The local and the global and the theoretical perspectives of comparison studies around the teacher's training

Authors

  • Luciana Cristina Porfírio [UNESP]

Keywords:

Globalization. Teacher training. Comparative studies. Foreign indigenous. Outsourcing. Syncretism.

Abstract

This text is the unfolding of a chapter of a doctoral thesis that is nearing completion and its purpose is to discuss some possibilities for analysis in the field of teacher training studies have compared to theoretical-methodological analysis. The social dynamics as propagated in a globalized world and education reform arising therefrom has put teacher training as the solution to the problem of quality in education. In general, the field of comparative education has been approached by two investigative traditions, the first represented by some authors linked to the University of Stanford, which stand out Meyer and Ramirez commonly cited in the work as "neoinstitutionalists', and second, usually represented by Schriewer opposed to first for not taking into account the cultural idiosyncrasies and not emphasize the variety of structures established by the inter-relationships in the historical constitution of every nation. In this sense, we seek to indicate that both studies are needed, however, for analysis at the local level, the theories that advocate regularities, standardization or subordination of national to international are not sufficient to understand these complex processes. It is within these realize that there is a circularity of subjects, actors and educational texts (indigenous foreigners), who despite having global references (outsourcing), locally, to present a syncretic by selecting and appropriations that were being performed in accordance with the reality faced each location.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARAL, M. P. do. Política pública educacional e sua dimensão internacional: abordagens teóricas. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. especial, 2010, p. 39-54.

BALL, S. J. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em

educação. Currículo sem fronteiras, vol 1, n° 2, p. 99-116, jul./dez. 2001.

Disponível em http://www.curriculosemfronteiras.org/vol1iss2articles/ball.pdf (Acesso em 02/01/2012)

BEECH, J. Repensando la transferencia educativa: de la transferencia

transnacional a los modelos universales de educácion. Disponível em

www.fundacionluminis.org.ar/articulos (Acesso em 02/09/2011).

CANÁRIO, R. A escola e a abordagem aomparada. Novas realidades e

novos olhares. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, 1, 2006. p. 27-36. Disponível em http://sisifo.fpce.ul.pt (Acesso em 04/03/2011).

DALE, R. Globalização e educação: demonstrando a existência de uma

“Cultura Educacional Comum” ou localizando uma “Agenda Globalmente

Estruturada para a educação”? Educação e Sociedade. Vol. 25, n.87,

maio/ago., 2004. Disponível em: www.cedes.unicamp.br (Acesso em

Março/2008).

GRUZINSKI, S. O historiador, o macaco e a centaura: a “história cultural”

no novo milênio. Estudos Avançados, v. 17, n.49, 2003, p. 321-342.

LAW, M. Os professores e a fabricação de identidades. In: Currículo sem

fronteiras, v.1, n.2, pp.117-130, Jul./Dez. 2001.

IANNI, O. O professor como intelectual: cultura e dependência. In:

CATANI, D. B. et al. (Orgs.). Universidade, escola e formação de

professores. São Paulo: Brasiliense, 1986.

MADEIRA, A. I. C. Estudos comparados e história da educação colonial:

reflexões teóricas e metodológicas sobre a comparação no espaço da língua portuguesa. In: Educação, Porto Alegre/RS, v. 31, n. 2, p. 103-123, maio/ago. 2008.

MARCONDES, M. A. S. Educação comparada: perspectivas teóricas e

investigações. EccoS revista científica, junho, 2005/vol. 7, número 001.

Centro Universitário Nove de Julho. São Paulo, Brasil. p. 139-163.

MARZOCHI, S. F. Mundialização, modernidade, pós-modernidade.

Entrevista com Renato Ortiz. Revista Ciências Sociais Unisinos. 43(1),

jan./abr. 2007. Disponível em: http://www.unisinos.br/publicacoes_cientificas/images/stories/pdfs_ciencias/v43n1/entr_ortiz.pdfldman (Acesso em 12/09/2010).

MEYER, J. Globalização e currículo: problemas para a teoria em sociologia

da educação. In: NÓVOA, A.; SCHRIEWER, J. (eds.). A Difusão Mundial

da Escola. Lisboa: Educa, 2002, pp. 15-32.

NÓVOA, A. État des lieux de l’éducation comparée: paradigmes, avancées, impasses”. In: L’ apport de l’education comparée à l’Éurope de

l’éducation. Paris: Institut EPICE, 2000.

_______. Vers um comparatisme critique. Regards sur l’éducation. Lisboa: Educa (en collaboration avec Tali Yariv-Marshal). In: Canário, Rui. A Escola e a abordagem comparada. Novas realidades e novos olhares. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, 1, 2006. pp. 27-36. Diponível em

http://sisifo.fpce.ul.pt (Acesso em 04/03/2011).

ORTIZ, R. Memória coletiva e sincretismo científico: as teorias raciais do

século XIX, p.13-35; Da raça à cultura: a mestiçagem e o nacional, p. 36-44. In: Cultura brasileira e identidade nacional. São Paulo: Brasiliense, 1985.

_____. Mundialização e cultura. 3ª ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

POPKEWITZ, T. S. A Reforma como administração social da criança: a

globalização do conhecimento e do poder. In: BURBULES, N. C.;

TORRES, C. A. (et al.). Globalização e educação: perspectivas críticas.

Tradução Ronaldo Cataldo Costa. Porto Alegre, RS: Artmed Editora, 2004.

_____. Imaginarios nacionales, el extranjero indígena y el poder:

investigación en educación comparada. In: SCHRIEWER, J. (Compilador).

Formación del discurso en la educación comparada. Colección Education y

conocimiento. Director: Miguel A. Pereyra. Barcelona: Ediciones Pomares,

_____. Reforma educacional: uma política sociológica – poder e

conhecimento em educação. Tradução Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1997.

SCHRIEWER, J. (Compilador.). Formación del discurso en la educación

comparada. Colección Education y conocimiento. Director: Miguel A.

Pereyra. Barcelona: Ediciones Pomares, 2002.

_______. Formas de externalização no conhecimento educacional. Lisboa: Educa, 2001. (Cadernos Prestige).

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 5ª. Edição.

Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

_____.; LESSARD, C. (Orgs.). O ofício de professor: história, perspectivas

e desafios internacionais. Tradução de Lucy Magalhães. Petrópolis, RJ:

Vozes, 2008.

WARDE, M. J. Americanismo e educação: um ensaio no espelho. São

Paulo em Perspectiva, v.14, n.2, 2000, p. 37-43.

How to Cite

PORFÍRIO, Luciana Cristina. The local and the global and the theoretical perspectives of comparison studies around the teacher’s training. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 2, n. 5, p. p.114–131, 2012. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/2151. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand