Aesthetic Experience

Educational Curator for Arts Educators in Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v13i00.17727

Keywords:

Aesthetic experience, Educational curation, Art educators

Abstract

The Educational Curatorship and Aesthetic Experience present a gap. Thus, the study aims to understand the aesthetic experience in educational curation. Through a literature review of concepts in the remaining productions of the last 5 years, articles were sought in two databases. The articles that most closely align with the themes were selected. For organization, the data were arranged in a table. For data interpretation, philosophical hermeneutics is adopted, in this perspective, the researcher is limited by their historicity, revealing the historical horizon and the character of tradition. As a result, it was identified that it is necessary to think about educational curation aligned with aesthetic and ethical aspects for the development of individuals' autonomy. In addition, it raises questions about its consolidation in initial training and its importance in the ongoing education of art educators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leila Sampaio da Silva, Universidade Cidade de São Paulo

Mestranda em Educação. Docente da Rede Estadual do Estado de São Paulo.

Margaréte May Berkenbrock- Rosito, Universidade Cidade de São Paulo

Doutorado em Educação (UNICAMP). Docente no Programa de Pós-Graduação. Doutorado e Mestrado em Educação.

 

Kiara Maia de Oliveira, Universidade Cidade de São Paulo

Mestranda em Educação. Docente e Formadora de Professores da Rede Municipal de Ensino de São Paulo.

Juliana Cavalcanti Candelária, Universidade Cidade de São Paulo

Master's student in Education at the University of the City of São Paulo (UNICID), São Paulo, Brazil, Professor at the Municipal Education Network of São Paulo, SP - Brazil.

References

ADORNO, T. W. Teoria estética. Lisboa: Edições 70, 2008.

BARBOSA, A. M. Arte-educação pós colonialista no Brasil: aprendizagem triangular. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 2, p. 59-64, 1995. DOI: 10.11606/issn.2316-9125.v0i2p59-64. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36136. Acesso em: 19 nov. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN): Arte. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 19 nov. 2023.

CORTELLA, M. S.; DIMENSTEIN, G. A era da curadoria: o que importa é saber o que importa! (Educação e formação de pessoas em tempos velozes). Campinas, SP: Papirus 7 Mares, 2015.

DA SILVA DINIZ, G.; FIGUEIREDO LAGE, C. Curadoria Educativa e Mediação Cultural em Exposições de Artes Visuais (Dossiê: A História da Arte e das Artes Plásticas nas narrativas sobre curadorias e exposições). Linguagens nas artes, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 29–38, 2021. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/linguagensnasartes/article/view/5593. Acesso em: 17 nov. 2023.

DOWBOR, F. F. Quem educa marca o corpo do outro. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 31. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, M. W.; SALES, F.; SAYÃO, F. Curadoria digital no contexto artístico e cultural: possibilidades de reuso de dados de arte. Encontros Bibli: Revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 25, p. 01–21, 2020. DOI: 10.5007/1518-2924.2020.e74280. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/74280. Acesso em: 19 nov. 2023.

GADAMER, H. G. Sobre o Círculo da Compreensão. In: ALMEIDA, C. L. S.; FLICKINGER, H. G.; ROHDEN, L. (org.). Hermenêutica filosófica: nas trilhas de Hans-Georg Gadamer. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2000a.

GADAMER, H. G. Verdade e método. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000b.

LANGIE, C. Cinema brasileiro para além do espetáculo: pistas para uma curadoria criativa em cinemas universitários. Orson - Revista dos Cursos de Cinema do Cearte UFPEL, [S. l.], v. 1, p. 150-167, 2017. Disponível em: https://orson.ufpel.edu.br/content/12/artigos/primeiro_olhar/02-primeiro-olhar-02-langie.pdf. Acesso em: 19 nov. 2023.

MARTINS, M. C. Arte, só na aula de arte?. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 3, 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/9516. Acesso em: 19 nov. 2023.

