In the pages of the press: places of production of knowledge in the history of education of Mato Grosso

Authors

  • Adriana Aparecida Pinto

Keywords:

History of education in Mato Grosso. Periodical press. Public education.

Abstract

This article aims to present reflections about the places of production of the history of education of Mato Grosso, electing as sources for the analyses, devices that are connected to the periodical press put into circulation in the State, between the years 1880 and 1920. It is assumed that the press of general circulation is fertile to understand and examine the discussions that were initiated in the field of public instruction as well as prominent themes as well as those who fell in the opacity. Search-if, through methodological theoretical apparatus seated in the studies produced by authors who one way or another if they are from the perspective of Cultural history, establish parameters to parse such production, and thus reset the interpretative possibilities about the posts authorized for the production of knowledge in education, as well as historiographical validate the effort of analysis with sources linked to the press. Therefore, the strategies of rummage sources demanded complementary forms of ownership of the press, show that discussions put into circulation in moments that make up the analyses reveal a State which was attuned to the proposed educational effect in major centres of political period, although they had not yet able to implement them from the practical point of view.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, G. L. Educação e História em Mato Grosso (1719-1864). 2ed.

revista e ilustrada. Campo Grande: Editora UFMS, 1996.

ALVES, G. L. Nacional e Regional na história educacional brasileira: uma

análise sob a ótica dos estados mato-grossenses. Educação no Brasil:

história e historiografia. Campinas, SP: Autores Associados: São Paulo:

SBHE, 2001. p. 163-189.

BICCAS, M. de S. O impresso como estratégia de formação. Belo

Horizonte: Argumentum, 2008.

BOURDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

BRAZIL, M. do C.; FURTADO, A. C. Instituições escolares em Mato

Grosso e Mato Grosso do Sul: primeiros apontamentos sobre a produção

historiográfica nos séculos XX e XXI. In: COSTA, C. J. MELO, J. J. P.;

FABIANO, L. H.. Fontes e métodos em história da educação. Dourados,

MS: Ed. da UFGD, 2010. p. 283-311.

CALHAÓ, A. E. P.; MORGADO, E. M. O.; MORAES, S. de. Imprensa

periódica mato-grossense (1847-1969): Catálogo de microfilmes existentes no núcleo de documentação e informação histórica regional da UFMT. Cuiabá: Editora Universitária da UFMT, 1994.

CAMARGO, A. M. de A. A imprensa periódica como objeto de instrumento

de trabalho: catálogo da Hemeroteca Julio de Mesquita do Instituto

Histórico e geográfico de São Paulo. Tese de doutoramento (História).

Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. 1975.

CAMPOS, R. D. Mulheres e crianças na imprensa paulista (1920-1940):

representação e história. Tese (Doutorado em Educação Escolar) –

Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2007.

CAPES. Estudos de desenvolvimento regional (Mato Grosso).Série

Levantamentos e Análises, vol 4, 1958.

CARVALHO, M. C. Apresentação. Educação no Brasil: história e

historiografia. Campinas, SP: Autores Associados: São Paulo: SBHE, 2001.

CARVALHO, M. M. C. de. A escola e a república: outros ensaios. Editora

Bragança Paulista, 2003.

CERTEAU, M. A escrita da história. Tradução de Maria de Lourdes

Menezes. 2 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

CHARTIER, R. Formas e sentido: cultura escrita: entre distinção e

apropriação. Campinas, SP: Mercado de Letras, ALB. 2003.

CORDEIRO, J. P. F. A produção em História da Educação em três

periódicos: perspectivas comparadas. Anais do V Congresso Brasileiro de

História da Educação, Aracaju, SE, 2008 (referencia 698[1]).

CORREA FILHO, V. Questões de ensino: monografias cuiabanas. V 01.

São Paulo: Monteiro Lobato. 1925.

COSTA, L. & VIDAL, B.. História e evolução da imprensa brasileira. Rio

de Janeiro, 1940 (editado pela comissão organizadora da representação

brasileira à exposição dos centenários de Portugal.) consultado no CPDOC

da FGV, janeiro de 2011.

FANAYA, J. E. de A. Elites e Prática Políticas em Mato Grosso na

Primeira República (1889-1930). Cuiabá: EdUFMT – Fapemat, 2010.

FEDATTO, N. A. da S. F. Reflexões Preliminares Sobre a Produção em

História da Educação no Mato Grosso do Sul (1977-2006). Anais do V

Congresso Brasileiro de História da Educação. Aracaju, 2008.

FROTA PESSOA. Divulgação do ensino primário: Memória apresentada

em 1927 á Academia Brasileira de Letras – Prêmio Francisco Alves.

Livraria Editora Leste Ribeiro, FREITAS BASTOS & CIA: Rio de Janeiro,

HILSDORF, M. L. S. Da circulação para a circularidade: propagação e

recepção de idéias educacionais e pedagógicas no Oitocentos brasileiro. In: PINTASSILGO, J., FREITAS, M. C., MOGARRO, M. J. & CARVALHO,

M.M.C. História da escola em Portugal e no Brasil. Lisboa: Edições

Colibri, 2006, p. 65-88.

LEITE, G. Um século de instrução pública: história do ensino primário em

Mato Grosso. Goiás: Rio Bonito, 1970.

MARCILIO, H. História do ensino em Mato Grosso. Cuiabá: Secretaria de

Estado da Educação, 1963.

MENDONÇA, R. de. Evolução do ensino em Mato Grosso. Cuiabá, MT:

NADAF, Y. J. Rodapé das miscelâneas: o folhetim nos jornais de Mato

Grosso, Rio de Janeiro: 7Letras, 2002.

NADAF, Y. J. Sob o signo de uma flor. Rio e Janeiro: Sette Letras. 1993.

NAGLE, J. Educação e Sociedade na primeira república. 2ª. Ed. Rio de

Janeiro, RJ: DP&A editora. 2001.

NOVOA, A. (dir.) A imprensa de Educação e Ensino: repertório analítico

(século XIX-XX) Instituto de Inovação Educacional, 1993 (p. XV-LXII).

PINTO, A. A. DIÁLOGOS NO CERRADO: Contribuições da imprensa

periódica na organização do campo educacional em Mato Grosso no século XIX - encontros e confrontos. Anais do VIII Congresso Luso Brasileiro de História da Educação, São Luis do Maranhão, 2010.

RODRIGUES, M. B. Estado, Educação Escolar, Povo: A Reforma Matogrossense de 1910. Cuiabá: EdUFMT, 2009.

SÁ, E. F. de. Gustavo Fernando Kuhlmann: um bandeirante na cruzada da

instrução (1910-1930) Revista Educação Pública. V 18, n.38

(set/dez.2009)Cuiabá: EdUFMT, 2009. (p. 567-584).

SCHELBAUER A. R.; ARAUJO, J. C. S. (orgs.). História da Educação

pela imprensa. Campinas, SP: Editora Alínea, 2007.

SILVA, E. F. de S. P. e. Escola Normal de Cuiabá: história da formação de

professores em Mato Grosso (1910-1916). Cuiabá, MT: Central de Texto:

EdUFMT, 2006 (Coleção coletânea educação e memória; v. 2).

SILVA, L. D. da. SIQUEIRA, E. M. 20 anos da pós-graduação em

Educação: avaliação e perspectivas. Revista Educação Pública. Cuiabá, v.

, n. 37, p. 329-350, maio/ago. 2009

SIQUEIRA, E. M. História de Mato Grosso: da ancestralidade aos dias

atuais. Cuiabá, MT: Entrelinhas, 2002.

SIQUEIRA, E. M. PROJETO (CNPq/Norte): Preservando o patrimônio

cultural: arranjo, catalogação, informatização e microfilmagem do acervo

documental e bibliográfico da Casa Barão de Melgaço. Cuiabá/MT

(mimeo), 2004.

SIQUEIRA, E. M. Reconstituindo arquivos escolares: a experiência do

GEM/MT. Revista Brasileira de história da educação. nº 10, jul/dez 2005.

VALDEMARIN, V. T. Estudando lições de coisas. Campinas, SP: Autores

Associados, 2004.

VALDEMARIN, V. T. PINTO, A. A. Das formas de ensinar e conhecer o

mundo:lições de coisas e método de ensino intuitivo na imprensa periódica educacional do século XIX. Revista Educação em questão. Natal, Rio Grande do Norte: E(2010).

VIDAL, D. G.; HILSDORF, M. L. S.. Brasil 500 anos: tópicas em História

da Educação. 2001.

Published

2012-02-05

How to Cite

PINTO, Adriana Aparecida. In the pages of the press: places of production of knowledge in the history of education of Mato Grosso. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 2, n. 4, p. p.110–128, 2012. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/1561. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê