Teaching research in education and use of technology: an experiment on modality in blendedlearning course in the Pedagogy

Authors

  • Bernardo Kipnis Universidade de Brasília
  • Fillipe Feitosa

Keywords:

Teaching of research in education. Blendedlearning. Course of Pedagogy.

Abstract

This article describes an experience on teaching of research in education in a course of Pedagogy. I has associated an on line learning methodology, by using a LMS platform, together with planned face to face meetings, directed towards the learning of research, bringing the theory-practice association as a principle, in the scope of a 60 hours discipline. The experience is divided into two category fields, thematic and pedagogical, that involves justified choices. In the thematic field, the debate on scientific research is presented, divided into the epistemological, technical-instrumental and normative dimensions. The empirical research perspective is chosen in the tradition of the scientific methodology unity. In the pedagogical field, the blended learning methodology is chosen with its consequences in the public university context. It reaches the conclusion on the adequacy of the experience, but indicates to some limitations of the institutional context, specially to teachers and students. It seems clear the impossibility to think of research for undergraduate students, only as a discipline, but it has to take into account the perspective of research education through the whole course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bernardo Kipnis, Universidade de Brasília

Universidade de Brasília

Faculdade de Educação

Programa de Pós-Graduação em Educação

Fillipe Feitosa

Graduando do curso de engenharia de software. da Universidade de Brasília, campus Gama.

References

BACON, F. Novum Organum ou Verdadeiras Indicações Acerca da

Interpretação da Natureza. Portal Periódicos CAPES. Domínio Público.

Créditos da digitalização: Membros do grupo de discussão Acrópolis

(Filosofia). Disponível em: http://br.egroups.com/group/acropolis/. Acesso em: 25/11/2013.

CAMPOS, M. M. Para que serve a pesquisa em educação?Cadernos de

Pesquisa, v. 39, n. 136, p.269-283, jan./abr. 2009.

CASTELLS, M. A sociedade em rede.v. 1, 7ª Ed. SP: Paz e Terra, 2003.

FEYERABEND, P. K. Contra o método. 3ª Ed. RJ: Francisco Alves, 1985.

Higher Education Journal (Technological Horizons In Education). 38 (6),

June-July 2011.

KIPNIS, B. Educação superior a distância no Brasil: tendências e

perspectivas. In: LITTO, F. M.; FORMIGA, M. (orgs.).Educação

àdistância:o estado da arte. v. 1, SP: Pearson Prentice Hall, 2009.

KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. 4ª ed. SP: Perspectiva, 1996.

LAWINSCKY, F. M.; HAGUENAUER, C.Análise das ferramentas da

plataforma MOODLE do LATEC/UFRJ segundo a abordagem sistêmicorelacional de interação. Disponível em:

http://www.abed.org.br/congresso2011/cd/150.pdf Acesso em: 25/11/2013.

LÉVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. 3ª

ed. SP: Loyola, 2000.

______Cibercultura.SP: Editora 34, 1999.

LITTO, F. M.; FORMIGA, M. (orgs.). Educação à distância:o estado da

arte. v.1. SP: Pearson Prentice Hall, 2009.

______; ______ (orgs.). Educação à distância:o estado da arte. v.2, SP:

Pearson Prentice Hall, 2012.

MOORE, M. G.; ANDERSON, W.G. (eds.).Handbook of distance

education. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, 2003.

OLIVER, M.; TRIGWELL, K. Can blended learning be redeemed?Elearning,

v.2, Number 1, 2005.

POPPER, K. R.A lógica da pesquisa científica. SP: Cultrix, 9ª. Ed., 1993.

SCHLICK, M. Positivismo e realismo. IN: Os pensadores. Textos

escolhidos. Schlick, Carnap e Popper.v. 44, SP: Abril Cultural, 1975.

WHITELOCK, D.; JELFS, A. Editorial: Journal of Educational Media.

Special Issue on Blended Learning.Journal of Educational Media, 28 (2-3),

Published

2014-04-30

How to Cite

KIPNIS, Bernardo; FEITOSA, Fillipe. Teaching research in education and use of technology: an experiment on modality in blendedlearning course in the Pedagogy. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 3, n. 8, p. 47–72, 2014. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/2817. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS