The supervised internship in the training of the child education teacher
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v13i00.15993Keywords:
Pedagogy course, Teacher knowledge, NurseryAbstract
This article aims to reflect on the internship in early childhood education and its contributions to the formation of the future teacher of the first stage of primary education, from the internship carried out by a student in the Pedagogy course of the Faculty Education at Federal University of Grande Dourados (UFGD – Universidade Federal de Grande Dourados) in 2019. The methodology serves a critical perspective of education and counts on the following procedures: analysis of the reflective report produced for the curricular component, Supervised Internship in Early Childhood Teaching I that deals with an internship carried out in the nursery of a Municipal Early Childhood Education Center in Dourados -MS; the report brings participatory observation, the application of a semi-structured questionnaire to complete the observation data, counts on the elaboration and execution of a pedagogical action project for babies; bibliographic studies and Brazilian legislation that anchor reflective analysis. As a result, the construction of knowledge in the teaching profession contributed to the formation of future teachers during the internship.
Downloads
References
ALMEIDA, P. C. A.; BIAJONE, J. Saberes docentes e formação inicial de professores: implicações e desafios para as propostas de formação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.33, n.2, p. 281-295, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v33n2/a07v33n2.pdf. Acesso em: 20 jul. 2023.
BONDIOLI, A. (org.). O tempo no cotidiano infantil: perspectivas de pesquisa e estudo de caso. São Paulo: Cortez, 2004.
BRASIL. PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988, de 5 de outubro de 1988. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 1, 1988.
BRASIL. Lei n.º 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 27833, 1996.
BRASIL. MINISTÉRIO DE EDUCAÇÃO. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução CNE/MEC, n.º 5, de 17 de dezembro 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, SP: MEC, 2009a. Disponível em: http://www.seduc.ro.gov.br/portal/legislacao/RESCNE005_2009.pdf. Acesso em: 20 jul. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Indicadores da Qualidade na Educação Infantil. Brasília, DF: MEC/SEB, 2009b.
BRASIL. Brinquedos e brincadeiras nas creches: manual de orientação pedagógica. Elaboração do texto final Tizuko Kishimoto e Adriana Freyberger. Ilustrações de Luis Augusto Gouveia. Brasília, DF: MEC, SEB, 2012.
BRASIL. Lei n.º 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 1, 2014.
EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. As cem linguagens da criança: experiências de Reggio Emília em transformação. Porto alegre: Penso, 2016.
FALK, J. Educar nos três primeiros anos: a experiência de Lóczy. 1. ed. Araraquara, SP: JM Editora, 2004.
FARIA, A. L. G.; PALHARES, M. S. Educação infantil pós-LDB: rumos e desafios. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2005.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários á prática educativa. 7. ed. Rio de Janeiro, Editora Paz e Terra, 1998.
NOGUEIRA, I. S. Relatório de estágio: desenvolvendo os sentidos a partir de atividades sensoriais. Dourados, MS: Faculdade de Educação/UFGD, 2019.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. In: DAUANNY, E. B. e COSTA, E. A. S. (org.). Revisão Técnica de FUSARI, J. C. 8. ed. revisada e ampliada. São Paulo: Cortez, 2017.
PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade entre teoria e prática? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 94, p. 58-76, 1995. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/839/845. Acesso em: 20 jul. 2023.
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Ed. Pedagógica e Universitária, 1986. 99 p.
ROSSETTI-FERREIRA, M. C.; MELLO, A. M.; VITÓRIA, T.; GOSUEN, A.; CHAGURU, A. C. Os a fazeres na educação infantil. 5. ed. São Paulo, Cortez, 2002.
SILVA, A. S. A professora de educação infantil e sua formação universitária. 2003. 220 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2003.
SILVA, A. S.; OLIVEIRA, M. C. S.; NOGUEIRA, R. M. S. Professores e crianças como sujeitos na construção da pedagogia da educação infantil. In: KASSAR, M. C. M.; SILVA, F. C. T. (org.). Educação e pesquisa no Centro-Oeste: processos de escolarização e práticas educativas. Campo Grande, MS: Ed. UFMS, 2012.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADOS (UFGD). Projeto Pedagógico do Curso de Pedagogia. Dourados, MS: UFGD, 2019. Disponível em: http://files.ufgd.edu.br/arquivos/arquivos/78/COGRAD/PPC%20PEDAGOGIA%202019.pdf. Acesso em: 20 jul. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação e Fronteiras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.