The neoconservative project for brazilian education and its distortions in the conceptions of social justice, inclusion and democracy: considerations about the “fair adjustment” proposed by the World Bank

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/eduf.v10i30.11935

Keywords:

International Organisms, Educational Policy, Government Action, Neoliberalism and Education, Neoconservatism and Education

Abstract

The article analyzes the political and ideological impacts of the proposals contained in the document A Fair Adjustment: analysis of the efficiency and equity of public spending in Brazil, published in November 2017 by the World Bank at the request of the Brazilian Government. The purpose of the article is to make explicit the identity of the content of this document with the neoconservative project for Brazilian education underway in the country since August 2016, with the coming to power of President Michel Temer, further developed by the Bolsonaro government. This is an excerpt from a broader research on the new management models of public education systems and the precariousness of teaching work. The qualitative analysis, of explanatory character, is based on documentary sources for data collection. The results point to the lack of originality in the propositions of the document A Fair Adjustment, as such propositions were already part of the agenda of the neoconservative project of the ruling class in Brazil. This project aims to overcome the effects of the capital's organic crisis through measures to reorient the use of the public fund in favor of large businessmen, to the detriment of the working class. Based on market logic, this project materializes in the educational field as measures to control the management of public education systems not only to ration costs, but to pass on to users the cost of services provided by public learning systems.

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Author Biographies

José dos Santos Souza, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

Doutor em Sociologia pelo Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Campinas (IFCH/UNICAMP), com Pós-Doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da UNICAMP. Atualmente é professor associado IV de Economia Política da Educação e de Política Educacional do Departamento de Educação e Sociedade do Instituto Multidisciplinar da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), onde atua como docente do Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc/UFRRJ) e de cursos de licenciatura. É coordenador do Cuso de Especialização Lato Sensu em Gestão Educacional; é Líder do Grupo de Pesquisas Sobre Trabalho, Política e Sociedade (GTPS/UFRRJ); é editor da Revista Trabalho, Política e Sociedade; é membro da Rede Universitas-BR, da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação (ANPEd), da Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) e da Associação Brasileira de Estudos do Trabalho (ABET). 

Jussara Marques de Macedo, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF), com Pós-Doutorado em Administração e Política Educacional pela Universidade de Lisboa (2018). Atua como Professora Associada I do Departamento de Administração Educacional (EDA) da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, onde compõe o quadro docente do Programa de Pós-Graduação Strictu Senso em Políticas Públicas em Direitos Humanos (PPDH). É membro da Rede Universitas/BR, da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (Anped), do Coletivo de Estudos em Marxismo e Educação (COLEMARX/UFRJ) e do Grupo de Pesquisa Sobre Trabalho, Política e Sociedade (GTPS/UFRRJ).

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Published

2020-12-04

How to Cite

SOUZA, José dos Santos; MACEDO, Jussara Marques de. The neoconservative project for brazilian education and its distortions in the conceptions of social justice, inclusion and democracy: considerations about the “fair adjustment” proposed by the World Bank. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 10, n. 30, p. 11–24, 2020. DOI: 10.30612/eduf.v10i30.11935. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/educacao/article/view/11935. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê “Neoconservadorismo e Educação: reflexões sobre justiça social, inclusão e democracia”