Approaching collaborative-critical action research and figurational sociology in special education research

Authors

  • Reginaldo Celio Sobrinho [UFES]

Keywords:

Action research, Figuracional sociology, Special education.

Abstract

This study presents the methodological history of the investigation
carried out between March 2007 and June 2008, aiming at understanding how the
balance of power is expressed in family-school relations in the context of education
of students with disabilities and/or global developmental disorders. Throughout
this text, we present theoretical links between the theoretical-methodological
approach of the collaborative critical action research used in this study and the
figurational sociological perspective. From this perspective, we start from the
understanding that interdependent individuals constitute figurations that are in a permanent process of constitution and transformation, and the understanding that power is an everyday occurrence, part of human relations. From the reflections made in this study, we highlight that in interrelations of families of students with disabilities and education professionals; there may be shocks that provide both sides with more positive expectations concerning the education of these students. These “new” expectations draw relations that move the balance of power in family-school relations. It is because other references start to explain the feelings of belonging and the notion of education and disability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBIER, R. A pesquisa-ação. Brasília: Liber Livro Editora, 2004.

BUENO, J. G. S. Alunos e alunos especiais como objeto de investigação:

das condições sociais às condições pessoais adversas. In: FREITAS, M.

C. (Org). Desigualdade e diversidade cultural na infância e na juventude.

São Paulo: Cortez, 2006, p. 333-359.

CARVALHO, M. I. G. Escola/família, relação sentida e relação sonhada:

estudo de caso em contexto multicultural. Dissertação (Mestrado em

Ciências da Educação). Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade de Lisboa, 1998.

DAVIES D. Além da parceria: a necessidade do activismo cívico

independente para promover a reforma da escola urbana nos Estados

Unidos da América. In: STOER, S. R.; SILVA, P. Escola-familia: uma

relação em processo de reconfiguração. Porto: Porto Editora, 2005. p 29- 48.

ELIAS, N.; SCOTSON, J. L. Os estabelecidos e os outsiders: sociologia das

relações de poder a partir de uma pequena comunidade. Trad. Vera Ribeiro; Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar Ed , 2000.

ELIAS, N. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.

_____________. Conocimiento y poder. Madrid: Las ediciones de la

Piqueta,1994 b.

FARIA FILHO, L. M.. Na relação escola-família, o aluno como educador:

um olhar sobre a escola nova em Minas Gerais. In: GONDRA, J. G.. (Org.). História, infância e escolarização. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2002.

HEINICH, N. A sociologia de Norbert Elias. Bauru, SP: EDUSC, 2001

HOMEM, M. L. F. A participação dos pais na Educação pré-escolar: um

estudo de caso numa instituição particular de Solidariedade Social.

Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação). Faculdade de Psicologia

e de Ciências da Educação, Universidade de Lisboa, 1998.

JANNUZZI, G. S. de M. A educação do deficiente no Brasil: dos

primórdios ao início do século XXI. Campinas: Autores Associados, 2004.

JESUS, D. M. Formação continuada: constituindo um dialogo entre teoria,

pratica, pesquisa e a educação inclusiva. In: JESUS, D.M.; BAPTISTA,

C.R.; VICTOR, S.L. (Orgs). Pesquisa em Educação Especial: mapeando

produções. Vitória: Edufes, 2005, p. 203-205.

_____________. O que nos impulsiona a pensar a pesquisa-ação

colaborativo-crítica como possibilidade de instituição de práticas

educacionais mais inclusivas? In: BAPTISTA, C. R.; CAIADO, K. R. M.;

JESUS, D. M. de. (Org.). Educação Especial: diálogo e pluralidade. Porto

Alegre: Editora Mediação, 2008.

LAHIRE, B. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. São Paulo: Ática, 1995.

MARQUES, R. Colaboração família-escola em escolas portuguesas: um

estudo de caso. In: Inovação, V. 7, n. 3, p. 357-375, 1994.

RIBEIRO, D. de F.; ANDRADE A. dos S. A assimetria na relação entre

família e escola pública. Cadernos de Psicologia e Educação - Paidéia,

Ribeirão Preto-SP, v. 16, n. 35, p. 385-394, 2006.

SILVA, P. Escola-familia, uma relação armadilhada – interculturalidade e

relações de poder. Porto: Edições Afrontamento, 2003.

SOBRINHO, R. C. A participação da família de aluno(a)s que apresentam

necessidades educativas especiais na escolarização de seus (suas) filho(a)s: construindo caminhos. 2004. 150 f. Dissertação (Mestrado em Educação) –Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2004.

_____________. A relação família e escola a partir da processualidade de

um Fórum de Famílias de alunos com deficiência: contribuições de Norbert Elias. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, 2009.

WINESS, M. G.; STANLEY, J. A reconstrução das relações escola-família,

concepções inglesas de “pai responsável”. In: STOER, S. R.; SILVA, P.

Escola-familia: uma relação em processo de reconfiguração. Porto: Porto

Editora, 2005. p 89 – 99.

ZABLUDOVSKY, G. Norbert Elias y los problemas actuales de la

sociología. México: FCE, 2007.

Published

2011-12-13

How to Cite

SOBRINHO, Reginaldo Celio. Approaching collaborative-critical action research and figurational sociology in special education research. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 1, n. 2, p. p.46–61, 2011. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/1449. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê