History and slavery in Cuba: the memory of Perro viejo in the narrative of Teresa Cárdenas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v14i35.12155

Keywords:

Black Narratives. Literary rewriting. Post-colonial studies. Slavery.

Abstract

The objective of this study is to identify and analyze the post-colonial discursive strategies present in the novel Perro Viejo (2005), by Teresa Cárdenas in order to highlight strategies of resistance against colonial control and the slave regime in counterpoint with the historical events that contributed to the dehumanization of black people. Observing through a reflexive reading the construction of the image of the enslaved black in Cuba, showing how history is influenced when it is told only by the hegemonic side. The writer rewrites the dramas of slavery prioritizing the narrative of those silenced by history, reconstructing individual and collective memories. Through the rewriting of the figure of the slave Perro Viejo, we find in the voice of the excluded, who in the midst of slavery seeks to discover his identity. From analyzes based on post-colonial studies, we can recover the historical role of the enslaved subject. The analyzes developed are anchored in the critical studies of Fernando Ortiz (1940), Frantz Fanon (1961), Homi K. Bhabha (1998), Walter Mignolo (2003), Thomas Bonnici (2009) and Stuart Hall (2015).

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Author Biographies

Walquíria Rodrigues Pereira, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Mestranda em Letras Neolatinas (Opção Literaturas Hispânicas) pela UFRJ com Bolsa Capes. Licenciada em Letras Português/Espanhol/Literaturas pela UFRRJ. Foi bolsista de Iniciação Científica - PIBIC/CNPq - na área de Literaturas Pós-coloniais Latino Americana. Desempenhou a função docente nas séries iniciais da educação básica e em pré vestibular através do espanhol. Atuou como bolsista de apoio técnico no NAGRAD na UFRRJ - IM e como bolsista PIBID/CAPES no subprojeto de Espanhol na UFRRJ. É integrante do seguinte grupo de pesquisa cadastrado no CNPq: Literaturas pós-coloniais: paradigmas de cambio na descolonização cultural latino-americana, pertencente ao grupo VARIUS - Variação e uso da UFRRJ/IM. Possui interesse no ensino da Língua Espanhola como LE e suas respectivas literaturas. Busca através de pesquisas agregar conhecimento na área para seguir acadêmica e profissionalmente.

Ximena Antonia Díaz Merino, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

Possui Estágio Pós-doutoral em História pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2015-2017). Doutora e Mestre em Letras Neolatinas opção Literaturas Hispânicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professora Adjunta de Cultura e Literaturas Hispânicas da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro /UFRRJ. Membro do GT "Teoria do texto poético" da ANPOLL (2012-2016). Publicou como coautora os seguintes livros: Poesia hispano-americana: imagem, imagem, imagem. (Programa de Pós-Graduação em Letras Neolatinas UFRJ/CAPES, 2006); O imaginário poético pré-colombiano ontem e hoje. Os astecas (v.1). Os maias (v.2). Os incas (v.3) (Faculdade de Letras UFRJ, 2007); Provocações da cidade (Faculdade de Letras UFRJ, 2009); Palabras en ristre: Reflexiones literarias de la Guerra Civil Española (LILA/ CNPq/ UFRJ, 2009); El Pensamiento y la Expresión Americana (Programa de Pós-Graduação em Letras Neolatinas UFRJ/ CAPES, 2011); Experimentação e ruptura / tradição e inovação: marcas do processo criativo huidobriano. (Programa de Pós-Graduação Strito Sensu em Letras, 2012). Provocações da Amazônia: dos rios voadores aos voos imaginários. Editora e Gráfica Universitária-Edunioeste, 2015. Imagens das Américas Interfaces Sociais, Culturais e Literárias. Editora e Gráfica Universitária-Edunioeste, 2016. Bolsista Capes / PARFOR / Unioeste- 2013. Pesquisadora dos seguintes Grupos de pesquisa cadastrados no CNPq: VARIUS - Variação e uso/UFRRJ; LABORATÓRIO INTERDISCIPLINAR LATINO-AMERICANO ? UFRRJ; Poéticas do Imaginário e Memória ? UNIOESTE. Bolsista Capes/Parford/UFRRJ em 2016; Coordenadora de subprojeto PIBID Letras-Espanhol em 2017-2018; Orientadora Programa Capes/Pibic Vigencia 2017-2018 / 2018-2019.

References

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ORTIZ, Fernando. Contrapunteo cubano del tabaco y el azúcar. Editorial de Ciencias Sociales, La Habana, 1991.

Published

2020-11-17

How to Cite

Pereira, W. R., & Merino, X. A. D. (2020). History and slavery in Cuba: the memory of Perro viejo in the narrative of Teresa Cárdenas. Raído, 14(35), 282–290. https://doi.org/10.30612/raido.v14i35.12155

Issue

Section

Politics and society in literature authored by women