MARTINS, M. C.; PICOSQUE, G. Inventário dos Achados: o olhar do professor-escavador de sentidos. Material educativo da 4ª Bienal do Mercosul. 2003. Disponível em: https://www.bienalmercosul.art.br/_files/ugd/2468f7_156a6c62f6264ea89e188944cc9fe903.pdf. Acesso em: 19 nov. 2023.

MARTINS, M. C. (coord.). Curadoria educativa: inventando conversas. Reflexão e Ação – Revista do Departamento de Educação/UNISC, [S. l.], v. 14, n.1, p. 9-27, 2006. Disponível em: http://fvcb.com.br/site/wp-content/uploads/2012/05/Canal-do-Educador_Texto_Curadoria-Educativa.pdf. Acesso em: 19 nov. 2023.

OLIVEIRA, K. M. Experiência estética e narrativas (auto) biográficas: uma urdidura da autonomia e submissão tramada de medo e ousadia na tecedura da “Colcha de retalhos”. Orientadora: Margaréte May Berkenbrock-Rosito. 2022. 283 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Cidade de São Paulo, São Paulo, 2022.

PILLOTTO, S. S. D.; SILVA, C. C. As linguagens da arte na infância: experiências, sentidos e imaginação. In: PILLOTTO, S. S. D. (org.). Linguagens da arte na infância. Joinville: Univille, 2007.

RIO GRANDE DO SUL. História das Artes Visuais na FURG. 2002. Disponível em: https://artes.furg.br/historico. Acesso em: 19 nov. 2023.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação. Currículo do Estado de São Paulo: Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. 2. ed. São Paulo: [s. n.], 2011.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação. Currículo Paulista: Etapa Ensino Médio. São Paulo: SEDUC-SP, 2020. Disponível em: https://efape.educacao.sp.gov.br/curriculopaulista/wp-content/uploads/2020/08/CURR%C3%8DCULO%20PAULISTA%20etapa%20Ensino%20M%C3%A9dio.pdf. Acesso em: 19 nov. 2023.

SCHILLER, F. A. Educação estética do homem: numa série de cartas. São Paulo: Iluminuras, 2002.

SIEBRA, S. A.; BORBA, V. R.; MIRANDA, M. K. F. O. Curadoria Digital: um termo interdisciplinar. Informação & Amp; Tecnologia, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 21–38, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/itec/article/view/38408. Acesso em: 19 nov. 2023.

SPERBER, J. I.; DEVEGILI, A.; RIBEIRO, T.; SOUZA, K. A. L. Contribuições do processo de curadoria para a formação de professores de arte: em foco o 1º Desafio das Artes Visuais. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 21, n. 2, p. 395–411, 2022. DOI: 10.14393/REP-2022-63721. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/63721. Acesso em: 19 nov. 2023.

TREZZI, C.; RECH, R. Da libertação: Educação e ideologia no pensamento de Paulo Freire. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 15, n. 00, 2022. DOI: 10.26843/ae.v15i00.1170. Disponível em: https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1170Acesso em: 19 nov. 2023.

UTUARI, S. Encontros com Arte e Cultura. 1. ed. São Paulo: FTD Educação, 2012.

VERGARA, L. G. Curadorias educativas: a consciência do olhar: percepção imaginativa: perspectiva fenomenológica aplicadas à experiência estética. In: ENCONTRO NACIONAL DA ANPAP, 8., 1996. Anais[...]. São Paulo: ANPAP; ECA; USP, São Paulo, 1996.

VIANNA, R. S.; MELO, G. A. M.; MINISTÉRIO, A. C. V. Construção coletiva de uma metodologia de mediação cultural para a educação básica. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 18, p. e0026, 2022. DOI: 10.5965/19843178182022e0026. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/17421. Acesso em: 19 nov. 2023.

Published

2023-12-20

How to Cite

SAMPAIO DA SILVA, Leila; BERKENBROCK- ROSITO, Margaréte May; OLIVEIRA, Kiara Maia de; CANDELÁRIA, Juliana Cavalcanti. Aesthetic Experience: Educational Curator for Arts Educators in Basic Education. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 13, n. 00, p. e023015, 2023. DOI: 10.30612/eduf.v13i00.17727. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/17727. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand