The bilingual schools programme: crossing border territories. Recognizing cultures?
Keywords:
Interculturality. Triple border. Education. Foz do Iguaçu.Abstract
This article is the result of a doctoral dissertation that investigated the intercultural projects in Foz do Iguacu, a city of the triple border in western Paraná. Here we discuss the Border Bilingual Schools Program, specifically studied at the border, as it happens in other border regions of Brazil, seeking to understand its operation, its benefits and limitations. Investigates how the PEBF occurs in two schools that are involved: Municipal School Adele Scalco Zanotto, located in Foz do Iguaçu and 164 Escuela in Puerto Iguazu, Argentina. The lessons PEBF - Bilingual Schools Program Frontier in Foz do Iguaçu were initiated in the second half of 2006 and closed at the end of 2009, and resumed in 2011. Article prioritize the analysis of the first two years of the program at the border, and the work done by the Brazilian school teachers in Argentina.Downloads
References
ARGENTINA. BRASIL. Documento escrito em co-parceria com os
Ministérios da Educação da Argentina e Brasil em março de 2008 sobre o
Programa Escolas Bilíngües de Fronteira (PEBF) “Modelo de ensino comum em escolas de zona de fronteira, a partir do desenvolvimento de um programa para a educação intercultural, com ênfase no ensino do
português e do espanhol”: um esforço binacional argentino-brasileiro para
construção de uma Identidade Regional Bilíngüe e Intercultural no marco de uma cultura de paz e de cooperação interfronteiriça. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Escolafronteiras/doc_final.pdf
Acesso em: 26 jul. 2010.
ARGENTINA, BRASIL, PARAGUAI, URUGUAI. Tratado de AssunçãoTratado
para a constituição de um mercado comum entre a República Argentina, a República Federativa do Brasil, a República do Paraguai e a
República do Uruguai. Assinado em 26 de março de 1991. Disponível
em: www.antaq.gov.br/portal/pdf/Mercosultratadoassuncao.pdf, Acesso
em: 26 de jul. 2010.
CARVALHO, F. O. Fronteiras Instáveis: inautenticidade intercultural na
escola de Foz do Iguaçu. Tese (Doutorado em Educação, Arte e História da Cultura) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2011.
GIROUX, H. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia
crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
IPOL – Instituto de Investigação e Desenvolvimento em Política
Linguística. Ata do acompanhamento pedagógico na Escola Municipal
Adele Zanotto Scalco, Foz do Iguaçu, 2007.
KINCHELOE. J. L. A formação do professor como compromisso político:
mapeando o pós-moderno. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE FOZ DO IGUAÇU.
Relatório Técnico de acompanhamento do PEBF, Foz do Iguaçu,
/04/2006.
TAYLOR, C. A ética da autenticidade. São Paulo: É Realizações, 2011.