Teacher training in Minas Gerais

Teaching ethics in the precepts of the Revista de Ensino in the scenario of 1925–1940

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v12in.esp.1.17131

Keywords:

Teacher education, Catholic ethics in teacher education, History of mining education

Abstract

This study deals with the Revista de Ensino de Minas Gerais as a training strategy teacher from 1925 to 1940. The study problematizes the teaching professional ethics and the mission of the teacher in the publication. The questioning sought to understand the discourses aimed at teachers. The sources included texts of pedagogical content- , opinion articles, and others. Intended to outline precepts for training and the vision of teaching and the teacher. The referential historical and theoretical-conceptual dialectic allowed to articulate the state contexts and with precepts for teacher training in the Revista do Ensino. the texts allow a glimpse of religious elements in the prescriptions for teaching and teaching that allow one to say of a “religious ethics” underlying primary teaching in Minas Gerais: the teacher's office was priesthood.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Betânia de Oliveira Laterza Ribeiro, Universidade Federal de Uberlândia

Professora Titular do Programa de Pós –Graduação em Educação da Linha de História e Historiografia da Educação. Pós-Doutorado em Psiquiatria, Neurologia e Psicologia Médica (USP-Ribeirão Preto). Pós-Doutorado em Educação (UNIUBE). Bolsista Produtividade do CNPq.

Elizabeth Farias da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora Titular em 2018. Pós-Doutorado em Educação nas Universidades: Nacional de Colômbia (UNC), sede em Medellín e Universidade Autônoma do Estado de Morelos (UAEM) em Cuernavaca/México nos semestres de 2016.2 e 2017.1. Pós-Doutorado em Sociologia na Universidade do Québec em Montréal (UQÀM) com bolsa da Capes em 2004/2005. Atualmente aposentada com vínculo de orientação doutoral no Programa de Pós-Graduação de Sociologia Política da UFSC.

Maria Zeneide Carneiro Magalhães de Almeida, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Professora Adjunta. Linha de Pesquisa Educação, Sociedade e Cultura. Pós-Doutorado em Educação (Universidade Autónoma de Madri - UAM-Espanha). Pós-Doutoranda em Educação (UFU). Professora Adjunta - UFG (aposentada). Líder do Diretório/CNPq Grupo de Pesquisa “Educação, História, Memória, Cultura, em Diferentes Espaços Sociais-EHMCES/PROPE/PPGE/HISTEDBR.

References

ARAUJO, J. C. S. A gênese da Escola Normal de Uberlândia, MG: O contexto estadual e a independência cultural em 1926. In: ARAUJO, J. C. S.; FREITAS, A. G. B.; LOPES, A. P. (org.). As escolas normais no Brasil: Do império à república. Campinas, SP: Alínea, 2008.

AZEVEDO, F. A cultura brasileira. Brasília, DF: Ed. UnB; Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1996.

BICCAS, M. S. “Nossos concursos” e “A voz da prática”: A Revista do Ensino como estratégia de formação de professores em minas gerais (1925–1930). Cadernos de História da Educação, v. 4, p. 155–166, jan./dez. 2005. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/che/article/view/393. Acesso em: 10 out. 2022.

BICCAS, M. S. O impresso como estratégia de formação: Revista do Ensino de Minas Gerais (1925–1940). Belo Horizonte: Argvmentvm, 2008.

COSTA, F. Meus deveres. Revista do Ensino, Belo Horizonte, 1928.

DUTRA, A. Dona Ephigenia. Revista do Ensino, Belo Horizonte, v. 5, n. 46, p. 52–6, jun. 1930.

MASSENA, J. A nova orientação no ensino normal. Revista do Ensino, v. 4, Belo Horizonte, n. 29, p. 4-15, jan. 1929.

OLIVEIRA, P. F.; CARVALHO, C. H. Educação e modernização em Minas Gerais: Propostas reformistas na ação conservadora (1926–1930). Hist. Educ., v. 18, n. 42, p. 131–50, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/heduc/a/35ScPFrCRRPQDRRHnYfjP3s/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 out. 2022.

PAZ, P. Ser professor. Revista do Ensino, Belo Horizonte, v. 6, n. 78, p. 58–62, dez. 1932.

REBÊLO, M. Decálogo do professor. Revista do Ensino, Belo Horizonte, v. 8, n. 101, p. 2, abr. 1934.

REIS FILHO, C. A educação e a ilusão liberal. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 1995.

REVISTA DO ENSINO. Como dever ser a professora para exercer, com êxito, a arte de ensinar. Revista do Ensino, Belo Horizonte, ano II, n. 12, mar. 1926.

REVISTA DO ENSINO. Oração da mestra. Revista do Ensino, Belo Horizonte, ano II, n. 11 fev. 1926.

SÃO PAULO. Decreto n. 27, de 12 de março1890. Reforma a Escola Normal e converte em Escolas Modelos as Escolas anexas. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado, 1909. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/norma/?id=137755. Acesso em: 12 out. 2022.

SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista. Brasileira de Educação, v. 14, n. 40, p. 143–55, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/45rkkPghMMjMv3DBX3mTBHm/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 out. 2022.

SOUZA, R. C. Sujeitos da educação e práticas disciplinares: Uma leitura das reformas educacionais mineiras a partir da Revista do Ensino (1925–1930). 2001. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2001.

TANURI, L. M. História da Formação de Professores. Revista Brasileira de Educação, Campinas, n. 14, p. 61–88, maio/ago. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/HsQ3sYP3nM8mSGSqVy8zLgS/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 out. 2022.

TOLEDO, J. A atitude do mestre. Revista do Ensino, Belo Horizonte, v. 8, n. 105, p. 75–76, ago. 1934.

Published

2022-04-22

How to Cite

RIBEIRO, Betânia de Oliveira Laterza; SILVA, Elizabeth Farias da; ALMEIDA, Maria Zeneide Carneiro Magalhães de. Teacher training in Minas Gerais: Teaching ethics in the precepts of the Revista de Ensino in the scenario of 1925–1940. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 12, n. esp.1, p. e023011, 2022. DOI: 10.30612/eduf.v12in.esp.1.17131. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/17131. Acesso em: 24 nov. 2024.