Childcare center Cáceres/MT: an exploratory study

Authors

  • Juliano Claudio Alves Universidade do Estado de Mato Grosso
  • Maria do Horto Salles Tiellet Universidade do Estado de Mato Grosso.

Keywords:

Social and educational measures. Adolescent offender. Socioeducadores. Shares pedagogical.

Abstract

This paper has the objective of presenting the results of the exploratory phase of the study " The pedagogical actions and incarcerated adolescents: the perception of socioeducadores the inpatient unit of Caceres/MT ". The research aimed to understand the environment in which the actions and interventions of socioeducadores are developed, as well as information on school organization within the unit. Data from adolescent offenders were obtained from documentation provided by the Centro de Referência Especializada de Assistencia Social - CREAS, the Secretaria Municipal de Ação Social, the administration of the Centro Socioeducativo the Cáceres and documents from the Secretaria Estadual de Educação de Mato Grosso - SEDUC. From the survey data and information could make the problem more explicit the main study and build hypotheses about the educational problems related to the process of re-education , rehabilitation and social integration.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ECA. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei nº 8.069, de 13/7/90.

FERNANDES, Jorcelina Elisabeth. Organização da Escola de Ensino Fundamental em Ciclos de Formação em MT: Concepções, estratégias e perspectivas inovadoras. Disponível em: http://www.sintep.org.br/site_novo/Artigo/ArtigoVisualizar.aspx?id=42 Acesso em: 08 set.2013.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

GUARÁ, Maria F. Rosa. É imprescindível educar integralmente. Cadernos Cenpec: Educação Integral, n.2, São Paulo: Cenpec, 2006.

SINASE. Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo/ Secretaria Especial dos Direitos Humanos – Brasília-DF: CONANDA, 2006.

TAVARES, Viviane. Cada país tem o número de presos que decide politicamente ter In Brasil de Fato. Disponível em: http://www.brasildefato.com.br/node/14487 Acesso em: 29 jul.,2013.

TIELLET, Maria do Horto; ANTUNES, Maria da Penha Fornanciari; COSTA, José Ferreira da.Juventude e contemporaneidade: vínculos complexos e futuro incerto. Texto digitalizado. 2013.

TIELLET, Maria do Horto; COSTA, José Ferreira. Brincadeiras que humilham: manifestações de incivilidade. 2007. 216 f. [Relatório] Apresentado a Universidade do Estado de Mato Grosso. Localização: Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Coordenadoria de

Acompanhamento e Avaliação de Pesquisa. Cáceres, MT. 2007.

MAIA, Dhiego. Agente é feito refém em centro socioeducativo interditado em Cuiabá In Expresso MT. Disponível em: http://www.expressomt.com.br/matogrosso/agente-e-feitorefem-em-centro-socioeducativo-interditado-em-cuiaba-55380.html Acesso em:30

maio 2013.

MATO GROSSO. Resolução 262/02 CEE.

MATO GROSSO. Estrutura e Implementação de uma prática pedagógica no Centro Socioeducativo do Estado de Mato Grosso. SEDUC. Cuiabá. 2011.

MATO GROSSO. Portaria 310/12/GS/SEDUC/MT.

MATO GROSSO. Secretaria de Educação do Estado de Mato Grosso. Ciclos de formação humana: foco no desenvolvimento humano. Disponível em:

http://www.seduc.mt.gov.br/conteudo.php?sid=524&parent=475 Acesso em: 8 set., 2013.

Published

2014-10-22

How to Cite

ALVES, Juliano Claudio; TIELLET, Maria do Horto Salles. Childcare center Cáceres/MT: an exploratory study. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 4, n. 10, p. 147–163, 2014. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/3654. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand