Human Rights in the training of special education teachers: “illusious elements” in liberal assumptions
DOI:
https://doi.org/10.30612/videre.v16i35.17635Keywords:
Human rights, Teacher training, Special education, Liberal principlesAbstract
The purpose of this article is to debate the topic of Human Rights in the training of Special Education teachers, especially in the Special Education Degree Course. We start from the assumption that dealing with human rights is fundamental for a possible change in social structures. To do so, it is necessary to understand that we cannot carry out this discussion based on a slogan or illusory elements. We observed in the proposal for training special education teachers that they are empowered to promote and guarantee human rights; the defense of human rights justifying the inclusive perspective; a polarized relationship between human rights and the reduction of inequalities. It is then considered that this topic is addressed in the training of special education teachers based on liberal principles, with a focus on the individual, or in focus groups, in a fragmented manner and maintaining the social hierarchy of the current order.
Downloads
References
BOSCHETTI, Ivanete. Crítica Marxista do Estado Social e dos Direitos no Capitalismo Contemporâneo. In: BOSCHETTI, I.; BEHRING, E.; LIMA, R.L (Orgs) Marxismo, política social e direitos. São Paulo: Cortez, 2018, p. 73-88.
BRASIL. Casa Civil. Senado Federal. Constituição da República Federativa do Brasil, de 5 de outubro de 1988. Diário Oficial da União, Brasília, p. 1, 1988. Disponível em: ttps://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm Acesso em: 5 out. 2023.
BRASIL. MEC. CNE/CP. Parecer nº 8/2012: Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos. Brasília: CNE. 2012. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_PAR_CNECPN82012.pdf?query=resolu Acesso em: 18 set. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEE, 2008.
COLOMBO, L. R. Educação domiciliar a pretexto do “ensino remoto emergencial: o que dizem as igrejas evangélicas? In: Rodrigo Lamosa. LAMOSA, Rodrigo (org). Classe dominante e educação em tempos de pandemia: uma tragédia anunciada. Editora Terra sem Amos: Parnaíba, 2020, p. 125-137.
FÁVERO, Eugênia A. G. Direitos das pessoas com deficiência: garantia de igualdade na diversidade. Rio de Janeiro: WVA, 2007.
FURB. Projeto Político Pedagógico do Curso de Educação Especial. Blumenau, SC: FURB, 2011.
GRANEMANN, Sara. Políticas sociais e financeirização dos direitos do trabalho. Revista Em Pauta, nº 20, UERF, Rio de Janeiro, 2007
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
MÉSZÁROS, István. Filosofia, ideologia e ciências sociais. São Paulo: Boitempo, 2008a.
MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. 2ª ed. São Paulo: Boitempo, 2008b.
MICHELS, Maria Helena. Formação do professor de Educação Especial no Brasil. Anais da 40ª Reunião Nacional da ANPED. Trabalho encomendado. Belém/PA, 2021.
MORAES, Maria Célia Marcondes de (Org.). Iluminismo às avessas: produção de conhecimento e políticas de formação docente. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
PAN, Miriam Aparecida Graciano de Souza. O direito à diferença: uma reflexão sobre deficiência intelectual e educação inclusiva. Curitiba: Ibpex, 2021. Disponível em https://doceru.com/doc/s01secn Acesso em 3 out. 2023.
ROBERTSON, Susan L. A estranha não morte da privatização neoliberal na Estratégia 2020 para a educação do Banco Mundial. In: Revista Brasileira de Educação. V. 17, n. 50, maio-ago, 2012. Disponível em: ttps://www.scielo.br/j/rbedu/a/KyCLtpHyB4nKN4sRrLmPHyM/?format=pdf Acesso em: 2 out. 2023.
RODRIGUES, Tatiane Cosentino e ABRAMOWICZ, Anete. O debate contemporâneo sobre a diversidade e a diferença nas políticas e pesquisas em educação. Educação e Pesquisa [online]. 2013, v. 39, n. 1, pp. 15-30. Epub 19 Mar 2013. ISSN 1678-4634. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022013000100002. Acesso em: 8 set. 2023.
SILVA, Sidney Pessoa Madruga da. Pessoas com deficiência e direitos humanos: ótica da diferença e ações afirmativas. [Digite o Local da Editora]: Editora Saraiva, 2021. E-book. ISBN 9786555598308. Disponível em: https://app.minhabiblioteca.com.br/#/books/9786555598308 Acesso em: 9 set. 2023.
UFRRJ. Projeto Político Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação Especial. Seropédica, RJ: UFRRJ, 2022.
UFSCar. Projeto Político Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação Especial. São Carlos, SP: UFSCar, 2012
UFSM. Projeto Pedagógico de Curso Educação Especial Licenciatura – Diurno. Santa Maria, RS: UFSM, 2023.
UNIASSELVI. Projeto Político Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação Especial. Idaial, SC, Sd.
UNIDAVI. Projeto Político Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação Especial. Rio do Sul, SC: UNIDAVI, 2014.
UNIFACVEST. Licenciatura em Educação Especial EAD. Curso de Licenciatura em Educação Especial. Lages, SC: UNIFACVEST. 2018
UNIMES. Projeto Político Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação Especial. Santos, SP: UNIMES, 2019.
UNINTER. Projeto Político Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação Especial- EAD. Curitiba, PR: UNINTER, 2020.
UNISUL. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação Especial – Modalidade presencial. Tubarão, SC: UNISUL, 2010
VAZ, K; GARCIA, Rosalba M. C. Pensar a Educação Especial para além da mitificação burguesa. In: ORLANDO, Rosimeire M.; BERGTOSON, Clarissa. (Orgs). (Des)mitos da Educação Especial. São Carlos/SP: UFSCar, 2022, p. 27-44.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Authors must accept the publication rules when submitting the journal, as well as agree to the following terms:
(a) The Editorial Board reserves the right to make changes to the Portuguese language in the originals to maintain the cultured standard of the language, while respecting the style of the authors.
(b) Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil (CC BY-NC-SA 3.0 BR) that allows: Share - copy and redistribute the material in any medium or format and Adapt - remix, transform, and create from the material. CC BY-NC-SA 3.0 BR considers the following terms:
- Attribution - You must give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate whether changes have been made. You must do so under any reasonable circumstances, but in no way that would suggest that the licensor supports you or your use.
- NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
- Sharing - If you remix, transform, or create from material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.
(c) After publication, authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online - in institutional repositories, personal page, social network or other scientific dissemination sites, as long as the publication is not for commercial purposes.