The Social Representations of pedagogical innovation in teacher training

Practices, knowledge and resources

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v13i00.16893

Keywords:

Theory of Social Representations, Teacher training, Pedagogical innovation

Abstract

Research on teacher training and work says that teachers have not been prepared for the complex contemporary professional context that has been transforming schools. It is suggested that this is due to traditional teacher training. To meet these demands, pedagogical innovation is recommended. Thus, the objective was to explain the social representations that undergraduate professors in Pedagogy elaborate on pedagogical innovation. For this, qualitative research was implemented, with 23 trainers being interviewed. The collected material was treated with the support of the IRaMuTeQ program and subsequently subjected to thematic content analysis. The results indicate that there is a change in representations, on the one hand, when referring to the Basic School, they are intended for “use of resources”, and on the other hand, when, referring to work in graduation, they are objectified in “technologies”, “active methodologies” and “pedagogical improvement”. It is concluded that these representations referring to Higher Education are anchored in the historical framework of Brazilian Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvio Duarte Domingos, Universidade Estácio de Sá (UNESA), Petrópolis – RJ – Brasil

Pesquisador e Professor Titular 3. Pós-Doutorando em Políticas Públicas (UFRJ).

Edna Maria Querido de Oliveira Chamon, Universidade Estácio de Sá (UNESA), Petrópolis – RJ – Brasil

Professora Permanente. Pós-doutorado em Educação (UNICAMP).

References

ABDALLA, M. F. B. Saberes da docência: definindo pistas para inovar as práticas pedagógicas. Revista de Educação, Campinas, v. 20, n. 3, p. 215-227, 2015. Disponível em: https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/2909. Acesso em: 12 jun. 2022.

ABRIC, J. C. Coopération, compétition et représentations sociales. Fribourg: DelVal, 1987.

ANDRÉ, M. Práticas inovadoras na formação de professores. Campinas, SP: Papirus Editora, 2018.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2015.

CAMARGO, B. V.; JUSTO, A. M. IRAMUTEQ: Um Software Gratuito para Pesquisa de Dados Textuais. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 21, n. 2, p. 513-518, 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2013000200016. Acesso em: 12 jun. 2022.

CAMPOLINA, L. O. Inovação educativa e subjetividade: a configuração da dimensão histórico-subjetiva implicada em um projeto inovador. 2012. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2012.

CAMPOS, P. H. F. O estudo das relações entre práticas sociais e representações. Estudos Goiânia, Goiânia, v. 30, n.1, 51-59, 2003. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/psi-sabersocial/article/view/30664. Acesso em: 14 jun. 2022.

CANDAU, V. M. F. Didática, interculturalidade e formação de professores: desafios atuais. Revista Cocar, n. 8, p. 28-44, 2020. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3045. Acesso em: 10 jun. 2022.

DOMINGOS, S. D.; CASTRO, M. R. Representações sociais de professores formadores sobre a prática de professores da Educação Básica. Revista de Educação, Campinas, v. 22, n. 2, p. 299-315, 2017. Disponível em: https://seer.sis.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/3704. Acesso em: 14 abr. 2022.

DOMINGOS, S. D.; COSTA, C. C. Representações sociais de professores de pedagogia sobre suas práticas pedagógicas: o sentido de modelo. Revista Inter Ação, Goiânia, v. 47, n. 2, p. 715–730, 2022. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71363. Acesso em: 01 jan. 2023.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 52. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

GATTI, B. A. et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília, DF: UNESCO, 2019.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo do Ensino Superior. Brasília, DF:Inep, 2022.

JODELET, D. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, D. (org.). As Representações sociais. Rio de Janeiro: Eduerj, 2001.

LAHLOU, S. O papel da Psicologia na construção dos Objetos. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 16, n. 45, p. 8-30, 2019. Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/viewArticle/6715. Acesso em: 14 jun. 2022.

LÜDKE, M.; IVENICKI, A. Teoria e prática na formação de professores: Brasil, Escócia e Inglaterra. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 30, p. 579-597, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/kzRxZ6gdTBGSbrxJbZn8vrs/. Acesso em: 14 jun. 2022.

MASETTO, M. T. Metodologias ativas no ensino superior: para além da sua aplicação, quando fazem a diferença na formação de profissionais? Revista e-Curriculum, v. 16, n. 3, p. 650-667, 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/37099. Acesso em: 14 jun. 2022.

MICHENER, A. H.; DELAMATER, J. D.; MYERS, D. J. Psicologia Social. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.

MOSCOVICI, S. A psicanálise, sua imagem e o seu público. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

NÓVOA, A. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação e Realidade, v. 44, n. 3, e84910, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/DfM3JL685vPJryp4BSqyPZt/. Acesso em: 14 jun. 2022.

QUINTANILHA, L. F. Inovação pedagógica universitária mediada pelo Facebook e YouTube: uma experiência de ensino-aprendizagem direcionado à geração-Z. Educação em revista, Curitiba, n. 65, p. 249-263, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/DtqpqKHBLg59MMfQkKZPfZv/abstract/?lang=pt. Acesso em: 14 jun. 2022.

REIS, A.; ANDRÉ, M.; PASSOS, L. F. Políticas de formação de professores no Brasil, pós LDB 9.394/96. Formação Docente–Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 12, n. 23, p. 33-52, 2020. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/289. Acesso em: 14 jun. 2022.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2012.

VEIGA, I. P. A. Inovações e projeto-pedagógico: uma relação regulatória ou emancipatória? Caderno Cedes, Campinas, v. 23, n. 61, p. 267-281, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622003006100002&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 10 jan. 2020.

VINUTO, J. A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Temáticas, Campinas, v. 22, n. 44, p. 203-220, 2014. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/download/10977/6250/18568. Acesso em: 14 jun. 2022.

WAGNER, F.; CUNHA, M. I. Qual a importância de inovar no ensino superior? Em Aberto, Brasília, v. 32, n. 106, p. 19-23, set/dez. 2019a. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/4222. Acesso em: 14 jun. 2022.

WAGNER, F.; CUNHA, M. I. Oito assertivas de inovação pedagógica na educação superior. Em Aberto, Brasília, v. 32, n. 106, p. 27-41, 2019b. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/4223. Acesso em: 14 abr. 2022.

XAVIER, L. N. O Manifesto dos pioneiros da educação nova como divisor de águas na história da educação brasileira. In: XAVIER, M. C. (org.). Manifesto dos pioneiros da educação: um legado educacional em debate. Rio de Janeiro: FGV, 2004.

Published

2023-03-16

How to Cite

DOMINGOS, Silvio Duarte; CHAMON, Edna Maria Querido de Oliveira. The Social Representations of pedagogical innovation in teacher training: Practices, knowledge and resources. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 13, n. 00, p. e023004, 2023. DOI: 10.30612/eduf.v13i00.16893. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/16893. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Continuous Demand