Federal institutes: an alternative to university research

Authors

  • Alexandre Nascimento Universidade Federal da Grande Dourados
  • Tereza Veloso

Keywords:

Expansion. Higher Education. Federal Institutes.

Abstract

The object of this work is the analysis of the participation of the Federal Institutes in expanding vacancy in the federal public higher education in Brazil from 2008 to 2014. The research methodology consisted of data analysis Synopsis of Higher Education INEP, the period 2006 to 2014. The result of the survey indicates growth of graduate vacancies in the Federal Institutes, increasing the number of courses and growth for the up-country. Compared to universities the results of the institutes, proportionally higher, indicating probable State option for an alternative model of higher education that should in principle meet the market, according to the demands of capital (Mészáros, Harvey), state reforms and higher education (Saviani, Sguissardi, Peroni, Otranto). However, the decrease in the number of students enrolled in higher education courses in technology configures apparent change of direction, which deserves to be studied considering the contribution of the Institutes for the expansion of entry into higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, Ricardo. Os sentidos do trabalho. Ensaios sobre a afirmação e a negação do trabalho. São Paulo: Boitempo, 1999.

BOURDIEU, Pierre. O Poder Simbólico. Tradução de Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.

BRANDÃO, Marisa. O governo Lula e a chamada educação profissional tecnológica. Revista de Educação Técnica e Tecnológica, v. 1., n. 1., p. 61-87, jan./jun. 2010.

BRASIL. Lei 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 30 dez. 2008.

____. Lei 9.649, de 27 de maio de 1998. Dispõe sobre a organização da Presidência da República e dos Ministérios, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 28 mai. 1998.

____. Ministério da Educação e Cultura. Sinopse da Educação Superior. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/censo-da-educacao-superior. Acesso em: 30 nov. 2015.

HARVEY, David. Condição pós-moderna. São Paulo: Loyola, 1993.

MORAES, Reginaldo. Neoliberalismo. De onde vem, para onde vai? São Paulo: SENAC, 2001.

MÉSZÁROS, István. Para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2002.

NOGUEIRA, Patrícia Simone. REUNI – UM PROGRAMA DE EXPANSÃO DAS

UNIVERSIDADES FEDERAIS: o caso da UFMT. Cuiabá, MT: UFMT, 2012. Originalmente apresentada como dissertação de Mestrado, UFMT, 2012.

MONTAL’VÃO NETO, Arnaldo Lôpo. Estratificação do acesso ao ensino superior no Brasil. Belo Horizonte, MG: UFMT, 2013. Originalmente apresentado como tese de doutorado, UFMG, 2013.

OLIVEIRA, João Ferreira de; CATANI, Afrânio Mendes. A reconfiguração do Campo Universitário no Brasil: Conceitos, atores, estratégias e ações. In: Oliveira, João F. de (Org.), O campo universitário no Brasil, políticas, ações e processos de reconfiguração. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2011, p11-37.

OTRANTO, Celia Regina. Criação e implantação dos institutos federais de educação, ciência e tecnologia – IFETs. RETTA (PPGEA/UFRRJ), Ano I, nº1, jan-jun 2010, p. 89-110. Disponível em: http://www.celia.na-web.net/pasta1/trabalho19.htm. Acesso em: 10 maio 2015.

____. A política de educação profissional do governo Lula: novos caminhos da educação superior. Disponível em: http://www.anped11.uerj.br/GT11-315%20int.pdf. Acesso em: 10 mai. 2015.

____. Reforma da Educação Profissional no Brasil: marcos regulatórios e desafios. Revista Educação em Questão, Natal, v. 42, n. 28, p. 1999-226, jan./jun. 2012.

____. A reforma da educação profissional e seus reflexos na educação superior. Revista Temas em Educação, João Pessoa, v. 22, n. 2, p. 122-135, jul.-dez. 2013.

PERONI, Vera. Política Educacional e papel do Estado: no Brasil dos anos 1990. São Paulo: Xamã, 2003.

SAVIANI, D. Transformações do capitalismo, do mundo do trabalho e da educação. In:SANFELICE, José Luís; SAVIANI, Dermeval; LOMBARDI, J. C. (Org.). Capitalismo, trabalho e educação. Campinas: Autores Associados, HISTEDBR, 2005.

SGUISSARDI, Valdemar. A universidade neoprofissional, heterônoma e competitiva. Poços de Caldas: Anped, 2003. Disponível em:

http://26reuniao.anped.org.br/trabalhos/valdemarsguissardi.rtf. Acesso em: 22 abr. 2014.

Published

2016-10-05

How to Cite

NASCIMENTO, Alexandre; VELOSO, Tereza. Federal institutes: an alternative to university research. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 6, n. 16, p. 134–147, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/5705. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand