The effects of initial training on the planning of didactic sequences by undergraduates in pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/raido.v16i40.16387

Keywords:

initial teacher education, Portuguese language teaching, planning of didactic sequence

Abstract

Considering the possible contributions of the theoretical-methodological guidelines of the disciplines aimed at teaching Portuguese in the UFCG Pedagogy course for the initial training of pedagogues, in this study we investigate the effects of such guidelines for the work planned by undergraduates in the scope of these subjects. In order to do so, we are theoretically based on the assumptions of Applied Linguistics, specifically on the contributions of Sociodiscursive Interactionism. The analyzed corpus consisted of two didactic sequences produced by students of the aforementioned course, which aimed to work with the text in the early years of Elementary School. As an effect of the theoretical-methodological guidelines of training, we noticed, in the first place, the work with textual genres as the central focus of planning, seeking to integrate the axes of language teaching to approach the texts. Secondly, we observed the exploration of the social and cognitive dimensions of language, materialized in the establishment of socio-subjective parameters for textual production, as well as in the directions for the planning and rewriting of texts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARROS, E.M.D. A capacidade de ação discursiva: representações do contexto de produção em situação de ensino-aprendizagem da escrita. Trab. Ling. Aplic. Campinas, SP. n (54.1): 109-136, jan/jun. 2015.

BRANDÃO, A. C. P. A revisão textual na sala de aula: reflexões e possibilidades de ensino. In: LEAL, T. F.; BRANDÃO, A. C. (orgs). Produção de textos na escola: reflexões e práticas no ensino fundamental. Belo Horizonte: Autêntica, 2007, p. 119-133.

BRONCKART, J.P. Atividades de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. Trad. Ana Rachel Machado e Péricles Cunha. São Paulo: EDUC, 1999.

______. Gêneros de textos e tipos de discurso como formato das interações propiciadoras de desenvolvimento. In: ______ Atividades de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Trad. Ana Rachel Machado Machado e Maria Lúcia M. Matêncio Campinas, SP: Mercado de Letras: 2006, p.121-160.

COSTA-HUBES, T.C.; SIMIONI, C. A. Sequência didática: uma proposta metodológica curricular de trabalho com os gêneros discursivos/textuais. In: BARROS, E.M.D. de; RIOS-REGISTRO, E. S (orgs). Experiências com sequências didáticas de gêneros textuais. São Paulo: Pontes, p. 2014, p. 15-39.

DE PIETRO, J.F.& SCHNEUWLY, B. O modelo didático do gênero: um conceito da engenharia didática; in: NASCIMENTO, E.L. (Org.). Gêneros textuais: da didática das línguas aos objetos de ensino. Campinas: Pontes, [2002]2014, p. 51-81.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B.; NOVERRAZ, M. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, J.; SCHNEUWLY. B. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. e org. Roxane Rojo e Graís Cordeiro. Campinas Campinas: Mercado das Letras, 2004, p. 95-128.

GUIMARÃES, A. M; BUENO, L.; LOUSADA, E. G. O interacionismo sociodiscursivo: ampliando a visão. In: BRONCKART, J.P; BRONCKAT, E. B. As unidades semióticas em ação: estudos linguísticos e didáticos na perspectiva do ISD. Org. Eliane G. Lousada; Luzia Bueno e Ana Maria de Mattos Guimarães. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2017, p. 7 -17.

GONÇALVES, A.V; FERRAZ, M. R. Sequência didática: ferramenta de aprimoramento da prática pedagógica e desenvolvimento dos saberes discentes. In: In: BARROS, E.M.D. de; RIOS-REGISTRO, E. S (orgs). Experiências com sequências didáticas de gêneros textuais. São Paulo: Pontes, SP: p. 69-96.

KLEIMAN, A. O conhecimento prévio na leitura. In: ______ Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. Campinas, SP: 1989, p. 13-27.

MACHADO, A. R.; CRISTÓVÃO, V. L. A construção de modelos didáticos de gêneros: aportes e questionamentos para o ensino de gêneros. In: ABREU-TARDELLI, L. S.; CRISTÓVÃO (orgs.) Linguagem e educação: o ensino e a aprendizagem de gêneros. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2009, p. 123-151.

RAFAEL, E. L. Planejamento de ensino de língua portuguesa como objeto de estudo na formação de professores. Revista Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 22, n. 1, p. 14-38, jan./ mar. 2019.

REINALDO, M.A.M.; ALVES, M. F. Didatização de gêneros textuais e agir docente. In: ARAUJO,D.L.; COSTA, M. A.; SILVA, W.M. Caminhos do programa de Pós-graduação em linguagem e ensino: identidade, estudos e formação de pesquisadores. Campina Grande: EDUFCG, 2019, p. 347- 374.

SILVA, R. L.; CRISTOVÃO, V. L. O papel da leitura e resenhas críticas de livros, filme e Cd na formação inicial do professor de língua inglesa. In: Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo - v. 10 - n. 1 - p. 193-215 - jan./jun. 2014.

SILVA, A. B.; ALVES, M. F. O planejamento de ensino para o trabalho com a leitura na formação inicial de professores de Língua Portuguesa. In: Textura, vol. 22, nº 52. Outubro – dezembro. 2020, p. 89-110.

SILVA, A.; MELO, K. L. R. Produção de textos: uma atividade social e cognitiva. In: LEAL, T. F.; BRANDÃO, A. C. (orgs). Produção de textos na escola: reflexões e práti cas no ensino fundamental. Belo Horizonte: Autêntica, 2007, p. 29-44.

VIEIRA-SILVA, C. Didatização, transposição e modelização didática: processos de (re) organização e ressignificação de saberes docentes. In: LEURQUIN, E; COUTINHO, M. A. MIRANDA, F. (orgs.) Formação docente: textos, teorias e práticas. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2015.

Published

2022-09-30

How to Cite

Costa, M. de F. A. da ., & Ramos, F. . (2022). The effects of initial training on the planning of didactic sequences by undergraduates in pedagogy. Raído, 16(40), 264–291. https://doi.org/10.30612/raido.v16i40.16387

Issue

Section

Formação de professoras de Português na Licenciatura em Pedagogia: olhares da LA