The right to education and student’s continuity in the UFPR: an analysis of the student support policy
Keywords:
Superior education democratization. Student support policy. Educational policies.Abstract
This article analyses the student support policy of the Federal University of Paraná (UFPR) that aims the continuity of studies of graduation students, between the years of 2010 and 2014, through the perceptions of the beneficiary students, encompassing the Resolution n. 31/09 form de Planning and Administration Council of this institution. For this purpose, this research’s object is contextualized within the scenario of superior education democratization, in the perspective of broadening the provision associated with selection devices and the diversification of enrollment pathways, establishing the importance of the quota policies, as well as the ones aimed to the continuity of studieson superior education. A qualitative approach was used, having as instruments the documental analysis and the application of questionnaires to the beneficiary students. The results of the analysis point out that the student support policy of the UFPR allowed to offer better conditions for the students to remain in the institution and continue their studies, although being necessary to coordinate this policy with other actions aimed to the continuity of studies.Downloads
References
ARAÚJO, C. B. Z. M. A permanência de estudantes nos cursos de graduação no Brasil: uma categoria em construção. Questões sobre a educação e o ensino superior no Brasil. Revista Temas em Educação, João Pessoa, v. 22, n. 2, p. 25-43, jul.-dez. 2013.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição: República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
______. Decreto nº 7.234, de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil PNAES. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 19 jul 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Decreto/D7234.htm> Acesso em 20/07/2016.
______. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 30 ago 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm. Acesso em 20/07/2016.
______. Ministério da Educação. Portaria Normativa nº 39, de 12 de dezembro de 2007. Institui Programa Nacional de Assistência Estudantil PNAES. Ministério da Educação, Brasília, DF, 13 dez 2007. Disponível em:
http://www2.unifap.br/dace/files/2015/01/portaria_pnaes.pdf. Acesso em 20/07/2016.
______. Universidade Federal do Paraná. Secretaria dos Órgãos Colegiados. Resolução nº 31/09 – COPLAD. Regulamenta o Programa de Benefícios Econômicos para Manutenção aos estudantes de graduação e ensino profissionalizante da Universidade Federal do Paraná. Disponível em: http://www.ufpr.br/soc. Acesso em: 20/07/2016.
______. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE (2014-2024). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em 20/07/2016.
CAVALCANTI, P. A. Sistematizando e comparando os enfoques de avaliação e de análise de políticas públicas: uma contribuição para a área educacional. Tese de Doutorado defendida na Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, 2007.
CRAHAY, M. Poderá a escola ser justa e eficaz? Da igualdade das oportunidades à igualdade dos conhecimentos. Lisboa, Instituto Piaget, 2000.
CURY, C. R. J. Políticas inclusivas e compensatórias na educação básica. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 124, pp. 11-32, São Paulo, 2005.
GOMES, A. M.; MORAES, K. Educação superior no Brasil contemporâneo: transição para um sistema de massa. Educação & Sociedade, v. 33, n. 118, p. 171-190, Campinas, 2012.
INEP. Sinopses Estatísticas do Ensino Superior. Disponível em:
http://portal.inep.gov.br/superior-censosuperior-sinopse. Acesso em: 20/07/2016.
MELO, L. V. de S. Democratização do acesso à educação superior pública no Distrito Federal – Universidade de Brasília/ Faculdade UnB Planaltina. 176 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília. Brasília, 2009.
MENEZES, S. C. de. Assistência Estudantil na Educação Superior Pública: o programa de bolsas implementado pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. 147 f. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) – Departamento de Serviço Social, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.
OLIVEIRA, D. A. Lei 12.711/12 e os desafios da educação superior pública no Brasil. Cadernos do GEA, n.1. Rio de Janeiro: FLACSO, GEA; UERJ, LPP, 2012.
TROW, M. Reflections on the transition from elite to mass to universal access: forms and phases of higher education in modern societies since WWII. Berkeley: University of California, 2005.
VELOSO, T. C. M. A.; SILVA, M. das G. M. da. Acesso nas políticas da educação superior: dimensões e indicadores em questão. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 18, n. 3, p. 727-747, nov. 2013.