Gabriel wants to be an astronomer

Authors

  • Lívia Maria Villela de Mello Motta Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v10i28.13033

Keywords:

Audio Description at School. Audio Description in Science Textbooks. Mediation Activities.

Abstract

This paper aims at presenting and discussing the use of audio description and the need for adapting activities in Science textbooks, as well as the use of tactile materials in the said subject to expand knowledge and offer participation in equal conditions. As a point of departure and source of inspiration, I will describe the visit of Gabriel Ferreira, an 11-year old blind boy who wishes to be an astronomer, to the Santo André Planetarium, at Escola Parque do Conhecimento Sabina. I also highlight the importance and the role of audio description as well as of mediation activities in the classroom as powerful instruments for expansion of knowledge and increased participation of all students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

JENNER, PEDERSOLI, MOACIR e WELLINGTON. Ciências Integradas: 6º ano. Editora Positivo (PNLD 2011/2012/2013, FNDE), Ministério da Educação.

OLIVEIRA, E.; MOTA, I. O. O livro didático na era do espetáculo: uma análise discursiva do processo de espetacularização nos livros didáticos de inglês como LE. Espírito Santo de Pinhal, SP, 2005.

MOTTA, L. M. V. Audiodescrição na escola: abrindo caminhos para leitura de mundo. 2016. Pontes Editora. Campinas.

MOTTA, Livia Maria Villela de Mello; ROMEU FILHO, Paulo (org.) Audiodescrição: transformando imagens em palavras. São Paulo: Secretaria de Estado da Pessoa com Deficiência, 2010.

SANTAELLA, L. Leitura de Imagens. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2012. (Coleção: Como eu ensino).

Published

2020-11-22

How to Cite

MOTTA, Lívia Maria Villela de Mello. Gabriel wants to be an astronomer. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 10, n. 28, p. 150–159, 2020. DOI: 10.30612/eduf.v10i28.13033. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/13033. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier "Audio Description, Education and Inclusion"