Formação de docentes online para o uso das tecnologias aplicadas à educação a distância: o dialogismo e o afeto favorecendo as participações em interfaces interativas

Authors

  • Elmara Pereira de Souza Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Claudia Pinto Pereira Universidade Estadual de Feira de Santana

Keywords:

Distance education. Online teacher training. Virtual learning environment.

Abstract

The teacher training to work in distance education is one of the great challenges of higher education institutions. Being online teaching requires more than knowing the virtual environment and the course content. In addition to modifying areas already sedimented in teaching practice, as the relationship space-time, the form of dialogue, learning strategies, these features require extensive training, ongoing and founded on the strengths of cyberculture. The Universidade Estadula do Sudoeste da Bahia designed and implemented the Plano de Capacitação Continuada in order to train professionals to work in distance education. The PACC courses were developed based on dialogism, interaction and affection, understanding that teacher training is a producer of subjectivity praxis, based on the exercise of ethics. In this paper, we present some epistemological concepts that guided the PACC courses and a brief analysis, with the help of data mining, the participation of the students and teachers in the course Tecnologias Aplicadas à EAD.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

BARRETO, R. G. (Org.), Tecnologias educacionais e educação a distância: avaliando políticas e práticas. Rio de Janeiro: Quartet, 2001.

BRAIT, Beth. Ironia em perspectiva polifônica. Campinas: UNICAMP, 1996.

DELEUZE, G. Espinosa – filosofia prática. São Paulo: Editora Escuta, 2002.

DELEUZE, G. Em medio de Spinoza. Buenos Aires: Cactus, 2008.

FAYYAD, U.; PIATETSKY-SHAPIRO, G.; SMYTH, P. The KDD Process for Extracting Useful Knowledge from Volumes of Data. Communications of the ACM, v. 39, n. 11, p. 27-34, 1996.

GALLO, S. Deleuze e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

GATTI, B. A., BARRETO, E. S. Professores do Brasil: impasses e desafios. UNESCO. Brasília, 2009. Disponível em:

http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001846/184682por.pdf Acesso em 05 de setembro de 2010.

GUATTARI, F. Da produção da subjetividade. In: PARENTE, A.(Org.). Imagem máquina. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993. p. 177-191.

GUATTARI, F., ROLNIK, S. Micropolítica: cartografias do desejo. Editora Vozes: Petrópolis, 2010.

HCIL. Human-Computer Interaction Lab. Treemap. Disponível em:

http://www.cs.umd.edu/hcil/treemap/#download. Acesso em: 08 mai. 2015.

JOSSO, MC. Experiências de Vida e Formação. São Paulo. Cortez, 2004.

KINCHELOE, J. A formação do professor como compromisso político. Mapeando o pós-moderno. Porto Alegre. Artes Médicas, 1997.

MACEDO, R. S. A etnopesquisa crítica e multirreferencial nas ciências humanas e na educação. Salvador: Edufba, 2000.

MACEDO, R. S. Compreender/mediar a formação: o fundante da educação. Brasília: Liber Livro Editora, 2010.

MACHADO, I. Gêneros discursivos. In BRAIT, B. (org). Bakhtin - Conceitos-chave. São Paulo, Contexto, 2005.

MENDONÇA, M. Mineração de Dados. NUPERC – Núcleo de Pesquisa em Redes de Computadores, Universidade Salvador, 2005.

NÓVOA, A. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, A. (Org.).Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992.

NÓVOA, A. Os Professores e sua Formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. G. Docência no Ensino Superior. São Paulo. Cortez, 2002.

SOUZA, E. P. Cartografia da produção de subjetividade em ambiente virtual de aprendizagem para a formação de docentes online. Tese de doutorado. Faculdade de Educação. Universidade Federal da Bahia, 2013.

Published

2016-03-01

How to Cite

Souza, E. P. de, & Pereira, C. P. (2016). Formação de docentes online para o uso das tecnologias aplicadas à educação a distância: o dialogismo e o afeto favorecendo as participações em interfaces interativas. EaD & Tecnologias Digitais Na Educação, 3(4), 61–74. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/ead/article/view/4105

Issue

Section

Artigos