Academic writting and criticism

Authors

  • Dina Maria Martins Ferreira Universidade Estadual do Ceará. Université Paris V, Sorbonne.

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v11i27.5599

Keywords:

quantification, qualification, academic writting, ethics, productivism.

Abstract

In general, the academic-scientific genre arises from the need to disseminate knowledge produced through the scientific methods, with a discussion that also requires a scientific discourse framework. In Brazil, the scientific production and publication thereof are linked, much, funding given to research. But this picture of scientific ‘perfection’ is crossed by the reality of quantification, leaving often the qualitative aspect aside. Quantifying gains strength, as the productivity of a researcher is also evaluated by the number of papers presented or published at events and highly relevant journals in the scientific world, without considering the impact of the work on the author area of operation. And the search for compliance with numerical targets, called by someone as productivism, turns out to be more important than relevance and creativity of knowledge being exposed through academic writing.
Under the sharp blade of quantification and qualification, we present in this study, questions of an ethical nature and a survival as a researcher, i.e., exclusion or inclusion of the researcher in the university field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dina Maria Martins Ferreira, Universidade Estadual do Ceará. Université Paris V, Sorbonne.

2º pós-doutorado, em Ciências Sociais, pela Université Paris V, Sorbonne, em co-tutoria em Estudos da Linguagem, pelo Instituto de Estudos da Linguagem, Unicamp (2009-2010); 1º pós-doutorado em Pragmática, pelo Instituto de Estudos da Linguagem, Unicamp (2002-2003); doutorado em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1995); mestrado em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1988). Pesquisadora do Centro de Atualidades e Cotidiano da Université Paris V, Sorbonne. Professora e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Universidade Estadual do Ceará. Autora de 4 livros, organização de 4 livros, capítulo de livros, artigos nacionais e internacionais.

References

BARTHES, R. Novos Ensaios Críticos: o grau zero da escritura. São Paulo: Cultrix, 1974.

BOURDIEU, P. Homo Academicus. Paris: Minuit, 1984.

DASCAL, M. Pragmatics and Philosophy of Mind. Amsterdam: John Benjamins, 1983.

DERRIDA, J. Gramatologia. São Paulo, Perspectiva, 1999.

GONÇALVES FILHO, A. O editor que não quer publicar pelo bem da ecologia, Lindsay Waters, da Harvard University Press, critica colegas acadêmicos e sugere maior rigor na hora de lançar um livro. Controvérsia Blog, p.1-7, 16 de setembro de 2007. Disponível em: . Acesso em: 21 set. 2011 .

HALL, S. A Identidade Cultural na Pós-Modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

KANT, I. Crítica da razão pura. Os Pensadores. São Paulo: Abril, 1978.

ORTEGA Y GASSET, J. Meditaciones del Quijote. Madrid: Allianza, 1967.

RAJAGOPALAN, K. Por uma Linguística Crítica: linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola, 2003.

RAJAGOPALAN, K. ; AUTORA. Políticas em Linguagem: perspectivas pragmáticas. São Paulo: Ed. Mackenzie, 2006.

SANTOS, .B. de S. A construção intercultural da igualdade e da diferença. In: SANTOS, B. de S.. A gramática do Tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez, 2006a. p. 279-316.

SANTOS, B. de S. Um Discurso sobre as Ciências. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2006b.

SANTOS, B. de S. Porquê pensar? In: SANTOS, B. de S. A Cor do Tempo quando Foge. V. 2. Coimbra: Almedina, 2012. p. 39-40.

SENNET, R. A Corrosão do Caráter. Rio de Janeiro: Record, 2001.

SOKAL, A.; BRICMONT, J. Imposturas Intelectuais: o abuso da ciência pelos filósofos pós-modernos. Rio de Janeiro: São Paulo: Record, 1999.

TAGEBLATT, B. Veja o que Einstein pensava sobre a relevância da divulgação científica. Jornal de Ciência e Tecnologia, p.1-4, agosto, 2005.

WATERS, L. Inimigos da Esperança: publicar, perecer e o eclipse da erudição. São Paulo: Ed. UNESP, 2006.

Published

2017-08-18

How to Cite

Ferreira, D. M. M. (2017). Academic writting and criticism. Raído, 11(27), 13–22. https://doi.org/10.30612/raido.v11i27.5599

Issue

Section

PART I - SETTINGS FOR ACADEMIC WRITING