The Classroom of Physics: Playfulness and Dialogue

Authors

  • Edmilson de Souza Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul
  • Rosemeire Aparecida Nunes de Oliveira

Keywords:

Teaching physics. Playfulness. Dialogue. Electricity. Small groups.

Abstract

The Science Teaching, currently, is undergoing major transformations, mainly, the need for greater reflection by the teachers about their teaching practice and the pedagogic possibilities. The classroom became the focus of research, it is precisely for this space that educational act occurs; proceeds, is perpetuated in the current Brazilian model. Thus, exposure of knowledge in the classroom, through the establishment of ludic moments with, can assist in the process of teacher-student communication, and at the same time, internalize the student perceptions about their participation in the social environment through the use of themes that encourage dialogue and critical background of the student. In this work, from planning and implementation of a group of classes with elements involving the direct participation of students through the manipulation of objects, the construction of hypothetical statements with facts, creating moments of dialogue and conflict of ideas, if sought to understand the scope of this practice. The results show that the ludic action aids to integrate students, strengthening personal relationships, the creative process of social, also sees a field of opportunities to understand the emotional processes involved in learning, in addition, to stimulate the formation of critical the student about the society in which he lives. The theme explored, electric energy, through concepts of electricity, it also underscores the limits of playful practices, the Time. Educating is a process isolated from other social facts in which the student is involved. The collective construction needs time to their maturity, and, this time within the current structure of the school does not have privilege, and can easily cause damage when poorly planned and not observed to the intrinsic characteristics of knowledge involved and their actual physical demands, gave way to “fireworks” over a solid learning in physics. Finally, it is clear by the results obtained; the construction of spaces and playful moments in the classroom is a motivational act and, especially, a strategy that promotes learning and perception of the teacher as facilitator of the educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edmilson de Souza, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Licenciado em Física pela Universidade Estadual de Londrina (UEL),1996; Mestre em Engenharia Elétrica pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), 2000; Doutor em Engenharia Mecânica pela Universidade de São Paulo (USP), 2009. Desde 1999 é docente da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), atuando junto às Graduações de Física, Engenharia Ambiental e Engenharia Física. Atualmente exerce a função de Pró-Reitor de Extensão, Cultura e Assuntos Comunitários da UEMS. É lider do Grupo de Pesquisa em Qualidade do Ar junto ao Centro Integrado de Análise e Monitoramento Ambiental (CINAM). Coordena o Núcleo de Divulgação Científica (NDC) especializado em Popularização da Ciência

References

ALMEIDA Jr, J. B. A Evolução do Ensino de Física no Brasil. Faculdade de

Educação UNICAMP: São Paulo, 2008.

BROUGÈRE, G. O brincar e suas teorias. São Paulo: Cengage Learning,

DANTAS, Heloysa. Brincar e Trabalhar. IN KISHIMOTO, Tizuko

Morchida (org.). Brincar e suas teorias. Pioneira Thomson Learning: São

Paulo, 2002.

FREIRE, P; HORTON, M. O caminho se faz caminhando: conversas sobre

educação e mudança social. Vozes: Petrópolis, 2003.

KISHIMOTO, T. M. O Brincar e suas Teorias. Cengage Learning: São

Paulo, 2010.

KLAJN, S. Física a vilã da escola. UPF: Passo Fundo, 2002.

MIZIARA, K.B.; MAHFOUD, M. Contar histórias como experiência

enraizadora: análise de vivências do Grupo de Contadores de Estórias

Miguilim. Memorandum, 10, 98-122.2006

MOREIRA, M. A. Ensino de Física no Brasil: Retrospectiva e Perspectivas.

Instituto de Física, UFRGS: Porto Alegre, 2000.

MORETTO, V. P. Construtivismo a produção do conhecimento em aula.

DP&A: Rio de Janeiro, 2003.

OLIVEIRA, N. Atividade de Experimentação Investigativa Lúdicas no

Ensino de Química: um estudo de caso. Tese apresentada para obtenção do título de Doutor em Química. UFG/UFMS/UFU: Goiânia, 2009.

PARO, V. H. Educação como exercício do poder – critica ao senso comum

em educação. Cortez: São Paulo, 2008.

PENA, F. L. A. Por que, apesar do grande avanço da pesquisa acadêmica

sobre ensino de física no Brasil, ainda há pouca aplicação dos resultados em sala de aula? Carta ao Editor. Revista Brasileira de Ensino de Física, V. 26, n. 4, p. 293 – 295, IF/UFBA: Bahia 2004.

ROGERS, C. R. Tornar-se pessoa. Ed. WMF Martins Fontes: São Paulo,

WHITAKER, T.; WHITAKER, B.;LUMPA, D. Motivating and Inpiring

Teachers. Eye on Education: Lanrchmont, 2009.

Published

2012-12-27

How to Cite

DE SOUZA, Edmilson; NUNES DE OLIVEIRA, Rosemeire Aparecida. The Classroom of Physics: Playfulness and Dialogue. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 2, n. 6, p. p.37–55, 2012. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/2047. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê