Practice as a component in curriculum courses of teacher education: reflections shared

Authors

  • Terezinha Bazé de Lima [UNIGRAN]
  • Márcia Rita Trindade Malheiros

Keywords:

Teaching preparation curriculum. Public policies. Practice as a training component.

Abstract

This study discusses the practice of teaching in teacher preparation programs in Brazil. Public policies for teaching preparation, specifically the Resolutions 1º (2001) and 2º (2002) from the Brazilian National Board of Education are taken into consideration together with an analysis of the daily practice in building teachers’ professional trajectory. A tension-like approach regarding the polarization theory-practice is highlighted to the extent that it may contribute to the creation of a reflexive school through making applied theory as real as possible. Viewed from a different perspective, this study also points to the importance of discussing the ties between the personal and the social, and the individual and collective aspects of the teaching profession, acknowledging that teaching preparation starts before one’s formal academic training. The study also points out that it is necessary to think of a teacher as an action researcher, recognizing that practice cannot be reduced to task execution without considering the application of knowledge and skills in a balanced way towards preparing critical thinkers and socially participative individuals. When analyzing the two Resolutions from the Brazilian National Board of Education, the trend to shorten the length of the teacher preparation programs becomes evident, failing to take into consideration the need for equipping them with solid knowledge on the reading of the world in the 21st. century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALARCÃO, Isabel (org.). Escola reflexiva e nova racionalidade. Porto

Alegre: ArtMed, 2001.

CALDEIRA, Ana Maria Salgueiro. A Apropriação e Construção do Saber

Docente e a Prática Cotidiana. Cadernos de Pesquisa.São Paulo: Cortez,

nº.95, p.5-12, nov.,1995.

CAMBI, Franco. História da Pedagogia. Trad. Álvaro Lorencini. São

Paulo: UNESP,1999.

CARVALHO, Adalberto A V. Dias de. Das ciências da educação à ciência

da educação. In: Revista de Educação Pública. [s.l]. ano I, n. 01, out. 1992. p. 7-12.

CAVACO, Maria Helena. Ofício do professor: o tempo e as mudanças. In:

NÓVOA, António (org.). Profissão Professor. 2. ed. Porto: Porto Editora,

p. 155-191.

FERNANDES, Cleoni Maria Barboza; FERNANDES, Sônia Regina de

Souza. As questões da prática pedagógica como componente curricular nas licenciaturas. UNISINOS / CNPq/CAPES. Disponível em:

http://www.anped.org.br/reunioes/28/textos/gt04/GT04-1218--Int.rtf

Acesso em 23/09/08.

HELLER, Agnes. O cotidiano e a história. Trad. Carlos Nelson Coutinho e

Leandro Konder. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

LARROSA, Javier. Literatura, experiência e formação. In: COSTA, M. V.

Caminhos investigativos: novos olhares na pesquisa em educação. Rio de

Janeiro: DP&A, 2002, p. 133-160.

LIMA, Terezinha Bazé de. Formação de professores pesquisadores. Revista Arandu. Dourados, Volume 7, Nº 27, p. 62 à 76, fev./abr. de 2004.

MOHR, Adriana; SOUZA, SuzaniCassiani de. A prática como componente

curricular. Membros do Colegiado do Curso de Ciências Biológica/UFSC.

Disponível em: http://www.cienciasbiologicas.ufsc.br/reforma/pratcbio.pdf Acesso em

/09/08.

OSÓRIO, Antônio Carlos do Nascimento. Formação de Professores:

relações de poder e punições sociais. In: OSÓRIO, Alda Mª do N. (org.).

Trabalho Docente: os professores e sua formação. Campo Grande: Ed.

UFMS, 2003.

SANTOS, Lucíola Licinio de C. P. Formação do professor e pedagogia

crítica. In FAZENDA, Ivani (org.). A pesquisa em educação e as

transformações do conhecimento.Campinas: Papirus, 1995.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Lições de Didática. Campinas: Papirus,

Published

2014-04-30

How to Cite

LIMA, Terezinha Bazé de; MALHEIROS, Márcia Rita Trindade. Practice as a component in curriculum courses of teacher education: reflections shared. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 3, n. 8, p. 124–138, 2014. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/3204. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand