Intersemiotic dialogues: painting, dance and audiodescription returned to public surdocego service
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v10i28.13029Keywords:
Painting. Dance. Audio-descriptionAbstract
Di”s Girl is a dance performance mediated an audio-description. It is part of a partnership with the exhibition "Sentir prá Ver". The invite came across teacher and curator Amanda Tojal. We was selected as An Untitled, by Di Cavalcanti (Rio de Janeiro, 1897-1976), which is part of the 14 photographic images of works that are part of the Pinacoteca of the State of São Paulo. This exhibition included accessibility features, among them, the mediating audio-description of the paintings, stimulating the exploration and interpretation of the selected works. The performance that represents a concrete expression of artwork for concrete, embodying a word for the public. We invite for the present one institution that work with deafblind and people with multiple sensory disabilities in the city of São Paulo. Two adult deafblinds were selected for the research exercise. Based on the data collected through photography and video, a case study was carried out. For the analysis we used collected data reported by Snyder, of audio description of dance based on the Laban Movement Analysis. We intend to demonstrate how the audio description of the dance and the experience of the embodiment of the work by the deafblind will add to the understanding of painting, contributing to the enjoyment of art.
Downloads
References
AMARANTE, P.; LIMA, R. (coord.) Nada sobre nós sem nós. Rio de Janeiro: Laps, 2009. Disponível em: http://www.cultura.gov.br/documents/10913/43697/nada-sobre-nos-sem-nos.pdf/1546353f-7bc7-4ac4-81e9-301b646c14e8. Acesso em: 30 ago. 2015.
BOVE, M.; RIGGIO, M. La comunicación pre-linguistica com enfasis en descapacidad severa. Resumenes de la XI Conferência Internacional para a Educação dos Surdocegos, IADB, Córdoba, Argentina, 1996.
FERREIRA, A. Intérprete-criador na dança contemporânea: um corpo polissêmico e co-autor. Anais do II Congresso de Pesquisa em Dança – ANDA, jul. 2012. Anais eletrônicos... Disponível em: http://www.portalanda.org.br/anaisarquivos/6-2012-3.pdf. Acesso em: 12 out. 2015.
FORCHETTI, D. DiDanDa: dança experimental. In: III Fórum Virtual Ibero Latino Americano sobre Surdocegueira e Múltipla Deficiência Sensorial, UFAL, 2015,
Alagoas. Anais eletrônicos... Alagoas: UFAL 2015. Disponível em: http://grupobrasilsurdocegueira.org/mod/folder/view.php?id=75. Acesso em: 28 abr. 2015.
FORCHETTI, D. A história de Iago: o menino guerreiro no mundo da comunicação alternativa. Dissertação (Mestrado em Distúrbios da Comunicação). PUC/SP, São Paulo, 2000.
FORCHETTI, D. Dança e inclusão: uma proposta em arte-educação, 2013. Disponível em: http://spcd.com.br/downloads/seminario_publicacoes/DANCA_E_INCLUSAO_uma_proposta_de_projeto_em_arte-educacao_DanielaForchetti_OK.pdf. Acesso em: 29 abr. 2015.
FORCHETTI, D. Projeto Arteiros: uma proposta de dança inclusiva. São Paulo: USP, 2007. I Simpósio Internacional de Estudos sobre a Deficiência – SEDPcD/Diversitas/USP Legal – São Paulo, junho/2013. Anais... Disponível em: http://www.memorialdainclusao.sp. gov.br/br/ebook/Textos/Daniella_Forchetti.pdf. Acesso em: 10 set. 2015.
FORCHETTI, D. Vencendo as barreiras da comunicação. Um retrato da comunicação alternativa no Brasil, Vol. II, Programa de Pós-Graduação em Educação, p. 148-152, UERJ, 2007.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1987.
FUX, M. Depois da queda...dançaterapia. São Paulo: Summus, 2005.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
LABAN, R. Dança educativa moderna. Tradução e ampliação Lisa Ullmann. São Paulo: Ícone, 1990.
MOTTA, L.M.V. Audiodescrição: recurso de acessibilidade para a inclusão cultural das pessoas com deficiência visual. 2013. Disponível em: http://vercompalavras.com.br/pdf/artigo-audiodescricao-recurso-de-acessibilidade. Pdf. Acesso em: 29 abr. 2015.
MOTTA, L.M.V.; ROMEU FILHO, P. (Orgs.) Audiodescrição: transformando imagens em palavras. São Paulo: Secretaria de Estado dos Direitos da Pessoa com Deficiência, 2010.
NEVES, R.M.S. Dança é para todos. Reflexões sobre Laban, o mestre do movimento. São Paulo: Summus, 2006.
OLIVEIRA, A.C.S. Por uma poética da audiodescrição em dança: uma proposta para a cena da obra Pequetitas coisas entre nós mesmos. Dissertação (Mestrado em Dança). Universidade Federal da Bahia, Escola de Dança, Salvador, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/12421/1/DISSERTA%C3%87%C3%83O%20Ana%20Clara.pdf. Acesso em: 30 abr. 2015.
REIN, J. A Audiodescrição entra na dança. Revista Brasileira de Tradução Visual. Vol. 8, n. 8, 2011. Disponível em: http://www.rbtv.associadosdainclusao.com.br/index.php/ principal/ article/ view Article/109. Acesso em: 30 abr. 2015.
RENGEL, L. Dicionário Laban. 2. ed. São Paulo: Annablume, 2005.
VAN DJCK, J. Movimento e comunicação com crianças rubeólicas. Tradução: Dalva Rosa. Conferência pronunciada na Reunião Geral Anual - ONCE, Espanha, maio, 1968.
SNYDER, J. Audio description: a path to literacy for all. Disponível em: https://www.kennedy-center.org/education/vsa/resources/SnyderJoelAD-Apathto Literacy. Pdf. Acesso em: 30 ago. 2015.
TOJAL, A.P. da F. Museu de arte e público especial. Dissertação (Mestrado em Arte). Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo,1999. Cap. I.