The sense of teacher education in pedagogy, praxis, and the contributions of the Faculty of Education at UFG
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v14iesp.2.19715Keywords:
Teacher education, Pedagogy, Praxis, TechnicismAbstract
This article has historical, political, and epistemological characteristics, starting with teacher education in the early 1980s in Brazil during the authoritarian modernization. In this context, the debate on the sense of education in the Pedagogy course presented, on one side, the hegemonic understanding of the pedagogue’s formation with technical-bureaucratic centrality and the defense of the formation of specializations—school administration, supervision, guidance, and inspection. On the other hand, another rationality emerges, critical and divergent, in frank opposition to authoritarianism, technicism, and the formation of specializations in Pedagogy. It can be recognized by the defense of teaching as the basis of the pedagogue's formation, distinguished by denouncing what dehumanizes the educator and their work, and by the theoretical-practical character of their teaching action. Regarding the contribution of the Faculty of Education/UFG and the philosopher and professor Ildeu Moreira Coêlho, the aspect of human formation has asserted itself as paramount. These discussions have been revived with the aim of challenging the imminent logic of current teacher training policies, which promise to align education in the Pedagogy course with the logic of the political-pedagogical guidelines of the National Common Curricular Base (BNCC/2015).
Downloads
References
ABMES. Apresentação de Édson Franco. Revista da Associação Brasileira de Mantenedoras de Ensino Superior. Brasília, 1998.
ALVES, R. O preparo do educador. In: BRANDÃO, C. R. Educador vida e morte: escritos sobre uma espécie de perigo. 7 ed. Rio de Janeiro: Graal, 1986. p. 13-28.
ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. 4. ed. Tradução: Mário da Gama Kury. Brasília: EdUnB, 2001.
ARISTÓTELES. Metafísica. Trad. Marcelo Perine. São Paulo: Edições Loyola, 2005.
ARISTÓTELES. Política. 2. ed. Lisboa: Veja, 2016.
BRANDÃO, C. R. Vida ou morte? Esperança ou desespero? In: BRANDÃO, C. R. Educador vida e morte: escritos sobre uma espécie de perigo. 7. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1986. p. 09-12.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília: MEC, 2015. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf. Acesso em: 10 mar. 2020.
CHAUÍ, M. O que é ser educador hoje? Da arte à ciência: a morte do educador. In: BRANDÃO, C. R. Educador vida e morte: escritos sobre uma espécie de perigo. 7. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1986.
COÊLHO, I. M. 72 anos: 50 anos de magistério. Síntese informal elaborada pela família Coêlho. manuscrito. 2017.
COÊLHO, I. M. A importância da sala de aula para a formação de qualidade. In: Anais do IV Seminário Internacional de Administração Universitária - Universidade e sociedade: a busca de uma relação de qualidade, o papel do ensino dos docentes. Natal: Editora Universitária, 1994. p. 1-8.
COÊLHO, I. M. A questão política do trabalho pedagógico. In: BRANDÃO, C. R. Educador vida e morte: escritos sobre uma espécie de perigo. 7 ed. Rio de Janeiro: Graal, 1986. p. 29-49.
COÊLHO, I. M. Escola e formação de professores. In: COÊLHO, I. M. (org). Educação, Cultura e Formação: o olhar da filosofia. Goiânia: PUC-GO. 2009. p. 203-218.
COÊLHO, I. M. Exposição de motivos: justificativa da reformulação do Curso de Pedagogia. In: CCE/UFG. (org.). Resolução n.º 207/84. Goiânia, 1983.
CORBINIANO. S. Valores da formação do saber e do mestre. In: GALLO, S.; CORBINIANO, S.; FURTADO, R. M.; PEIXOTO, A. (org.). O pensar filosófico a cultura e a formação humana: Homenagem a Ildeu Moreira Coêlho. Campinas: Mercado de Letras, 2020. p. 325-345.
CUNHA. L. A. A educação e a construção de uma sociedade aberta. In: Educação e desenvolvimento social no Brasil. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1991. p. 27-34.
FERNANDES, F. A formação política e o trabalho do professor. In: Desafio educacional. São Paulo: Cortez, 1989. p. 157-175.
FREIRE. P. Educação: o sonho possível. In: BRANDÃO, C. R. Educador vida e morte: escritos sobre uma espécie de perigo. 7 ed. Rio de Janeiro: Graal, 1986. p. 89-101.
GERMANO, J. W. Estado Militar e Educação no Brasil: 1964 – 1985. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2005.
HARVEY, D. Condição pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. São Paulo: Loyola, 2008.
HERMANN, J. Reforma, endividamento externo e o milagre econômico (1964–1973). In: GAMBIAGI, F. et al. Economia brasileira contemporânea: 1945–2010. Rio de Janeiro: Elsevier, 2011. p. 69-92. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-85-352-3955-3.00009-1
KANT, I. Sobre a pedagogia. 3 ed. Piracicaba: Unimep, 2002.
MARX, K. O Capital: crítica da economia política. 18 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
MARX, K. O capital. São Paulo: Boitempo, 2013.
GASSET, J. O. Primitivismo da técnica. In: A rebelião das massas. São Paulo: Martins Fontes, 1987. p. 93-101.
PLATÃO. A República. Belém: Editora UFPA, 2000.
SEVERINO, A. J. A Educação em busca da vida excelente na Pólis: O compromisso atuante do pensamento de Ildeu Moreira Coêlho. In: GALLO, S.; PEIXOTO, A.; CORBINIANO, S.; FURTADO, R. M. (org.). O pensar filosófico a cultura e a formação humana: Homenagem a Ildeu Moreira Coêlho. Campinas: Mercado de Letras, 2020. p. 63-92.
VIANA, G.; LIMA, J. F. Capital humano e crescimento econômico. Interações, Campo Grande, v. 11. n. 2, p. 137-148, 2010. DOI: 10.1590/S1518-70122010000200003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/inter/a/srrRFK6rcbj7gwW6GMyVNHK/. Acesso em: 11 fev. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S1518-70122010000200003
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Educação e Fronteiras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.



