Teacher professionality: senses and meanings of a group of literacy teachers
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v9i26.12759Keywords:
Teacher Professionalism. Narrative Research. Literacy Teachers Experiences.Abstract
This article brings a research result that addresses a discussion referring to the teaching professionality of a group of literacy teacher who work in Municipal Network of Várzea Grande/MT, in order to understand, from the narratives, how the literacy teachers (re)signify their experiences in the process of constitution of the teaching professionalism. For Roldão (2005; 2008), the professionalism is the result of several attributes, which are constituted in the social context, it possible to distinguish professions and their relevance, being a progressive process of professional construction that construction that continues throughout the teaching career. It is a qualitative research that addresses the theoretical assumptions of Clandinin and Connelly’s narrative research. The context is a municipal School, with the collaboration of four literacy teachers.The narratives reveal the complexity of the literacy teacher; how the relations with the school context influence professionalism throughout their profession and how the time of experience in the classroom, makes it possible to reframe the pedagogical practices, with their own analysis regarding the educational programs implemented, in the school context, building a flexible planning action and expanding its autonomy.Downloads
References
BOGDAN, R. C.; BIKLEN S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Tradução: Maria João Alvarez; Sara Bahia dos Santos; Telmo Moutinho Baptista. Portugal: Ed. Porto, 1994.
CLANDININ, D.J.; CONNELLY, F M. Pesquisa narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU. –Uberlândia: EDUFU, 2011.
DEWEY, J. Experiência e educação. Tradução de Anísio Teixeira. 2. ed. São Paulo: Ed. Nacional, 1976.
FOSTER, J. K. Memória. Tradução Camila Werner. Porto Alegre: L&PM, 2011.
GARCIA, M. C. Formação de professores: para uma mudança educativa. Tradução de Isabel Narciso. Portugal: Editora Porto, 1999.
GATTI, B. A. Formação inicial de professores para a Educação Básica: pesquisas e políticas educacionais. In.: Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 25, n.57, p. 24-54, jan./abr. 2014.
HYPOLITO, A. M.; GARCIA, M. M. A.; VIEIRA, J. S. As identidades docentes como fabricação da docência. In.: Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n.1, p. 45-56, jan./abr. 2005.
HOFFMANN, J. Avaliação e Educação Infantil: um olhar sensível e reflexivo sobre a criança. ed. atual. e amp. Porto Alegre: Mediação, 2012.
MONTEIRO, F. M. de A. (org.) Processo de aprendizagem profissional dos professores-formadores. In: Trabalho docente na educação básica: contribuições formativas e investigativas em diferentes contextos. Cuiabá: EdUFMT, 2007.
MONTEIRO, F. M. A.; FONTOURA, H. A. De ensinantes a aprendizes: investigação narrativa nos anos iniciais. In.: Pesquisa, formação e docência: processos de aprendizagem e desenvolvimento profissional docente em diálogo. MONTEIRO, /Filomena Maria de Arruda (org.). Cuiabá: Editora Sustentável, 2017.
NÓVOA, A. (org.). Profissão professor. Lisboa: Ed. Porto, 1995.
PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In.: PIMENTA, S. G. (org.)Saberes pedagógicos e atividade docente.8. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 15-38.
TARDIF, M.; LESSARD, C. (org.) O ofício de professor: história, perspectivas e desafios internacionais. tradução de Lucy Magalhães. 2 ed. Petrópolis: vozes, 2008.