Democratic management of public school: proposals for educational reform in Angola

Authors

  • Isaac Paxe Universidade Federal da Grande Dourados

Keywords:

Education in Angola. Education reform. Democratic management.

Abstract

We think that the Angolan public education within its current reform should focus on the discussion about the effectiveness in operationalizing the education goals as school activities, as well as the nature and ideas about the schoolwork management. This text seeks to discuss these issues since it was not the education option that distorted the effectiveness of the former education policy, but the way in which it was operationalized at school reality. Due to the challenges in the transition process from a socialist and a single party ideal of society to a multi-party democracy, the proposed goals of education which, among others, aims the education of citizens towards a democratic behavior, demands a school environment that withdraws itself from the centralistic and authoritarian culture that prevailed in the Angolan public schools before the current reform. We evoke Pistrak to show that more than their formal declaration; the school goals should be suited to the nature of the schoolwork and the students work expectations. Therefore, it is required a school culture that enables collective work, understanding that this culture is developed and facilitated through the processes of democratic management faced as the possibility to appropriate the education process as a collective issue.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANGOLA. Ministério da Educação. Cursos de formação de professores: organização e gestão escolar. Luanda, Ministério da Educação, 1981.

______. Ministério da Educação. Informação sobre a implementação do novo sistema de educação: reforma educativa do ensino primário e secundário. Luanda: INIDE, 2009.

______. Ministério da Educação. Princípios de base para a reformulação do sistema ensino na R.P.A. Luanda: Ministério da Educação, 1978.

GONZALEZ ARROYO, Miguel. Gestão democrática: recuperar sua radicalidade política? In: CORREA, B. C.; GARCIA, T.O (Orgs.). Políticas educacionais e organização do trabalho na escola. São Paulo: Xamã, 2008. p. 39-56.

MOTTA. F. C. P. Administração e participação: reflexões para a educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 29, n. 2, p. 369-373, jul./ dez. 2003

NGULUVE, Alberto Kapitango. Educação angolana: políticas de reformas do sistema educacional. São Paulo: Biscalchim, 2010.

PARO, Vitor Henrique. Administração escolar: introdução crítica. 13. ed. São Paulo: Cortez; Autores Associados, 2005.

______, Vitor Henrique. Educação como exercício do poder: crítica ao senso comum em educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

______, Vitor Henrique. Eleição de directores: a escola pública experimenta a democracia. Campinas: Papirus, 1996.

______, Vitor Henrique. Gestão democrática da escola pública. 3. ed. São Paulo: Ática, 2008.

______, Vitor Henrique. Implicações do caráter político da educação para a administração da escola pública. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 28, n. 2, p. 11-23, jul./dez. 2002.

______, Vitor Henrique. Por dentro da escola pública. 3. ed. São Paulo: Xamã, 2000.

PISTRAK, Moisey Mikhaylovich. Fundamentos da escola do trabalho. São Paulo: Civilização Brasileira, 1981.

SOUZA, Ângelo Ricardo. Perfil da gestão escolar no Brasil. São Paulo, 2006. Tese (Doutorado em Educação), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2006.

WORLD BANK. Education in Sub-saharan Africa: policies for adjustment, revitalization, and expansion. Washington, D.C.: World Bank, 1988. (World Bank Policies Study, n. 9777).

Published

2014-10-22

How to Cite

PAXE, Isaac. Democratic management of public school: proposals for educational reform in Angola. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 4, n. 10, p. 39–52, 2014. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/3647. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ POLÍTICA, GESTÃO E FORMAÇÃO DOCENTE