Spanish language teacher in inclusive education context: challenges and prospects in education for visually impaired
Keywords:
Teaching Spanish. Visual impairment. Mediation.Abstract
This paper proposes a discussion on the teaching of Spanish language interfaced with inclusive education, specifically as it relates to teaching and learning of students with visual impairments. Based on action-research method, we organized a course for beginner level in Spanish to a small group of students with visual impairments composed by three blind people and one low vision person. The lessons were videotaped and a microgenetic analysis was performed. The theoretical framework were socio-historical studies of Lev Vygotsky (Symbolic Mediation and Zone of Proximal Development) and Dermeval Saviani (Mediation, Intentional Teaching Work). It's been discussed possibilities based on these pedagogical theories and also pointed up the importance of a planned and intentional practice for students with visual disabilities in order to guarantee that they can take ownership of a foreign language and not only be included in the classroom.Downloads
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
______. Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005. Dispõe sobre o ensino da língua espanhola. Brasília, DF, 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Lei/L11161.htm Acesso em: 10 abr. 2010.
________ Ministério da Educação. Secretaria da Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008. Disponível em: portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf Acesso em 22 mar 2011.
______. Decreto n.º 6.949, de 25 de agosto de 2009. Promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo, assinados em Nova York, em 30 de
março de 2007. Brasília, DF, 2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6949.htm Acesso em: Acesso em 22 mar 2011.
BRIONES, A. I.; FLAVIAN, E.; FERNÁNDEZ, G. E. Español Ahora. São Paulo: Editora Moderna/Santillana, 2003.
CAIADO, K. R. M. Aluno deficiente visual na escola: lembranças e depoimentos. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2014.
DAHER, D. C.; SANT’ANNA, V. L. A. Formação e exercício profissional de professor de língua espanhola: revendo conceitos e percursos. In: BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Espanhol: Ensino Médio (Coleção Explorando o Ensino, v. 16, 2010, 292p.
EL ANDALOUSSI, K. Pesquisas-ações: ciências, desenvolvimento, democracia. São Carlos: EdUFSCar, 2004.
GASPARIN, J. L. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2003.
GÓES, M. C. R. A abordagem microgenética na matriz histórico-cultural: uma perspectiva para o estudo da constituição da subjetividade. Caderno CEDES, v. 20, n. 50, p. 9-25, 2000.
LAPLANE, A. L. F.; CAIADO, K. R. M. Uma década de Educação Especial no Brasil. In: JEFFREY, D. C.; AGUILAR, L. E. (Org.). Política educacional brasileira: análises e entraves – níveis e modalidades. Campinas: Mercado de Letras, 2012.
MARSIGLIA, A. C. G. A Prática Pedagógica na perspectiva da Pedagogia Histórico-Crítica. In: ________. (Org.) Pedagogia Histórico-Crítica 30 anos. Campinas: Autores Associados, 2011.
REVUZ, C. A língua estrangeira entre o desejo de um outro lugar e o risco do exílio. In: SIGNORINI, I. (Org.) Lingua(gem) e identidade: elementos para uma discussão no campo aplicado. Campinas: Mercado das Letras, 1998.
SAVIANI, D. Escola e democracia. Edição comemorativa. Campinas: Autores Associados, 2008a.
SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2008b.
SAVIANI, D. Interlocuções Pedagógicas: conversa com Paulo Freire e Adriano Nogueira e 30 entrevistas sobre educação. Autores Associados, Campinas, 2010.
SAVIANI, D. Entrevista com Dermeval Saviani – PNE. Publicado em 07 abr 2014. Entrevista concedida à Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação – ANPED. Disponível em: http://www.anped.org.br/news/entrevista-com-dermeval-saviani-pne Acesso em 11 nov 2014.
SMOLKA, A. L. B.; GÓES, M. C. R. de. Introdução. In: ______. (Org.). A linguagem e o outro no espaço escolar: Vygotsky e a e a construção do conhecimento. 5.ed. Campinas: Papirus, 1997.
VARGENS, D. P. M; FREITAS, L. M. A. Ler e escrever: muito mais que unir palavras. In: BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Espanhol: ensino médio (Coleção Explorando o Ensino). Brasília: 2010. v. 16.
VYGOTSKI, L.S. Obras escogidas III: incluye Problemas del desarrollo de la psique. Madrid: Visor, 1995.
VYGOTSKI, L.S. Obras escogidas V: fundamentos de defectología. Madrid: Visor, 1997