Education as a fundamental right: Paredes de Coura - a portuguese experience highlights “the discovery of being a child in rural areas”
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v10i30.14512Keywords:
Human Rights. Awareness. Paulo Freire. Community EducationAbstract
This article presents a case study describing and analyzing community actions in education and health, carried out in a rural Portuguese region, in the 1980s and in which the impact of the concepts and ideas developed by Paulo Freire is observed. Freirean concepts such as awareness, underpinned the conduct of the activities of a group of public health professionals, who worked with populations in situations of social vulnerability, with the aim of improving their quality of life, emphasizing their potential for self development in community actions. The report presented here is part of the set of studies that deal with the circulation of ideas and pedagogical knowledge between different cultural groups and how this circulation is reframed and appropriated in different ways in different spaces and times. The narrative structure adopted assuming, in their descriptive and analytical processes, the voices of different professionals in their points of view and perceptions brings the polysemy of the experiences of a multiprofessional team in the execution of a process in which at the time the force of a community organization, also professionals became agents of social transformation.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro e João Editores, 2012.
FERREIRA, F. I.O Estudo do Local em Educação – dinâmicas socioeducativas em Paredes de Coura. Instituto de Estudos da Criança, Universidade do Minho: Braga, 2003.
FERREIRA, A. C. Organização da Assistência à Criança – perspetiva do médico de Saúde Pública num Centro de Saúde Rural. In JUVENIL: Boletim do serviço de Pediatria do Hospital Distrital de Viana do Castelo, nº2, 1986.
FERREIRA, A. C. Planeamento em Saúde. Ensaio de sistematização de uma experiência em curso. In: Boletim de Educação Sanitária, v. VII, n. 1, 1984.
FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 2 ed. Porto. Editora Afrontamento, 1975.
GOMES, L. C. Animação, palavra – chave. Edições GAF – Grupo Aprender em Festa. Gouveia, 2000.
FONTES DOCUMENTAIS
ASSOCIAÇÃO OUSAM – Estatutos da Associação e toda a documentação referente ao Projeto “À descoberta do ser criança no meio rural” e ao Projeto “À descoberta do ser criança, construindo a comunidade no meio rural” (1985/1992) –Documentos não publicados. Paredes de Coura.
CENTRO DE SAÚDE DE PAREDES DE COURA – Documentos referentes aos Planos de Atividades de 1984, 1985, 1986 e 1987.-Documentos não publicados. Paredes de Coura.
FUNDAÇÃO AGA KHAN/FUNDAÇÃO CALOUSTE GULBENKIAN (1988) – Integração de Serviços para a Infância. Metodologia de Projetos. Seminário. Lisboa: Fundação Aga Khan/Fundação Calouste Gulbenkian.