School education of young people and adults in Mato Grosso (1872-1927)

Authors

  • Elizabeth Figueiredo de Sá
  • Emerson José de Souza

Keywords:

Young people and adult education. History of education. Education. Mato Grosso.

Abstract

The education of young people and adults, excluded from primary education offered during the day, concerned provinces since the Additional Act of 1834. It established the government of the empire would remain responsible for the organization of higher education and elementary and secondary education only county court, leaving the provinces to organize the elementary and secondary education by their respective governments. Since then, many of these provinces established night schools during the period, caring for the illiterate adult population. This article intends to revisit the route of school education of young people and adults in Mato Grosso, based on researches produced on the subject, reports of presidents of Mato Grosso and president of the State, reports of the Direction of Public Instruction, and the Regulations of the elementary public education. The delimitation of time due to the promulgation of the Additional Act in 1872, when it created the first night school in the state until 1927, when the mode of night school is inserted in the Regulation of Public Instruction issued this year.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, C. M. C. Cultura e política no século XIX: o exército como campo

de constituição de sujeitos políticos no Império. Bragança Paulista: EDUSF, 2002.

BEISIEGEL, C. R. Estado e Educação Popular: um estudo sobre a

educação de adultos. Brasília: Líber, 2004.

CARDOZO JÚNIOR, F. J. Mensagem dirigida Assembléia Legislativa do

Estado de Mato Grosso, 1872.

CASTANHA, A. P. Pedagogia da Moralidade: o estado e a organização da

Instrução. Pública na província de Mato Grosso. Cuiabá: Instituto de

Educação / UFMT, 1999. (Dissertação de Mestrado).

CORRÊA, C. A. Relatório do Diretor da Instrução Pública apresentado à

Presidência do Estado, 1921.

CURY, C.R.J. A trajetória da Educação Profissional. In: LOPES, Eliane

Maria Teixeira; FARIA FILHO, L. M.; VEIGA, C. G. (orgs.). 500 Anos de

Educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000, p.567-584.

FERREIRA, J. J. R. Mensagem dirigida Assembléia Legislativa do Estado

de Mato Grosso, 1887.

MALHADO, D. J. dos S. Relatório do Diretor da Instrução Pública

apresentado à Presidência da Província, 1880.

REIS, J. M. Mensagem dirigida à Assembléia Legislativa, 1873.

ROCHA, J. L. da. Relatório do Inspetor Geral dos Estudos encaminhado à

Presidência da Província, 1873.

ROSA, M. da G. S. Memória da Cultura e Educação em Mato Grosso do

Sul: Histórias de Vida. Campo Grande: UFMS, 1990.

SÁ, E. F. de; SÁ, N. P. A escola Pública Primária Mato-grossense no

período republicano (1900-1930). In: SÁ, E. F.; SÁ, N. P. Revisitando a

História da Escola Primária: Os Grupos Escolares em Mato Grosso na

Primeira República. Cuiabá: EdUFMT, 2011

SIQUEIRA, E. M.; SÁ, N. P. Desvendando um projeto educacional no

Império (o caso de Mato Grosso). Revista de Educação Pública. Cuiabá:

EdUFMT, v.8,n.14,p.128-144, 1999.

Published

2012-02-05

How to Cite

SÁ, Elizabeth Figueiredo de; SOUZA, Emerson José de. School education of young people and adults in Mato Grosso (1872-1927). Educação e Fronteiras, Dourados, v. 2, n. 4, p. p.97–109, 2012. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/1560. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê