The educator and school full time in Brazil: who will "make it happen"?

Authors

  • Mercês Pietsch Cunha Mendonça Universidade Federal de Goiás (UFG)
  • Iolene Mesquita Lobato Universidade Federal de Goiás (UFG) https://orcid.org/0000-0001-7014-0912
  • Edna Perpetua dos Santos Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v9i26.12763

Keywords:

Integral Education. Implementation. Teacher.

Abstract

The article discusses the role of educator in holistic education and integrated in Brazil. The aim isto analyze how the integrated model was built, implemented and how it is bein grevised, and the interaction need sof the various actors in the process of EII. It also discusses the requirements for an integrated and comprehensive education and the level of teacher preparation for implementation of this model. It is suggested that questions about the importance of the teacher as implementer, analyzer, a catalyst for improvement and learning, ultimately, lead player in the EII and search to the final note that improvements can still be made to the"filter" through whiche very student passes is increasingly effective in its function.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, Coleção Primeiros Passos, 28. ed., 1993.

BRASIL. Educação integral: texto referência para o debate nacional. Brasília: MEC, Secad, 2009.

CADERNOS Cenpec Educação Integral. Ano I, número 2, 2006.

CANDAU, Vera Maria. Reinventar a escola. Rio de Janeiro: Vozes, 2000.

CANCLINI, Nestor Garcia. Diferentes, desiguais e desconectados. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2004.

CAVALIERE, Ana Maria. Educação Integral: uma nova identidade para a escola brasileira? Revista Educação e sociedade. Campinas, vol. 23, n. 81, p. 247-270, dez. 2002. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em 24 jan. 2012.

CAVALIERE, Ana Maria. Quantidade e racionalidade do tempo de Escola: debates no Brasil e no mundo. Revista Teias: Rio de Janeiro, ano 3, n.6, p.1-14, jul./dez. 2002.

CARNEIRO, Vera Maria Oliveira. Educação do campo integral na perspectiva do semi-árido. Disponível em: http://www.moc.org.br/artigos/11-09-2007_10_51_20.pdf. Acesso em: 25 jan. 2012.

GAAG. Disponível em: http://www.gacc.org.br/site/index.asp?Conteudo_ID=5&Sub_ID=33&T=N&P=1. Acesso em: 24 jan. 2012.

GERMANI, Bernadete. A educação de tempo integral: passado e presente na rede municipal de ensino de Curitiba. 2006. 108 p. Dissertação (Mestrado em educação) –PUCPR, Paraná, 2006.

LIMONTA, Sandra Valéria; MORAIS, Beverly Batista de. Ensino e aprendizagem de Ciências Naturais nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental nas escolas de tempo integral em Goiânia. In: LIBÂNEO, José Carlos; SUANNO, Marilza Vanessa Rosa; LIMONTA, Sandra Valéria. (Org.). Didática e práticas de ensino: texto e contexto em diferentes áreas do conhecimento. Goiânia -GO: CEPED/PUC GO, 2011, v. 1, p. 53-64.

MOLL, Jaqueline. Conceitos e pressupostos: o que queremos dizer quando falamos de educação integral? Educação integral na perspectiva da reinvenção da escola: elementos para o debate brasileiro. Disponível em: tvbrasil.org.br/fotos/salto/series/173859Edu_int.pdf. Acesso em: 06 jan. 2011.

MOLL, Jaqueline. Reinventar a escola dialogando com a comunidade e com a cidade: novos itinerários educativos. Revista Pátio. Porto Alegre: Artmed, ano VI, n.24; 2009.

MONTEIRO, Ana Maria. Ciep –Escola de Formação de Professores. In.: Aberto, Brasília, v. 22, n. 80, p. 35-49, abr. 2009.

MINAS GERAIS. Disponível em: http://crv.educacao.mg.gov.br/sistema_crv/index.asp?id_projeto=27&ID_OBJETO=35641&tipo=ob&cp=003366&cb=&n1=&n2=Biblioteca%20Virtual&n3=Dicion%E1rio%20da%20. Acesso em: 24 jan. 2012.

MOTA, Silvia Maria C. Escola de tempo integral: da concepção à prática. VI Seminário da Redestrado - Regulação Educacional e Trabalho Docente 06 e 07 de novembro de 2006 –UERJ -Rio de Janeiro -RJ. Disponível em: www.fae.ufmg.br/estrado/cd.../eixo...1/escola_de_tempo_int.doc. Acesso em: 22 jan. 2012.

RIBEIRO, Maria Luiza Santos. A história da educação brasileira: a organização escolar. 20. ed. Campinas, SP: Autores associados, 2007.

TITTON, Maria Beatriz Paupério. Profissionais da educação integral: que atores e que formação entram nesse jogo? Diálogos necessários para um projeto de Educação Integral. Disponível em: tvbrasil.org.br/fotos/salto/series/173859Edu_int.pdf. Acesso em: 06 dez. 2011.

Published

2020-09-23

How to Cite

MENDONÇA, Mercês Pietsch Cunha; LOBATO, Iolene Mesquita; SANTOS, Edna Perpetua dos. The educator and school full time in Brazil: who will "make it happen"?. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 9, n. 26, p. 99–107, 2020. DOI: 10.30612/eduf.v9i26.12763. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/12763. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier “Training and Teaching Profession under Different Views”