Democratic management in learning communiteis at Higher Education

Authors

  • Elena Maria Billig Mello Universidade Federal do Pampa
  • Diana Salomão de Freitas Universidade Federal do Pampa
  • Francéli Brizolla Universidade Federal do Pampa

Keywords:

Democratic management. Learning communities. Work and university.

Abstract

This text has a structure organized in three parts: first the manager context of UNIPAMPA; secound, the exposure of management concepts in the democratic perspective, known as a theoretical/practical foundation of the learning community; thrid, the perception of the integrated individuals of PROGRAD facing this epistemological perspective of learning communities setting in the University. In conclusion, we indicate some key elements to set the working groups in Educational Institutes, such as: development of collective and significant learning; development of cooperation between University workers; balance of power in the management practice; building/production of knowledge in the management space, among others, that produce epistemological rupture in the current situations of human development. The recognition acquired enabled the professional practice as a dynamic process in permanent reconstruccion, which fosters an understanding and the development of action with complex characteristics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, v. 134, n. 248, 23 dez. 1996. Seção 1, p. 27834-27841.

______. Plano Nacional de Educação - Lei n. 10.172, de 09 de janeiro de 2001. Brasília, 2001.

________. Casa Civil. Decreto n. 6960, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais. Brasília, 2007.

BORDENAVE, Juan Díaz. O que é participação? São Paulo: Editora Brasiliense, 1983.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à pratica educativa. 40. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2009.

______. Pedagogia do oprimido. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

KILPATRICK, Sue; BARRET, Margaret.; JONES, Tammy. Defining Learning Communities. Disponível em: http://www.aare.edu.au/03pap/jon03441.pdf Acesso em: 28 dez. 2010.

LAVE, Jean; WENGER, Etienne. Situated learning: legitimate peripheral participation. New York, Cambridge University Press, 1991.

LIMA, Jorge Ávila de. As culturas colaborativas nas escolas: estruturas, processos e conteúdos. Porto: Porto Editora, 2002.

LUCE, Maria Beatriz; MEDEIROS, Isabel P. de (orgs). Gestão escolar democrática: concepções e vivências. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2006.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da Aprendizagem Escolar: um ato amoroso. In: Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 2006.

UNIPAMPA. CONSUNI. Resolução nº 29 de 28 de abril de 2011. Aprova as normas básicas de graduação, controle e registro das atividades acadêmicas. Disponível em: http://porteiras.r.unipampa.edu.br/portais/coordeg/files/2011/05/Resolu%C3%A7%C3%A3o29-2011-Normas-B%C3%A1sicas-de-Gradua%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 21 fev. 2014.

______. Projeto de desenvolvimento institucional 2014-2018. Disponível em: http://porteiras.s.unipampa.edu.br/pdi/files/2014/01/PDI-UNIPAMPA-2014-2018.pdf Acesso em: 28 abr. 2014.

WARSCHAUER, Cecília. A roda e o Registro: uma parceria entre professor, alunos e conhecimento. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.

WENGER, Etienne. Communities of practice: learning, meaning and identity. 2 reimpressão. New York: Cambridge University, 2001.

Published

2014-10-22

How to Cite

MELLO, Elena Maria Billig; DE FREITAS, Diana Salomão; BRIZOLLA, Francéli. Democratic management in learning communiteis at Higher Education. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 4, n. 10, p. 53–67, 2014. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/3648. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ POLÍTICA, GESTÃO E FORMAÇÃO DOCENTE