Discourses about labor reform in New High School textbooks
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v14i00.18640Keywords:
Discourse, Textbook, Labor Reform, New High SchoolAbstract
This research breaks into the reformist scenario that marked Brazil during the government of Michel Temer, specifically, the objective of this study is to analyze speeches about the Labor Reform implemented by Law 13,467 of 2017. by the then President Michel Temer. Reformist postulations promote drastic changes in the labor scenario through total flexibility of work relations. To this end, we analyzed, based on the Foucauldian framework, statements present in textbooks that deal with the topic of work and make up the area of Applied Human and Social Sciences, approved by the National Book and Teaching Material Program, 2021 edition, in accordance with the Reform of the New Secondary Education (Law No. 13,415/2017) and the National Common Curricular Base for Secondary Education of 2018. The methodology follows a descriptive-interpretive bias of a qualitative nature. The analysis of fragments collected from five textbooks allows us to problematize that labor reform is discursive in order to meet neoliberal demands, presupposing flexible workers, who develop skills and abilities that adapt them to a framework of insecurity, deregulation, and vulnerability of the labor sector that it extends to the educational bases with a view to acting in accordance with a project of a neoliberal governmentality of the subject.
Downloads
References
ANTUNES, R. O privilégio da Servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. 2. ed. São Paulo, Boitempo, 2020.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília, DF: MEC, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Guia Digital do PNLD 2021. Projeto de vida. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2021. Disponível em: https://pnld.nees.ufal.br/pnld_2021_proj_int_vida/componente-curricular/pnld2021-didatico-projeto-de-vida. Acesso em: 20 set. 2022.
CASTRO, E. Introdução a Foucault. Tradução: Beatriz de Almeida Magalhães. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2015.
CATELLI JÚNIOR, R.; LA SALVIA, A.; SERAFIN, A. P. G.; ESCOURA, M.; SILVA, P. T.; ROCHA, R. Módulos para o Novo Ensino Médio: Ética, política e trabalho. São Paulo: AJS, 2020.
DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaios sobre a sociedade neoliberal. Tradução: Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.
FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Tradução: Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004a.
FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Organização e tradução de Roberto Machado. 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2004b.
FOUCAULT, M. Nascimento da biopolítica: Curso dado no College de France (1978-1979). Tradução: Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008a.
FOUCAULT, M. Segurança, território, população: curso dado no Còllege de France (1977-1978). Tradução:Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008b.
FOUCAULT, M. O governo de si e dos outros: Curso no Collège de France (1982-1983). Tradução de: Eduardo Brandão. São Paulo: Ed. WMF Martins Fontes, 2010.
G1. Ministro da Educação defende que universidade seja 'para poucos'. [S. l.], 10 ago. 2021. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2021/08/10/ministro-da-educacao-defende-que-universidade-seja-para-poucos.ghtml. Acesso em: 10 mar. 2024.
GOMES, S.; MARPICA, N. S.; MANFRINATI, P.; SILVA, S. M. Conexão Mundo: Trabalho e sociedade. São Paulo: Editora do Brasil, 2020.
HAN, B.-C. Psicopolítica: o neoliberalismo e as novas técnicas de poder. Tradução: Maurício Liesen. Preparação: Ligia Azevedo. Revisão: Ana Martini e Fernanda Alvares. 1. ed. Belo Horizonte: Editora Âyiné. 2018.
KARNAL, L.; FERNANDES, L. E. O.; BACKX, I.; VIEIRA, F. P. G.; ABREU, M.; MARTINI, A.; DEL GAUDIO, E. F. R. S.; COSTA, C. Identidade em ação: trabalho e tecnologia. São Paulo: Moderna, 2020.
MACHADO, R. Foucault, a ciência e o saber. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2012.
MARINHO, C. Novas relações de poder e novas resistências: corpos em aliança como resistência à precariedade neoliberal. In: Martins, A. C. A.; e Veras, E. F. (org.). Corpos em aliança: diálogos interdisciplinares sobre gênero, raça e sexualidade. 1. ed. Curitiba, Appris, 2020.
NAVARRO, P. Estudos discursivos foucaultianos: questões de método para análise de discursos, Moara, Belém, v. 1, n. 57, p. 8-33, 2020.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2018.
REVEL, J. Michel Foucault: conceitos essenciais. Tradução: Maria do Rosário Gregolin, Nilton Milanez e Carlos Piovesani. São Carlos, SP: Claraluz, 2005.
VAINFAS, R; FARIA, S. C; FERREIRA, J. Humanitas: política e mundo do trabalho. São Paulo: Saraiva, 2020.
VICENTINO, C.; CAMPOS, E.; SENE, E. Diálogos: Importância do trabalho. São Paulo: Ática, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Educação e Fronteiras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.