Research as an educational principle in teacher training for teaching in basic education

A study on the perception of Pedagogy students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v12in.esp.1.17132

Keywords:

Research as an educational principle, Teacher education, Pedagogy students, Basic education

Abstract

The article aims to analyze the perception of Pedagogy students regarding the importance of research as an educational principle in the training of basic education teachers. The qualitative research was conducted through a case study, and empirical data was collected by administering questionnaires to 37 students of the Pedagogy course offered in the distance education mode at a Higher Education Institution in Northwestern Minas Gerais. The sample selection was based on responses demonstrating greater incorporation of theoretical frameworks (DEMO, 2006; FREIRE, 2009). The results indicate that Pedagogy students recognize the relevance of research in teacher training to develop reflection, critical thinking, investigative spirit, and argumentative skills in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giselda Shirley da Silva, Universidade de Évora

Doutoranda em História.

Vandeir José da Silva, Universidade de Évora

Doutorando em História.

 

Margareth Vetis Zaganelli, Universidade Federal do Espírito Santo

Professora Titular. Doutorado em Direito (UFMG).

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

XAVIER, K. R. S; BRITO, A. P.; CASEMIRO, K. F. A pesquisa no Ensino Fundamental: Fonte para construção do conhecimento. Educação Pública, v. 9, n. 32, 2009. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/9/32/a-pesquisa-no-ensino-fundamental-fonte-para-construccedilatildeo-de-conhecimento. Acesso em: 25 nov. 2022.

DEMO, P. Pesquisa: Princípio científico e educativo. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 39. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

FINOM. Projeto Político Pedagógico do Curso de Pedagogia. Paracatu, MG: FINOM, 2021.

MINAYO, M. C. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes,

LUCKESI, C. C. et al. Fazer Universidade: uma proposta metodológica. 18. ed. São Paulo: Cortez, 1985.

PESAVENTO, S. J. História e História Cultural. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

SILVA, G. S.; GONÇALVES, M. C. S.; SILVA, V. J. A pesquisa na formação de professores na modalidade EAD: análise de uma experiência na faculdade FINOM. Humanidades e Tecnologia (FINOM), Paracatu, v. 5, n. 5. p. 49-63, 2011. Disponível em: https://www.finom.edu.br/assets/site/paginas/files/downloads/20180530100559.pdf. Acesso em: 14 dez. 2022.

SÍVERES, L. Universidade: torre ou sino? Brasília, DF: Universa, 2006.

TOZONI-REIS, M. F. C. A pesquisa e a produção de conhecimentos: introdução à pesquisa em educação. Curso de pedagogia da Unesp. 2010. Disponível em: http://www.acervodigital.unesp.br/handle/123456789/195. Acesso em: 10 out. 2013.

YIN, R. K. Estudo de caso: Planejamento e métodos. 3. ed. Porto Alegre: Bookman,

Published

2022-04-22

How to Cite

SILVA, Giselda Shirley da; SILVA, Vandeir José da; ZAGANELLI, Margareth Vetis. Research as an educational principle in teacher training for teaching in basic education: A study on the perception of Pedagogy students. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 12, n. esp.1, p. e023017, 2022. DOI: 10.30612/eduf.v12in.esp.1.17132. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/17132. Acesso em: 24 nov. 2024.