A local study on teacher training in Birigui /SP: vocation / motivation and training
DOI:
https://doi.org/10.30612/eduf.v9i26.12758Keywords:
Teacher training. Vocation/Motivation. Magisterium.Abstract
This text aims to contribute to the understanding of the choice of teaching career and training of retired teachers from the public education network of the state of São Paulo, in rural and urban schools in the region of Birigui / SP. 1944, the year of entry into the normal course of the oldest teacher in the group, is delimited to 1991, the year of retirement of the youngest teacher. The analysis occurred from a specialized bibliography on the theme and corpus of the transcribed interviews of the four teachers who reported the lived memory. This is a local study, butwith possibilities for understanding teacher training courses in the state of São Paulo and the aspects that contributed to motivating a young woman to choose a teaching career. The results obtained point to the fact that among the teachers, three participated in the initial training in rural primary schools; from the gymnasium, they all studied in urban schools and continued their studies until the end of the normal course. One of them just studied Pedagogy. As for the vocation / motivation, the narratives allow us to understand that the experiences lived during school life by teachers contributed to the formation of each one of them, who participated in the history of teacher education in the municipality of Birigui/SP.Downloads
References
ALBERTI, Verena. O que documenta a fonte oral? Possibilidades para além da construção do passado. CPDOC-FGV, 1996. II SEMINÁRIO DE HISTÓRIA ORAL. Centro de Estudos Mineiros da Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal de Minas Gerais, em Belo Horizonte, de 19 a 20 de setembro de 1996. Disponível em: https://cpdoc.fgv.br/producao_intelectual/arq/869.pdf. Acesso em:23 janeiro de 2019.
ALBERTI, Verena. De “versão” a “narrativa” no Manual de história oral. CPDOC-FGV, 2012. XI ENCONTRO NACIONAL DEHISTÓRIA ORAL “MEMÓRIA, DEMOCRACIA E JUSTIÇA”. Universidade Federal do Rio de Janeiro, no Instituto de Filosofia e Ciências Humanas/Instituto de História, de 10 a 13 de julho de 2012. Disponível em: http://cpdoc.fgv.br/acervo/historiaoral/base. Acesso em: 25 jan.de 2019.
BOSI, Ecléa. O tempo vivo da memória: ensaios de Psicologia Social. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.
BUENO, Belmira Oliveira. O método autobiográfico e os estudos com histórias de vida de professores: a questão da subjetividade. Educação e Pesquisa, v. 28, n. 1. São Paulo: USP, 2002, p.11-30.
LENGERT, Rainer. Profissionalização docente: entre vocação e formação. Revista de Educação, Ciência e Cultura, v. 16, n. 2, jul./dez. 2011, UNILASALLE.
MATOS, Márcio José Rigueiro; SERRA, Áurea. Esteves; THOMAZIN, Bruna Nogueira. Céris Spínola, de aluna a professora: adocência na educação básica. FATEB Científica, v. 01, n.1, julho/dezembro de 2017.
NÓVOA, António. O passado e o presente dos professores. In: NÓVOA, António (Org.). Profissão Professor. Lisboa: Porto Editora,1999, p. 13-34.
SERRA, Áurea Esteves. A formação do professor alfabetizador em Birigui (1961-1976).Araraquara, SP: Junqueira & Marim; São Paulo: FAPESP, 2007.
SERRA, Áurea Esteves. Algumas reflexões sobre as escolas rurais do município de Birigui/SP -Brasil. Revista Boletín Redipe. Escenarios de la education, ensenanza y el aprendizaje, v. 3,n. 10 octubre de 2014, p. 56 -79.
TARDIF, Maurice.Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas conseqüências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação, n. 13, p. 5-24, jan./fev./mar./abr., 2000. Disponível em http://www.anped.org.br/rbe/rbedigital/RBDE13/RBDE13_05_MAURICE_TARDIF.pdf. Acesso em:26 de janeiro de 2019.