Special Education, the Resource Room and other specialized services in Brazil (1973-1986)

Authors

  • Andressa Santos Rebelo UFMS

Keywords:

Special Education. Resource Room. Specialized Services.

Abstract

In the paper, we aimed to assess Special Education, the resource room and other specialized services included in educational documents in Brazil from 1973 to 1986. The period corresponds to the creation and extinction of the National Special Education Center (CENESP). We thus analyzed (normative and guidance) documents, in order to establish: the way the documents of the Ministry of Education and Culture defined the Resource Rooms (by checking whether they were identified with specialized services); the way the concept of specialized care offered in Resource Rooms appeared in each document (by checking when the term “Specialized Education” was introduced); and what services were listed as specialized care

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Author Biography

Andressa Santos Rebelo, UFMS

Doutoranda em Educação, com mestrado em Educação e licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. É professora assistente da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul e participa dos Grupos de Pesquisa (CNPq) Educação e Cidadania junto ao Centro de Referência de Estudos da Infância e da Adolescência (CREIA/UFMS) e Políticas Públicas de Educação e Educação Especial, interinstitucional. Atua principalmente nos seguintes temas: Educação Especial, políticas de educação especial e indicadores educacionais.

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Published

2016-03-24

How to Cite

REBELO, Andressa Santos. Special Education, the Resource Room and other specialized services in Brazil (1973-1986). Educação e Fronteiras, Dourados, v. 5, n. 14, p. 125–136, 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/3768. Acesso em: 18 oct. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ EDUCAÇÃO ESPECIAL E INCLUSÃO ESCOLAR - 2ª Parte: Práticas pedagógicas e Atendimento Educacional Especializado