Spaces for the production of the statistics of education: some possibilities of the field theory in historical research

Authors

  • Natália Lacerda Gil Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Keywords:

Education. Educational statistics. Field concept.

Abstract

This paper results from the official documentation produced by organs from the central government which were responsible for the production of educational statistics to bring to discussion the analyses for which the bourdieusian concept of field appeared to be useful. The study examines the organization of the General Directory of Statistics at the turn of the century XIX-XX and the publications of the Educational and Health Statistics Service in the decade of 1940. The circulation of the agents in the different fields enabled us to understand some of the inconsistencies and ambiguities of the investigated speeches. In addition, the understanding that the bureaucratic field is an autonomous field in relation to the political field has emphasized the continuity of the statistics works even in times of strong political instabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOURDIEU, Pierre. Algumas propriedades dos campos. Questões de sociologia. São Paulo: Marco Zero, 1980. p. 89-94.

______. O campo intelectual: um mundo à parte. Coisas ditas. São Paulo: Editora Brasiliense, 1990. p.169-180.

______. A força da representação. A economia das trocas lingüísticas: o que falar quer dizer. 2. ed. São Paulo: Edusp, 1998a.

______. Descrever e prescrever: as condições e os limites da eficácia política. A economia das trocas lingüísticas: o que falar quer dizer. 2. ed. São Paulo: EDUSP, 1998b. p.117- 126.

______. O poder simbólico. 7. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004a.

______. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Editora da Unesp, 2004b.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. 2. ed., Lisboa: Difel, 2002.

DIRECTORIA GERAL DE ESTATISTICA. Relatorio e trabalhos estatisticos

apresentados ao Illm. e Exm. Sr. Conselheiro Dr. João Alfredo Corrêa de Oliveira, Ministro e Secretario d’Estado dos Negocios do Imperio, pelo Diretor Geral interino Dr. José Maria do Coutto. Rio de Janeiro: Typographia do Hyppolito José Pinto, 1873.

______. Relatório apresentado ao Ministro da Industria, Viação e Obras Publicas pelo Director Geral (1902 – XIV da República). Rio de Janeiro: Officina da Estatistica, 1902. [Refere-se a 1901 e não a 1902 como aparece na capa]

______. Relatório apresentado ao Dr. Miguel Calmon du Pin e Almeida, Ministro da Industria, Viação e Obras Publicas, pelo Dr. José Luiz S. de Bulhões Carvalho, Director Geral de Estatistica. Rio de Janeiro: Typographia da Estatística, 1908.

FAUSTO, Bóris, Pequenos Ensaios de História da República, Cadernos Cebrap, n.10, 1972.

______. História do Brasil. 8.ed. São Paulo : EDUSP/FDE, 2000.

FOUCAULT, Michel. Sécurité, territoire, population. Dits et écrits (1976-1979). Paris: Gallimard. 1978. v.III, p.719-723.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E SAÚDE. O ensino no Brasil em 1934. Rio de Janeiro: Serviço Gráfico do IBGE, 1940.

______. O ensino no Brasil em 1935. Rio de Janeiro: Serviço Gráfico do IBGE, 1941.

______. O ensino no Brasil em 1936. Rio de Janeiro: Serviço Gráfico do IBGE, 1942.

______. O ensino no Brasil em 1937. Rio de Janeiro: Serviço Gráfico do IBGE, 1943.

SENRA, Nelson de Castro. História das Estatísticas Brasileiras (1822-2002). Rio de Janeiro: IBGE, 2006a. v.1: Estatísticas Desejadas (1822 – c.1889).

______. História das Estatísticas Brasileiras (1822-2002). Rio de Janeiro: IBGE, 2006b. v.2: Estatísticas Legalizadas (c.1889 – c.1936).

______. História das Estatísticas Brasileiras (1822-2002). Rio de Janeiro: IBGE, 2008. v.3: Estatísticas Organizadas (c.1936 – c.1972).

______.História das Estatísticas Brasileiras (1822-2002). Rio de Janeiro: IBGE, 2009. v.4: Estatísticas Formalizadas (c.1972 – 2002).

Published

2014-10-22

How to Cite

GIL, Natália Lacerda. Spaces for the production of the statistics of education: some possibilities of the field theory in historical research. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 4, n. 10, p. 120–132, 2014. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/3652. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand