Formação de professores por meio da educação a distância

Authors

  • Willams dos Santos Rodrigues Lima Universidade Federal de Alagoas
  • Maria Amábia Viana Gomes Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.30612/eadtde.v5i7.6070

Keywords:

Teacher training. Distance Learning. EAD Conception.

Abstract

This article discusses and exposes two different conceptions of continuing education of teachers in Distance Education - EAD, presents the importance of the modality in order to minimize exclusion and provide reflection teachers on pedagogical practices. Alert to the fragmented and emptied training courses, which do not meet the educational reality and disqualify mode. Addresses the mode a critical perspective and points proposed training, which conceives the teacher as subject and helps in building their professional identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Willams dos Santos Rodrigues Lima, Universidade Federal de Alagoas

Centro de Educação

Educação a Distância

Maria Amábia Viana Gomes, Universidade Federal de Alagoas

Centro de Educação

Educação

References

ALMEIDA, M. E. B. Educação, ambientes virtuais e interatividade. In: SILVA, M. (Org). Educação online: teorias, praticas, legislação, formação corporativa. 3 ed. São Paulo: Loyola, 2011, p. 173-201.

CASTRO, A. M. Política de educação à distância: uma estratégia de formação continuada de professores. Natal: Edufrn, 2005.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 50ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

GADOTTI, M. Boniteza de um sonho: ensinar e aprender com sentido. Novo Hamburgo: Feevale, 2003.

IMBERNÓM, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2004.

KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. São Paulo: Papirus, 2003.

LIBÂNEO, J. C. Congressos, encontros, seminários de educação: espaços de desenvolvimento profissional ou mercado de entusiasmo? Revista de Educação da AEC, Ano 27, n. 109, out./dez. 1998.

LOBO NETO, F. J. Regulamentação da educação à distância: caminhos e descaminhos. In: SILVA, M. (Org.). Educação online: teorias, praticas, legislação, formação corporativa. 3 ed. São Paulo: Loyola, 2011, p. 401-405.

NEDER, M. L. A educação à distância e a formação de professores: possibilidades de mudança paradigmática. In: PRETI, O. (Org). Educação à distância: sobre discursos e práticas. Brasília: Líber, 2005. p. 47 - 87.

NEVES, Y. P. Evasão nos cursos a distância: curso de Extensão TV na Escola e os Desafios de Hoje. Dissertação de Mestrado em Educação – Universidade Federal de Alagoas, 2006.

OKADA, A. L. Desafios para EAD: como fazer emergir a colaboração e a cooperação em ambientes virtuais de aprendizagem? In: SILVA, M. (Org.). Educação online: teorias, praticas, legislação, formação corporativa. 3 ed. São Paulo: Loyola, 2011, p. 273 - 291.

PRETI, O; et al. Educação à distância: sobre discursos e práticas. Brasília: Líber, 2005.

RAMAL, A. C. Educação com tecnologias digitais: uma revolução epistemológica em mãos do desenho instrucional. In: SILVA, M. (Org.). Educação online: teorias, praticas, legislação, formação corporativa. 3 ed. São Paulo: Loyola, 2011, p. 183 - 198.

RODRIGUES, C. A. Mediações na formação à distância de professores: autonomia, comunicação e prática pedagógica. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal da Bahia: Salvador, 2006. Disponível em: http://www.repositorio.ufba.br:8080/ri/handle/ri/11740 Acesso em: 03 maio de 2016.

SACRISTÁN, J. G. Consciência e acção sobre a prática com libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Profissão professor. Porto: Porto Editora, 1995. p. 63 - 91.

TOSCHI, M. S. Formação de professores reflexivos e TV Escola: equívocos e potencialidade sem um programa governamental de educação à distância. 1999. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Metodista de Piracicaba. Piracicaba 1999.

______. TV Escola: o lugar dos professores na política de formação docente. In: BARRETO, R. G. (Org.). Tecnologias educacionais e educação a distância: avaliando políticas e práticas. Rio de Janeiro: Quartet, 2003, p. 85 -104.

Published

2017-12-15

How to Cite

Lima, W. dos S. R., & Gomes, M. A. V. (2017). Formação de professores por meio da educação a distância. EaD & Tecnologias Digitais Na Educação, 5(7), 16–26. https://doi.org/10.30612/eadtde.v5i7.6070

Issue

Section

Artigos