The Poetics of Alice Ruiz’s Pores

From Teaching Strategies to the Reception of the Poem in the Classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v19i47.19830

Keywords:

Alice Ruiz, Reading Strategies, Teaching, Body, Sexuality

Abstract

When analyzing the surface of Alice Ruiz’s poetic skin-word, we perceive the presence of pores that, when opened in the effort of the poetic self, between pleasure and struggle, perspire. This moistened body presents countless senses, allowing the reader, through its reception, to attribute meanings. Thus, the poetics of pores is structured in the experience of the body and female sexuality, which become instruments of resistance and confrontation to the patriarchal power system. In this context, this article presents an excerpt from our doctoral research, whose objective is to analyze Alice Ruiz’s poems from a stylistic and post-structuralist perspective, in addition to evaluating the reception of this poetics in a 2nd year high school class at the José Sérgio Veras Municipal School, in Sertânia-PE. The analysis is based on the reading comprehension strategies proposed by Girotto and Souza (2010), while the reading of poetic texts is based on the studies of Cohen (1974), Foucault (2014) and Butler (2019). The methodological path for teaching poetry was structured based on the four categories of metacognitive reading by Girotto and Souza (2010): prior knowledge, connections, inference and visualization. This approach allowed not only the broadening of the understanding of the discourses on women, but also the appreciation of the aesthetic nuances that make up the poems. The results were promising, evidencing the students' enthusiasm for Alice Ruiz's poetry.

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Author Biographies

Marivaldo Omena Batista, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Possui graduação em Licenciatura Plena em Letras-Português pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL, 2012). É mestre em Linguagem e Ensino, na linha de pesquisa Literatura e Ensino, pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG, 2016) e doutor pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB, 2023), na área de concentração Literatura, Teoria e Crítica, na linha de Leituras Literárias. É integrante do grupo de pesquisa Formação de Professores e as Práticas Educativas em Leitura, Literatura e Avaliação do Texto Literário (PROLELI). Atualmente, iniciou o pós-doutoramento em Educação Literária pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), campus Presidente Prudente.

Renata Junqueira de Souza, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1987), mestrado em Linguística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1990)', doutorado em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2000) e é livre-docente pela mesma Instituição (2012) no conjunto das disciplinas Conteúdos, Metodologia e Prática de Ensino de Língua Portuguesa I e II e Leitura, Literatura e Interpretação de Textos no Processo de Formação de Professores. Foi professora visitante na Universidade do Minho, desenvolveu pesquisas de pós doutorado na British Columbia University, Ohio State University e Universidade de Évora. Professora aposentada sênior da UNESP/Presidente Prudente, onde fundou e coordenou o CELLIJ - Centro de Estudos em Leitura e Literatura Infantil e Juvenil "Maria Betty Coelho Silva" (1992 - 2022), atua no PPGE - Educação da mesma instituição e é professora colaboradora no PPGL - Letras da Universidade Federal da Paraíba. Tem experiencia em Educação, atuando na área de Ensino-aprendizagem com ênfase em: leitura, literatura infantil, estratégias de leitura, poesia e ensino, formação de professores, leitura literária.

References

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Published

2025-09-24

How to Cite

Batista, M. O., & Souza, R. J. de. (2025). The Poetics of Alice Ruiz’s Pores: From Teaching Strategies to the Reception of the Poem in the Classroom. Raído, 19(47), 258–275. https://doi.org/10.30612/raido.v19i47.19830

Issue

Section

Literatura infantil e juvenil escrita por mulheres no contexto ibero-americano: gênero e cânone