Redimensionando os conceitos sobre a tutoria em aplicações práticas na disciplina Educação a Distância do curso de pedagogia da Universidade Federal do Ceará

Authors

  • Mariza Silva de Moraes UFES
  • HERMÍNIO BORGES NETO UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ
  • KÁTIA REGINA RODRIGUES LIMA UNIVERSIDADE ESTADUAL DO VALE DO ACARAÚ-UVA

Keywords:

Distance Education. Tutorial. Virtual Learning Environment.

Abstract

This article is the result of a case study, the conceptual and operational analysis of the subject “Distance Education” of the Course Pedagogy FACED / UFC . It is the subject that provides for undergraduate students a unique experience in the Distance Education modality (DE). The subject is inaugural and emerge the students in the virtual through two VLEs (virtual learning environment ) named TelEduc and Moodle , using the tools of recognized social network . Most of the subject is offered by distance, taking advantage of a legal appeal. Being supported by VLEs, it have to rely on tutors or coeducators that develop and manage the subject in an innovative way. The teaching experience allows the coeducators perform their classic duties, being given to then also the opportunities to co-management the instructional content , the interrelations and evaluations. This paper discusses the profiles of content teachers and training teachers and investigates the reasons that some theoretical paradigms criticize the Distance Education and their tutors. Also dialogues with the pro- tutors who care about the regularization of the profession and the low wages. The discussion has theoretical grounding in Silva (2010), Belloni (1999) and Tori (2010), among other authors.

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Author Biographies

Mariza Silva de Moraes, UFES

Pós-doutorado em EaD na UFCA.

Doutorado, mestrado, especialização na UFRJ em língua e literatura italiana.

Especialização em Tutoria.

Professora associada 1 e gestora educacional.

HERMÍNIO BORGES NETO, UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ

Pós-doutor em matemática.

Bolsista de produtividade do CNPq.

Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação

KÁTIA REGINA RODRIGUES LIMA, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO VALE DO ACARAÚ-UVA

Pós-doutoranda junto à UFC.

Membro dos Programas de Pós-Graduação da UFC e da  UVA.

 

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Published

2016-03-01

How to Cite

Moraes, M. S. de, BORGES NETO, H., & RODRIGUES LIMA, K. R. (2016). Redimensionando os conceitos sobre a tutoria em aplicações práticas na disciplina Educação a Distância do curso de pedagogia da Universidade Federal do Ceará. EaD & Tecnologias Digitais Na Educação, 3(4), 35–46. Retrieved from https://ojs.ufgd.edu.br/ead/article/view/3504

Issue

Section

Artigos