Literacy: contemporary educational practice and practice in 1979 experienced
Keywords:
Literacy/Literacy. Playful. Teaching practice.Abstract
We know that the child enters school with six years old and remain for nine years to complete primary education. Given this fact we understand that the school start happens at an earlier age in the first year, so we stress the importance of this student participate in a more playful environment to learn, when it takes into account the specific characteristics of the childhood period. Therefore, we value a literacy focused on the playful, further opportunity moments of play and game, leaving aside mechanical and repetitive activities. Here we understand the concept of literacy in literacy perspective, as the means to create opportunities to the individual conditions to experience the social practices that rely on reading and writing in society. We want to show a survey conducted through an interview with a child in literacy period in 2013 and his mother, who was literate in 1979, through a comparative study. Also, we will present some characteristics of the pedagogic practice of teachers of them, through the analysis of two situations chosen in the notebooks of the involved.Downloads
References
ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: Guanabara, 1981.
BRASIL. Ministério da Educação. Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. Brasília: FNDE, 2006.
BRASIL. Secretaria de Educação do Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. Brasília: 1997.
CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização e linguística. São Paulo: Scipione, 1997.
CARVALHO, A. M. A.; PONTES, F. A. R. Brincadeira é cultura. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003.
ENGEL, Tatiane e SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2008.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo: Cortez, 2009.
RAPOPORT, Andrea. Adaptação ao primeiro ano do ensino fundamental. In: RAPOPORT, Andrea et al (Org.). A criança de seis anos no ensino fundamental. Porto Alegre: Mediação, 2009. P. 23 - 35.
SCHNEUWLY, Bernard & DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. São Paulo: Mercado de Letras, 2004.
SOARES, Magda. Alfabetização e Letramento. São Paulo: Contexto, 2011.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. São Paulo: Autêntica, 2004.