BETWEEN WRITING AND TEACHING

AN OVERVIEW OF FEMALE AUTHORSHIP IN THE HISTORY OF BRAZILIAN CHILDREN'S LITERATURE (1880-1960)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v19i47.19836

Keywords:

Children’s literature, female authorship, overview, teachers, writers

Abstract

Given the importance of better understanding aspects of female authorship in the history of Brazilian children's literature, the aim of this article is to present an overview of the Brazilian women writers who dedicated themselves to this literary genre between the end of the 19th century and the 1960s. To do this, a survey was carried out using the catalog of the Children's Library of the “Caetano de Campos” Institute of Education and the catalog Children's and Young People's Literature in Portuguese (1955), organized by Lenyra Fraccaroli. Using a historical approach, based on the perspective of the New Cultural History, quantitative and qualitative reflections are presented, which seek to map the presence of women in the writing of Brazilian children's literature, with special attention to the professional spaces occupied by these women in the period in question. It emerges that it was as female education expanded and teaching came to be seen as an eminently feminine profession that the number of female authors of children's literature grew on the national scene, in a Herculean effort by these women to break away from the stigmas and constraints of a sexist and exclusionary society in relation to the female public.

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Author Biographies

Fernando Rodrigues de Oliveira, Universidade Federal de São Paulo

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Departamento de Educação da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH) da Universidade Federal de São Paulo (Unifesp). Pós-Doutorado em História da Educação junto à Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista, campus Araraquara (2019-2020). Doutor e Mestre em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de Marília. Graduado em Pedagogia pela FFC-UNESP-Marília; graduado em Letras pela Faculdade da Alta Paulista. Líder do NIPELL - Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas sobre Ensino de Língua e Literatura. Realiza pesquisas sobre: Literatura infantil e juvenil; Ensino de Literatura; Ensino de Língua Portuguesa; Alfabetização, Leitura e Escrita; Livro, edições didáticas e impressos.  É autor e organizador de livros; autor de artigos e autor de capítulos de livros.

Larissa Santos Cordeiro da Silva, Universidade Federal de São Paulo

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Paulo (PPGE- Unifesp). Mestre em Educação pelo PPGE-Unifesp. Graduada em Letras pela mesma Universidade. Tem experiência na área de  Literatura Infantil e Juvenil, Literatura de autoria feminina, Feminização do Magistério e História da Educação. Desenvolve pesquisa de abordagem histórica sobre Literatura Infantil e Juvenil e História da Educação. Integrante do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas sobre Ensino de Língua e Literatura - NIPELL.

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Published

2025-09-24

How to Cite

Oliveira, F. R. de, & Silva, L. S. C. da. (2025). BETWEEN WRITING AND TEACHING: AN OVERVIEW OF FEMALE AUTHORSHIP IN THE HISTORY OF BRAZILIAN CHILDREN’S LITERATURE (1880-1960). Raído, 19(47), 115–134. https://doi.org/10.30612/raido.v19i47.19836

Issue

Section

Literatura infantil e juvenil escrita por mulheres no contexto ibero-americano: gênero e cânone