History of education at UFG Faculty of education’s Journal Inter-Ação

1975 a 2024

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v14iesp.2.19704

Keywords:

History of Education, Journal, Research, Inter-Ação

Abstract

In 2023, the Faculty of Education at the Federal University of Goiás celebrated its 55th anniversary, while INTER-AÇÃO journal, the scientific journal of the university's Graduate Program in Education and the first academic journal in the state of Goiás, marked 48 years of continuous publication since 1975. The field of history of education gained prominence and established itself as a research area in the 1970s. In the 21st century, it has evolved into a solid academic discipline, advancing both theoretically and methodologically, expanding its scope, research objects, and, most notably, the ways in which research findings are presented. This study aims to survey and analyze the articles published in INTER-AÇÃO journal that focus on the History of Education between 1975 and June 2024. During this period, a total of 55 articles on the subject were identified. The findings indicate that these publications have reflected the theoretical and methodological advancements in the field, as evidenced by the form and content of the analyzed articles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Barros, Universidade Federal de Goiás

Doutora em Educação (UFG). Líder do Núcleo de Pesquisas em História da educação em Goiás (NepheGO).

Chaiane Rosa Medeiros, Universidade Federal de Goiás

Pós-Doutorado em Educação na Universidade Estadual Paulista (Unesp). Doutora em Educação Escolar (Faculdade de Ciências e Letras).

Alandeom W. Oliveira, State University of New York at Albany

Associate Professor (Educational Theory and Practice).

References

ALDRICH, R. A contested and changing terrain: History of education in the twenty-first century. In: CROOK, D.; ALDRICH, R. (ed.). History of education for the twenty-first century. London: Institute of Education, 2000. p. 63-79.

BRANDÃO, Z. A Historiografia da Educação na Encruzilhada. In: SAVIANI, D.; LOMBARDI, J. C.; SANFELICE, J. L. (org.). História e História da Educação. São Paulo: HISTEDBR, 1998.

FERREIRA, M. M. História, tempo presente e história oral. Topoi, Rio de Janeiro, v. 3, n. 5, p. 314-332, 2002. DOI: 10.1590/2237-101X003006013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/topoi/a/fpGyHz8dRnk56XjcFGs736F. Acesso em: 25 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/2237-101X003006013

MAGALHÃES, J. Breve apontamento para a história das Instituições Educativas. In: SANFELICE, J. L.; SAVIANI, D.; LOMBARDI, J. C. (org.). História da Educação: perspectivas para um intercâmbio internacional. Campinas: Autores Associados, 1999.

MCCULLOCH, G. Disciplines contributing to education? Educational Studies and the disciplines. British Journal of Educational Studies, [S.l.], v. 50, n. 1, p. 100-119, 2002. DOI: 10.1111/1467-8527.t01-1-00193. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1111/1467-8527.t01-1-00193. Acesso em: 25 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8527.t01-1-00193

MCCULLOCH, G. The struggle for the history of education. New York: Routledge, 2011. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203828854

CENTRO BRASILEIRO DE PESQUISAS EDUCACIONAIS. Os estudos e as pesquisas educacionais no ministério da educação e cultura. Educação e Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 7-49, 1956.

REVISTA INTER-AÇÃO. Goiânia: UFG, 1975-2024. eISSN: 1981-8416. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/index. Acesso em: 12 fev. 2024.

RURY, J. L.; TAMURA, E. H. The Oxford handbook of the history of education. Oxford: Oxford University Press, 2019. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199340033.001.0001

SIMON, B. History of education. In: HIRST, P. H. (ed). Educational theory and its foundation disciplines. London: Routledge, 1983. p. 62-68.

TEIXEIRA, A. Ensino Superior no Brasil: análise e interpretação de sua evolução até 1969. Rio de Janeiro: Instituto de Documentação/Editora da FGV, 1989.

VIDAL, D. G.; FARIA FILHO, L. M. História da Educação no Brasil: a constituição histórica do campo (1880-1970). Revista Brasileira de História, São Paulo. v. 23, n. 45. p. 37-70, 2003. DOI: 10.1590/S0102-01882003000100003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbh/a/tDdpKPbzPmprhd9Pz5VMQHH/. Acesso em: 25 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-01882003000100003

WARDE, M. J. Contribuições da história para a educação. Em Aberto, Brasília, v. 9, n. 47, p. 3-11, 1990. DOI: 10.24109/2176-6673.emaberto.9i47.1779. Disponível em: https://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2100. Acesso em: 15 jun. 2024

WARDE, M. J. Revistas de Educação ensino como objeto de historiadores da educação (Brasil, 1988-2021). In: WARDE, M. J.; OLIVEIRA, F. R. (org.). História da Educação: sujeitos, objetos e práticas. São Paulo: UFESP, 2022. p. 16-48.

Published

2024-12-30

How to Cite

BARROS, Fernanda; MEDEIROS, Chaiane Rosa; OLIVEIRA, Alandeom W. History of education at UFG Faculty of education’s Journal Inter-Ação: 1975 a 2024. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 14, n. esp.2, p. e024018, 2024. DOI: 10.30612/eduf.v14iesp.2.19704. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/19704. Acesso em: 5 dec. 2025.