Of rural schools to urban schools: The Institutionalization of primary education in Caarapó/MS (1921-1971)

Authors

  • Juliana da Silva Monteiro
  • Maria do Carmo Brazil

Keywords:

Primary education. Rural schools. Urban schools.

Abstract

This article aims to investigate the process of institutionalization of primary school within the south of the old Mato Grosso, more precisely, in the municipality of Caarapó, focusing on the context of its facilities first rural and urban schools, with their settings and the intricacies of cultural practices in the region. It is a work of bibliographical, documentary and memoirs, anchored in the theoretical and methodological contributions of the New Cultural History and is committed to shift the attention of the history of the great urban centers and major events for the reconstruction of the history of education and historiography of the inside of a state in the Midwest of the country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei n.º 5.692 de 11 de agosto de 1971.

CAARAPÓ. Levantamento de Escolas Primárias Rurais do Município de Caarapó de 1970, 1970. Arquivo do Museu Municipal de Caarapó.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1998.

FARIA FILHO, Luciano Mendes de. Dos pardieiros aos palácios: cultura escolar e urbana em Belo Horizonte na Primeira República. Passo Fundo: UPF, 2000.

FARIA FILHO, Luciano Mendes de; VIDAL, Diana Gonçalves. Os tempos e os espaços escolares no processo de institucionalização da escola primária no Brasil. Revista Brasileira de Educação, n.º 14, mai/jun/jul/ago, p.19-34, 2000.

JORNAL. O DOURADENSE. 15.ª Edição de 27 de junho de 1950. Dourados: 1948-1951. CDR – UFGD.

MATO GROSSO. Decreto n.º879 de 22 de fevereiro de 1950. Arquivo da Escola Estadual Tenente Aviador Antônio João.

_______. Relação das Escolas – Delegacia Regional de Ensino de Dourados, 1970. Arquivo da DRE/Dourados – CDR – UFGD.

______. Termo de Convênio para manutenção e administração do Ensino Primário, 1970. Arquivo da DRE/Dourados – CDR – UFGD.

MARCILIO, Humberto. História do ensino em Mato Grosso. Cuiabá: Secretaria de Educação, Cultura e Saúde, 1963.

MELO E SILVA, José de. Fronteiras Guaranis. São Paulo: Imprensa Metodista, 1939.

OLIVEIRA, Ramão Vargas de. Conhecendo Caarapó: geo-história do município. Campo Grande: FCMS, 1988.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E SAÚDE (MES) / INSTITUTO NACIONAL DE

ESTUDOS PEDAGÓGICOS (INEP). Novos prédios para grupo escolar. São Paulo: Secretaria da Educação e da Saúde Pública/Diretoria de Ensino, 1949.

PRIORI, Mary del Priori; VENÂNCIO, Renato. Uma história da vida rural no Brasil. Rio de Janeiro: Ediouro, 2006.

QUEIROZ, Paulo Roberto Cimó. Temores e esperanças: o antigo sul de Mato Grosso e o Estado Nacional Brasileiro. In: MARIN & VASCONCELOS (org.). História, Região e Identidades. Campo Grande: Ed. UFMS, 2003.

REIS, Rosinete Maria dos. A implantação dos grupos escolares em Mato Grosso. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n.21, p. 44-51, mar. 2006. Disponível em: http://www.histedbr.fae.unicamp.br/art05_21.pdf. Acessado em: 12 de outubro de 2009.

RICARDO, Cassiano. Marcha para o Oeste. Vol. II. Rio de Janeiro: Livraria José Olympio, Editora, 1970.

SOUSA, Rogério Luiz. As Escolas Paroquiais. In: DALLABRIDA, Norberto (Org.). Mosaicos de escolas: modos de educação em Santa Catarina na Primeira República. Florianópolis: Cidade Futura, 2003. p. 155-173.

SOUZA, Rosa Fátima de. Alicerces da Pátria: História da Escola Primária no Estado de São Paulo (1890-1976). Campinas:Mercado das letras 2009

Published

2016-11-24

How to Cite

MONTEIRO, Juliana da Silva; BRAZIL, Maria do Carmo. Of rural schools to urban schools: The Institutionalization of primary education in Caarapó/MS (1921-1971). Educação e Fronteiras, Dourados, v. 6, n. 17, p. 162–175, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/5793. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand