LINGUISTIC VARIATION, PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING AND TEACHER TRAINING

Authors

  • Sandoval Nonato USP

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v18i46.16877

Keywords:

Ensino de Língua Portuguesa; , Formação docente;, Manual pedagógico; , Relatório de estágio;, Variação linguística

Abstract

This study presents some elements to qualify the status of linguistic variation as a curricular component of Portuguese language teaching. To do so, it initially presents an overview of the ways in which this component is considered in two pedagogical models (classical model and interactionist model) generated in the historical process of formation of Portuguese language teaching in Brazilian schools. It then focuses on current practices of Portuguese language teaching mediated by a student of the Letters course during her internship at a public school in the city of São Paulo (Brazil). The description and analysis of the implementation of a teaching project on linguistic varieties, as represented in her internship report, allow us to problematize some challenges that the approach of linguistic variation poses to the teaching practices and to the training of Portuguese language teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUROUX, S. A revolução tecnológica da gramatização. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1992.

AZEVEDO FILHO, L. A. de. Didática Especial de Português (Para o Curso Secundário). Rio de Janeiro: Conquista, 1958.

BAGNO, M. (org.). Linguística da Norma. São Paulo: Edições Loyola, 2002.

BAGNO, M. Preconceito linguístico: o que é, como se faz. São Paulo: Edições Loyola, 1999.

BARZOTTO, V. H. Nem respeitar, nem valorizar, nem adequar as variedades linguísticas. Ecos, n. 2, p. 92-96, 2004.

BENTES, A. C.; MARIANO, R. D. A linguagem dos manos: é possível falar sobre um registro popular paulista? In: CUNHA, M. A. F. da; CEZARIO, M. M. (orgs.). Linguística centrada no uso: uma homenagem a Mário Martelotta. Rio de Janeiro: Mauad-X, 2013, p. 147-161.

BENTES, A. C.; LIMA, E. L. A. de. Parecer sobre o Projeto de Lei No. 10/2021 de autoria do Deputado Estadual Tenente Nascimento, do PSL de São Paulo. Campinas, SP: Instituto de Estudos da Linguagem/Universidade Estadual de Campinas, 2021. Disponível em https://www.iel.unicamp.br/sites/default/files/Parecer_e_oficio_pl10_21.pdf. Acesso em: 11 out. 2024.

BORTONI-RICARDO, S. M. Nós cheguemu na escola, e agora? – sociolinguística e educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.

BOTO, C. A civilização escolar como projeto político e pedagógico da modernidade: cultura em classes, por escrito. Cadernos Cedes, Campinas, v. 23, n. 61, p. 378-397, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622003006100008

BUNZEN, C. A fabricação da disciplina escolar Português. Revista Diálogo Educacional. Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná, v. 11, p. 885-911, 2011. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v11i34.4513

CASTILHO, A. T. de. Variação linguística, norma culta e ensino da língua materna. Subsídios à proposta curricular de língua portuguesa para o 1o. e 2o. graus – Coletânea de textos, v. 1. São Paulo: Secretaria de Educação/CENP (Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas), 1987, p. 53-59.

FARIA FILHO, L. M. de. Representações da escola e do alfabetismo no século XIX. In: BATISTA, A. A. G.; GALVÃO, A. M. de O. (orgs.). Leitura: práticas, impressos, letramentos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, p. 143-164. FRANCHI, C. Gramática e criatividade. Trabalhos em Linguística Aplicada, n. 9, p. 5-45, 1987.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1967.

GNERRE, M. Linguagem, escrita e poder. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

GOMES-SANTOS, S. N. Formação inicial e letramento do professor de língua portuguesa: conceber, implementar e avaliar projetos de ensino (Relatório de Pesquisa). Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), Bolsa de Produtividade em Pesquisa – Processo n. 310898/2015-3, 2019.

GRADIENTE. Tudo o que você quer neste Natal. Neogama/BBH. Publicidade. Revista Veja, So Paulo, ano 35, n. 50, p. 59-72, 18 dez. 2002.

LAHIRE, B. La raison scolaire – école e pratiques d’ecriture, entre savoir et pouvoir. Rennes, FR: Presses Universitaires de Rennes, 2008.

MOURA, M. A. C. Concepções de língua e linguagem em manuais pedagógicos de formação docente: o manual Didática Especial do Português, de Leodegário Amarante de Azevedo Filho. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação). São Paulo: Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. 2023.

MOURA, M. A. C.; GOMES-SANTOS, S. N. As influências da Escola Nova na concepção de manuais pedagógicos da área de linguagem. Filosofia e Educação, v. 12, p. 721-747, 2020.

NONATO, S. Escrita, ensino de língua portuguesa e formação do professor. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 58, p. 1282-1309, 2019a. DOI: https://doi.org/10.1590/010318135528715832019

NONATO, S. Gramática, ensino de língua portuguesa e formação do professor. SCRIPTA, v. 25, p. 586-617, 2021a. DOI: https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2021v25n53p586-617

NONATO, S. Leitura, ensino de língua portuguesa e formação do professor. Linha D´Água, v. 34, p. 103-115, 2021b. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v34i1p103-115

NONATO, S. Metodologia de ensino de língua portuguesa na formação docente: incursão em um corpus de manuais pedagógicos. Revista Brasileira de História da Educação, v. 19, p. e077, 2019b. DOI: https://doi.org/10.4025/rbhe.v19.2019.e077

NONATO, S. Oralidade, ensino de língua portuguesa e formação do professor. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 19, p. 49-68, 2019c. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398201913577

PIETRI, E. Sobre a constituição da disciplina curricular de língua portuguesa. Revista Brasileira de Educação, n. 15, p. 70-83, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782010000100005

RAZZINI, M. de P. G. O Espelho da Nação: A Antologia Nacional e o ensino de Português e de Literatura (1838-1971). Tese de Doutorado. Campinas, SP: Universidade Estadual de Campinas, 2000.

ROJO, R. H. R. Gêneros de discurso/texto como objeto de ensino de línguas: um retorno ao trivium? In: SIGNORINI, Inês (org.). Rediscutir texto, gênero e discurso. São Paulo: Parábola Editorial, 2008, p. 73-108.

ROJO, R. H. R. Gêneros do discurso e gêneros textuais: questões teóricas e aplicadas. In: MEURER, J. L.; MOTTA-ROTH, D.; BONINI, A. (orgs.). Gêneros: teorias, métodos e debates. São Paulo: Editora Parábola, 2005, p. 184-207.

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (orgs.). Des objets enseignés en classe de français – le travail de l’enseignant sur la rédaction de textes argumentatifs et sur la subordonnée relative. Rennes, FR: Presses Universitaires de Rennes, 2009.

SIGNORINI, I. A questão da língua legítima na sociedade democrática: um desafio para a linguística aplicada contemporânea. In: MOITA-LOPES, L. P. da (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006, p. 169-190.

SIGNORINI, I. Por uma teoria da desregulamentação linguística. In: BAGNO, M. (org.). Linguística da Norma. São Paulo: Edições Loyola, 2002, p. 93-125.

SILVA, V. B. da. Uma história das leituras para professores: análise da produção e circulação de saberes especializados nos manuais pedagógicos (1930-1971). Revista Brasileira de História da Educação, n. 6, p. 29-57, 2003.

SOARES, M. Português na escola – história de uma disciplina curricular. In: BAGNO, M. (org.). Linguística da Norma. São Paulo: Edições Loyola, 2002, p. 155-177.

SOARES, M. Prefácio. In: BATISTA, A. A. G. Aula de português – discurso e saberes escolares. São Paulo: Martins Fontes, 1997, p. VII-XV.

Published

2024-12-15

How to Cite

Nonato, S. (2024). LINGUISTIC VARIATION, PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING AND TEACHER TRAINING. Raído, 18(46), 332–352. https://doi.org/10.30612/raido.v18i46.16877

Issue

Section

Interventive research focused on language teaching