Dropout in Brazil’s Open University System: an analysis of the members institutions’ justifications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v10i29.14169

Keywords:

Dropout, Distance Education, Open University System of Brazil

Abstract

This article deals with dropout in distance learning. It aims to analyze the academic justifications presented by higher education institutions (HEIs) regarding student dropout in courses offered within the scope of the Open University System of Brazil (UAB). The research involved conducting content analysis in the texts of the 77 justifications presented by IESs of the UAB System to the Coordination of Superior Level Staff Improvement (Capes), regarding evasion in undergraduate and graduate courses lato sensu. The results showed that, in most cases, from the students' point of view, the lack of internet and the lack of ability to handle technological tools have been the main causes of evasion. As for HEIs, the main allegations are related to the precariousness of professionals, especially tutors, in addition to factors related to the multidisciplinary team, such as the development of teaching materials and video classes. Another factor considered to be the main correlation to the phenomenon was the absence or lack of quality in the infrastructure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Diretoria de Educação a Distância. Coordenação-Geral de Programas e Cursos em Ensino a Distância. Ofício Circular nº 30/2018-CGPC/DED/CAPES, de 4 de dezembro de 2018.

FRANCO, M. L. P. B. F. Análise de conteúdo. 2. ed. Brasília: Líber Livro, 2005.

LEE, Y.; CHOI, J. A review of online course dropout research: Implications for practice and future research. Educational Technology Research and Development, v. 59, n. 5, p. 593-618. 2011.

MORAES, R. Análise de conteúdo. Educação. Porto Alegre: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, ano XXII, n. 37, p. 7-31, mar. 1999.

RAMOS, W. M.; BICALHO, R. N. M.; DE SOUSA, J. V. Evasão e persistência em cursos superiores a distância: o estado da arte da literatura internacional. In: ESUD 2014-XI Congresso Brasileiro de Ensino Superior à Distância. p. 1-16. 2014.

REIS, R. S. N.; VELOSO, T. C. M. A. A permanência na educação superior: múltiplos olhares. Educação e Fronteiras On-Line, Dourados-MS, v. 6, n. 6, p. 48-63, 2016.

SACERDOTE, H. C. de S. A mediação segundo Feuerstein e o uso da informação em educação On-Line. 2018. 229 f. Tese (Doutorado) - Curso de Ciência da Informação, Faculdade de Ciência da Informação, Universidade de Brasília, Brasília, 2018.

SILVA FILHO, R. L. L et al. A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de Pesquisa, v. 37, n. 132, p. 641-659, 2007.

TINTO, V. Dropout from higher education: a theoretical synthesis of recente research. Review of Educational Research, v. 45, n. 1, p. 89-125, 1975.

Published

2020-03-08

How to Cite

NOGUEIRA, Danielle Xabregas Pamplona; FERREIRA, Marcello; LIRA, Luiz Alberto Rocha de. Dropout in Brazil’s Open University System: an analysis of the members institutions’ justifications. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 10, n. 29, p. 32–44, 2020. DOI: 10.30612/eduf.v10i29.14169. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/14169. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ: “ACESSO, PERMANÊNCIA E EVASÃO NA EDUCAÇÃO SUPERIOR"