Science, scientific knowledge and the idea of scientificity in the education and preparation of Science teachers

Authors

  • Fabricio do Nascimento Universidade Federal de São Carlos - campus Sorocaba

Keywords:

Science and Science teaching. Epistemology and didactic Approach of Science teaching. Preparation of Science teachers.

Abstract

In this article, we discuss the main epistemological aspects that support and guide the scientific activity. We also analyze its influences on both the science teaching/learning process and the preparation of teachers. According to the socio-historical perspective and the idea of science as an ever building process, we consider that the ideals of scientificity, which set criteria and purposes, are transposed uncritically to the teaching of science, transforming themselves in epistemological and didactic obstacles that influence the subjects’ daily practices and the teachers’ work. We call the attention to an urgent need to offer science teachers a solid scientific training from a reflexive, critical and citizen point of view. Critical reflection about both the role and the educational possibilities of science teaching may help students formulate strategic skills and perform a more elaborate reading of the reality they live in, aiming its transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fabricio do Nascimento, Universidade Federal de São Carlos - campus Sorocaba

Departamento de Ciências Humanas e Educação (DCHE)

Área de Ensino de Ciências/Biologia 

References

AMARAL, I. A. Ambiente, educação ambiental e ensino de ciências. In:

SÃO PAULO (Estado). Ciências na escola de 1° grau - textos de apoio à

proposta curricular. São Paulo: SE/CENP, 1991, p. 39-62.

AUSUBEL, D. P., NOVAK, J. D. e HANESIAN, H. Psicología educativa:

un punto de vista cognoscitivo. Ciudad del México: Trillas, 1983.

BACHELARD, G. Epistemologia. Rio de Janeiro: Zahar, 1977.

_____. O novo espírito científico. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1985.

CHAUÍ, M. Convite à filosofia. São Paulo: Ática, 1997.

DEMO, P. Desafios modernos da educação. Petrópolis: Vozes, 1995.

FELT, U. A adaptação do conhecimento científico ao espaço público. In:

GONÇALVES, M. E. (org.). Cultura científica e participação pública.

Oieiras: Celta Ed., 2000, p. 27-43.

FIORI, E. M. Conscientização e educação. Educação e Realidade. Porto

Alegre, 11 (1), 3-10, 1986.

FRANCO, L. A. C. Problemas de educação escolar. São Paulo:

CENAFOR, 1986.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e

Terra, 1986.

FUNTOWICZ, S. O. e RAVETZ, J. Science for the post-normal age.

Futures, 25 (7), 740-762, 1993.

GILBERT, J. K. The interface between science education and technology

education. International Journal of Science Education, 14 (5), 563-578,

HODSON, D. Philosophy of science and science education. Journal of

Philosophy of Education, 12, 25-57, 1986.

_____. e REID, D. J. Science for all: motives, meaning and implications.

School Science Review, 88, 653-667, 1998.

JAPIASSÚ, H. Questões epistemológicas. Rio de Janeiro: Imago, 1981

KNELLER, G. F. Ciência como atividade humana. Rio de Janeiro:

Zahar/EDUSP, 1980.

LEITE, S. B. Considerações em torno do significado do conhecimento. In:

MOREIRA, A. F. B. (org.). Conhecimento educacional e formação do

professor. Campinas: Papirus, 1994, p. 11-25.

MACHADO, O. V. M. Concepção do ensino de ciências de professores e

alunos da escola de 1° grau. São Paulo: PUC (tese de doutorado), 1996.

MARCELO, C. Análisis de los procesos de selección de contenido y su

enseñanza en profesores de educación general básica - principiantes y

expertos. In: VILLA, A. (Coord.). Perspectivas y problemas de la función

docente. Madrid: Narcea, 1988, p. 90-98.

_____. Formación del profesorado para el cambio educativo. Barcelona:

PPU, 1999.

____. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo.

Revista de Ciências da Educação. 08, p.7-22, 2009.

MAURI, T. O que faz com que o aluno e a aluna aprendam os conteúdos

escolares? In: COLL, C. et alii. O construtivismo na sala de aula. São

Paulo: Ática, 1998, p. 79-122.

MEDINA, A. e DOMÍNGUEZ GARRIDO, M. C. La formación del

profesorado en una sociedad tecnológica. Madrid: CINCEL, 1989.

MENEZES, L. C. Formar professores: tarefa da universidade. In: CATANI,

B. et alii. (Orgs.). Universidade, escola e formação de professores. São

Paulo: Brasiliense, 1987, p. 115-125.

NASCIMENTO, F. Pressupostos para a formação crítico-reflexiva de

professores de ciências na sociedade do conhecimento. In: MIZUKAMI, M.

G.. N. e REALI, A. M. M. R. (orgs.). Teorização de práticas pedagógicas:

escola, universidade, pesquisa. São Carlos: UdUFSCar, 2009, p. 35-72.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. Lisboa: Dom

Quixote, 1992.

PÉREZ GÓMEZ, A. I. e GIMENO SACRISTÁN, J. Comprender y

transformar la enseñanza. Madrid: Morata, 1996.

POPE, M. L. Constructivist goggles: implications for process in teaching

and learning. Paper Presented at the AERA Conference, Sheffield, 1985.

PORLÁN, R. e RIVERO, A. El conocimiento de los profesores: una

propuesta formativa en el área de ciencias. Sevilla: Díada, 1998.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. São

Paulo: Cortez, 1991.

SILVA, J. I. A educação e a revolução científica e técnica contemporânea.

Revista ANDE, 11 (18), 5-13, 1992.

SOLÉ, I. Disponibilidad del aprendizaje y sentido del aprendizaje. In:

COLL, C. et alii. El Constructivismo en el Aula. Barcelona: Graó, 1993, p.

-46.

_____. e COLL, C. Os professores e a concepção construtivista. In: COLL,

C. et alii. O construtivismo na sala de aula. São Paulo: Ática, 1998, p. 9-28.

SOUSA SANTOS, B. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da

experiência. São Paulo: Cortez, 2000.

STORT, E.V.R. Cultura, imaginação e conhecimento: a educação e a

formalização da experiência. Campinas: Ed. UNICAMP, 1993.

TORRES, R. M. Que (e como) é necessário aprender? Campinas: Papirus,

VEIGA, M. L. Formar para um conhecimento emancipatório pela via da

educação em ciências. Revista Portuguesa de Formação de Professores. 2, 49-62, 2002.

VIEIRA PINTO, A. Ciência e existência. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins

Fontes, 1984.

YOUNG, R. E. A. Study of teacher epistemologies. Australian Journal of

Education, 25 (2), 194-208, 1981.

ZABALA, A. Aprendizaje significativo: el profesor como movilizador de

las competencias de sus alumnos. Barcelona: Grão, 1998.

ZANETIC, J. Ciência, seu desenvolvimento histórico e social - implicações

para o ensino. In: SÃO PAULO (Estado). Ciências na escola de 1° grau -

textos de apoio à proposta curricular. São Paulo: SE/CENP, 1991, p. 7-19.

Published

2012-12-27

How to Cite

NASCIMENTO, Fabricio do. Science, scientific knowledge and the idea of scientificity in the education and preparation of Science teachers. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 2, n. 6, p. p.07–23, 2012. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/2158. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê