The closing of normal schools in Mato Grosso (1937–1947)
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v12in.esp.1.17108Keywords:
Teacher development, History of Education, Education in Mato GrossoAbstract
This text analyzes the representations constructed regarding normal education in light of the closure of normal schools in Mato Grosso from 1937 to 1947. The selected timeframe is based on the termination of activities at the Pedro Celestino Normal School in late 1937 and the resumption of normal education in 1947. The question arises as to how the extinction of normal schools was portrayed in the official documents issued by the state administration. The theoretical framework for this study is based on the concept of representations developed by Roger Chartier (1990), as well as the approach of António Nóvoa (1995) on teacher professionalization. For the elaboration of this article, decrees and governmental messages found in the Public Archive of Mato Grosso were consulted. The narratives present in the public documents sought to portray that the decision to close the teacher training institution would provide a favorable scenario for the development of state education.
Downloads
References
BITTAR, M. Dos campos grandes à capital dos ipês. Campo Grande, MS: Editora Alvorada, 2004.
BITTAR, M.; FERREIRA JR., A. De freguesia a capital: 100 anos de educação em Campo Grande. In: CUNHA, F. A. M. Campo Grande – 100 anos de construção. Campo Grande, MS: Matriz, 1999.
CARVALHO, M. M. C. Reformas da instrução pública. In: LOPES, E. M. T.; FARIA FILHO, L. M.; VEIGA, C. G. 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
CHARTIER, R. A história cultural: Entre práticas e representações. 1. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.
FIN, M. T. A apropriação das ideias escolanovistas no curso de formação de professores em Mato Grosso (1910-1937). 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2012.
MATO GROSSO. Decreto n. 266, de 3 de dezembro de 1910. Regulamento da Escola Normal. Cuiabá: Arquivo Público de Mato Grosso, 1910.
MATO GROSSO. Decreto n. 112, de 29 de dezembro de 1937. Incorpora a Escola Normal Pedro Celestino ao Liceu Cuiabano e dá outras providências. Cuiabá: Arquivo Público de Mato Grosso, 1937.
MATO GROSSO. Decreto n. 229, de 27 de dezembro de 1938. Cria o Liceu Campo-grandense e dá outras providências. Cuiabá: Arquivo Público de Mato Grosso, 1938.
MATO GROSSO. Decreto-Lei n. 834, de 31 de janeiro de 1947. Cria duas escolas normais, na capital do estado e em Campo Grande com as designações respectivamente de Escola Normal Pedro Celestino e Escola Normal Joaquim Murtinho. Cuiabá: Arquivo Público de Mato Grosso, 1947.
MATO GROSSO. Mensagem à Assembleia Legislativa de Mato Grosso. Cuiabá: Arquivo Público de Mato Grosso, 1940.
MATO GROSSO. Relatório do movimento anual das Escolas Normal e modelo anexa. Cuiabá: Arquivo Público de Mato Grosso, 1911.
MATO GLROSSO. Rolo n. 061 planilha, microfilme cópia no Centro de Documentação Tekio Arandiu/NEPPI/UCDB. Relatório apresentado ao Exm.º Sr. Dr. Secretário Geral do Estado pelo professor Franklin Cassiano da Silva. Cuiabá, 29 de agosto de 1931.
NÓVOA, A. (coord.). Os professores e sua formação. 2. ed. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995.
RODRIGUES, A. M. R. V. O movimento da Escola Nova no Sul de Mato Grosso: Uma análise das contribuições para a educação do estado na primeira metade do século XX. 2006. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Dourados, 2006.
RODRÍGUEZ, M. V.; OLIVEIRA, R. T. C. A Escola Normal no Sul do Estado de Mato Grosso (1930-1950). In: O. M. R. F. (org.). Educação em Mato Grosso e Mato Grosso do Sul (1796-2006): História, Historiografia, Instituições escolares e Fontes. Campo Grande: UFMS, 2009.
SILVA, E. F. S. P. Escola Normal de Cuiabá: História da formação de professores em Mato Grosso (1910-1916). Cuiabá: Central de Texto EdUFMT, 2006.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação e Fronteiras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.