Schoolbooks as Research Source: a Rise of the Production in History of the Education

Authors

  • Kênia Hilda Moreira [UFGD]

Keywords:

Schoolbooks. Mapping of research. History of the education.

Abstract

The present article presents a mapping of books, articles, periodic and communications in academic congresses that had schoolbooks as research source. We objectify to present a global vision of this field of research in Brazil, detaching, mainly, the times and the thematic ones investigated around the schoolbooks. In this perspective, we present an annual report of the productions located between 1957 up to 2010, and parallel, we specify the works produced in the history of the education in Brazil. We conclude to be thematic a present one that gained visibility as of the years 1980 and that more than half of the located production was produced in the 21st century. Significant part of the works is destined to investigate the manuals of history and portuguese. Another subject in emphasizes is the formation of educational/the professors and the use of the schoolbooks. But the most recent investigations present new subjects like “the production and circulation of the schoolbooks” and “the schoolbooks like source for the history of the education”. What it allows us to demonstrate the growth of this research field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BITTENCOURT, C. M. F. Disciplinas escolares: História e pesquisa. In:

OLIVEIRA, et al. (Orgs.) História das disciplinas escolares no Brasil:

contribuições para o debate. Bragança Paulista: EDUSF, 2003.

BITTENCOURT, C. M. F. Livro didático e conhecimento histórico: uma

história do saber escolar. São Paulo, 1993. Tese (Doutorado em História

Social) – Universidade de São Paulo.

CHOPPIN, A. Les manuels scolaires: histoire et actualité. Paris: Hachette

Éducation. 1992.

CHOPPIN, A. L'histoire des manuels scolaires: un bilan bibliométrique de

la recherche française. Histoire de l'Education: Manuels scolaires, États et

sociétés - XIXe - XXe siècles. Paris, n.58, p.165-185, 1993.

CHOPPIN, A. L’histoire des manuales scolaires: une approche globale.

Historie de l’Education. Paris, n. 9, p. 1-25, 1980.

CHOPPIN, A. Los manuales escolares de ayer a hoy: el ejemplo de Francia. Historia de la Educación, Revista Interuniversitaria, Salamanca, n. 19, p. 13-37, 2000.

CORRÊA, R. L. T. O livro escolar como fonte de pesquisa em História da

Educação. Cadernos CEDES, Campinas, n. 52, v. 20, nov. 2000, pp. 11-24.

DELGADO, B. Los libros de texto como fuente para la Historia de la

Educación. Historia de la Educación, Revista Interuniversitaria, Salamanca, n. 2, p. 353-258, 1983.

ESCOLANO BENITO, A. (Org.) Historia ilustrada del libro escolar en

España: del Antiguo Régimen a la Segunda República. Madrid: Fundación

Germán Sánchez Ruipéres. 1997. v. I.

ESCOLANO BENITO, A. Historia ilustrada del libro escolar en España:

de la posguerra a la reforma educativa. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipéres. 1997. v. II.

HARPER, G. H. Textbooks: an under-used source. In. History of Education

Society Bulletin, n. 25, Oxford, 1980, pp. 30-40.

MOREIRA, K. H., SILVA, M. Um inventário: o livro didático de história

em pesquisas – 1980 a 2005. São Paulo: Ed. da Unesp, 2011.

MUNAKATA, K. Produzindo livros didáticos e paradidáticos. São Paulo,

Tese (Doutorado) – PUC/São Paulo.

OSSENBACH SAUTER, G. La investigación sobre los manuales escolares

en América Latina: la contribución del Proyecto Manes. Historia de la

Educación, Revista Interuniversitaria, Salamanca, n. 19, p.195-203, 2000.

PUELLES BENÍTEZ, M. de P. Los manuales escolares: un nuevo campo de

conocimiento. Historia de la Educación, Revista Interuniversitaria.

Salamanca, n. 19, 2000, p. 5-10.

RAMOS, M. C. M. O paradidático, esse rendoso desconhecido. São Paulo:

Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas/USP, 1987. (Tese de

doutorado).

TAMBARA, E. Bosquejo de um ostensor do repertório de textos escolares

utilizados no ensino primário e secundário no século XIX no Brasil. Pelotas: Seiva Publicações, 2003.

TIANA FERRER, A. (Org.) El libro escolar, reflejo de intenciones políticas

e influencias pedagógicas. Madrid: Universidad Nacional de Educación a

Distancia-UNED, 2000.

UNICAMP. O que sabemos sobre o livro didático? Catálogo analítico.

Campinas: Ed. da Unicamp, 1989.

VALLS MONTÉS, R. V. De los manuales de Historia a la historia de la

disciplina escolar. Historia de la Educación, Revista Interuniversitaria,

Salamanca, n. 18, p. 169-190, 1999.

ZAMBONI, E. Que história é essa? Uma proposta analítica dos Livros

paradidáticos de história. Campinas: Unicamp, Tese de doutorado, 1991.

Published

2012-02-05

How to Cite

MOREIRA, Kênia Hilda. Schoolbooks as Research Source: a Rise of the Production in History of the Education. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 2, n. 4, p. p.129–142, 2012. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/1562. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê