The Mobral (Brazilian Literacy Movement) in the municipality of Londrina (1970–1983)
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v13i00.18140Keywords:
Youth and Adult Education, Mobral, Municipality of LondrinaAbstract
The focus of this article lies in the analysis of the Brazilian Literacy Movement (MOBRAL) in the context of the municipality of Londrina during the period from 1970 to 1983. This national program for the literacy of youth and adults was implemented during the Civil-Military Dictatorship period, which spanned from 1967 to 1985. Thus, the objective is to analyze the implementation and development of MOBRAL in Londrina (1970-1983), aiming to understand how it was organized in different municipal spaces. The methodological procedures are based on bibliographic research and documentary analysis of legislation and sources available at the Londrina School Museum (MEL), the latter of which delimited the temporal scope. The results reveal that municipalities were the main protagonists of MOBRAL. In Londrina, on the one hand, it is undeniable that many people were given an opportunity for schooling; on the other hand, there were obstacles in organization, planning, human and didactic resources, financing, and infrastructure, especially in peripheral and rural areas.
Downloads
References
ARIAS NETO, J. M. O Eldorado: representações da política em Londrina (1930-1975). 2. ed. Londrina: Eduel, 2008.
BRASIL. Lei n.º 5.379, de 15 de dezembro de 1967. Provê sobre a alfabetização funcional e a educação continuada a adolescentes e adultos. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 12727, 1967.
BRASIL. Decreto n.º 62.455, de 22 de março de 1968. Institui a fundação Movimento Brasileiro de Alfabetização (MOBRAL). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 2484, 1968.
BRASIL. Decreto n.º 91.980, de 25 de novembro de 1985. Redefine os objetivos do Movimento Brasileiro de Alfabetização — MOBRAL, altera sua denominação e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 17214, 1985.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Fundação Movimento Brasileiro de Alfabetização. Conjunto de alfabetização: leitura. Rio de Janeiro: Primor Educacional, 1974.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Fundação Movimento Brasileiro de Alfabetização/SUSUG. Leitura continuada e as habilidades de leitura. Rio de Janeiro: Mobral, 1976a.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Fundação Movimento Brasileiro de Alfabetização/SUSUG. A palavra geradora e o aprendizado leitura e da escrita. Rio de Janeiro: Mobral, 1976b.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Fundação Movimento Brasileiro de Alfabetização. Objetivos terminais: programa de educação integrada. Rio de Janeiro: MOBRAL/MEC; DSU, 1978.
CAINELLI, M. R. Entre a roça e o ditado Campanha Nacional de Educação Rural Londrina 1952/1963. 1994. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 1994.
CAPELO, M. R. C. Educação, escola e diversidade no meio rural. Londrina: Eduel, 2013.
CASTRO, C. M. O Mobral e a Alfabetização no Brasil. Brasília: Secretaria de Planejamento da Presidência da República; Instituto de Planejamento Econômico e Social (IPEA), 1974. Disponível em: https://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/12120. Acesso em: 30 set. 2023.
CORRÊA, A. L. Educação de Massa e Ação Comunitária. Rio de Janeiro: MOBRAL; AGGS, 1979.
DI PIERRO, M. C. Educação de jovens e adultos no Brasil: questões face às políticas públicas recentes. Em Aberto, Brasília, v. 11, n. 56, p. 22–30, 1992. DOI: 10.24109/2176-6673.emaberto.11i56.1866. Disponível em: https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2168/1907. Acesso em: 10 set. 2023.
FREIRE, P. O Mobral nasceu para negar meu método e meu discurso. [Entrevista concedida a] Mariliene Felinto e Mônica Rodrigues da Costa. Folha de S. Paulo, São Paulo, 29 maio 1994. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/1994/5/29/mais!/13.html. Acesso em: 09 jun. 2023.
GONÇALVES NETO, W.; CARVALHO, C. H. Apresentação - A ação municipal nos assuntos da educação na Primeira República Brasileira: algumas considerações. In: GONÇALVES NETO, W.; CARVALHO, C. H. (org.). Ação municipal e educação na Primeira República no Brasil. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2015. p. 7-18.
HADDAD, S.; DI PIERRO, M. C. Ensino supletivo no Brasil: o estado da arte. Brasília: REDUC, 1987.
HADDAD, S.; DI PIERRO, M. C. Escolarização de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação [online], [S. l.], n. 14, p.108–194, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/YK8DJk85m4BrKJqzHTGm8zD/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 13 set. 2023.
HILSDORF, M. L. S. História da educação brasileira: leituras. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2003.
LUCA, T. R. Práticas de pesquisa em história. São Paulo: Contexto, 2021.
MARTINS, É.; GUERRA, T. C. Mobral, Tecnocratas e Educadores: trajetos de uma experiência e alfabetização no Brasil. Revista Cantareira, Niterói, n. 29, p. 53-64, 2018. Disponível em: https://periodicos.uff.br/cantareira/article/view/30765/17871. Acesso em: 20 jan. 2024.
MELO, W. C.; MONTALVÃO NETO, A. L.; SANTANA, W. K. F. Notas histórico-educacionais sobre o Movimento Brasileiro de Alfabetização (MOBRAL). Revista Cocar, Belém, v. 16, n. 34, p. 1-21, 2022. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4603. Acesso em: 5 set. 2023.
PAIVA, V. P. Educação popular e educação de adultos. São Paulo: Loyola, 1987.
SOUZA, R. F. A atuação dos municípios na difusão da instrução primária no Estado de São Paulo (Campinas, 1889-1910). In: GONÇALVES NETO, W.; CARVALHO, C. H. (org.). Ação municipal e educação na Primeira República no Brasil. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2015. p. 101-128.
SOUZA, B. N. S. Alfabetização e legitimidade: a trajetória do Mobral entre os anos 1970-1980. 2016. Tese (Doutorado em História) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação e Fronteiras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.