Right to education of students of special education graduates of elementary education paulistano

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/videre.v16i35.17627

Keywords:

Students with disabilities, graduated, elementary school, municipality, São Paulo

Abstract

This article deals with the realization of elementary school as a right for all people, a duty of the State and a condition for access to the final stage of basic education (Brazil, 2006). Part of the data provided by the Municipal Department of Education of São Paulo on undergraduate classes from 2018 to 2021, from four regions, was addressed quantitatively and qualitatively, with some information compared to the others. The results show that: the public of special education - PEE represents about 3% of the total enrollment; in the period analyzed, the records predominated in the category of intellectual disability, followed by autism; except for 2019, access to multifunctional resource rooms is less than 12% of the PEE; the average age of the PEE is slightly higher than that of the graduate group. The data indicate the need for constant monitoring of enrollment mobility and student trajectories to assess compliance with the inalienable right to education.

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Author Biographies

Luiz Renato Martins da Rocha, Universidade Federal do ABC (UFABC)

Professor Adjunto da Universidade Federal do ABC (UFABC). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciências Humanas e Sociais (PCHS) da UFABC. Coordenador da especialização em Educação Especial e Inclusiva, Universidade Aberta do Brasil (UAB)/UFABC. Foi tradutor e Intérprete de Libras/Lìngua Portuguesa na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (2013-2022). Coordenador do Núcleo de Acessibilidade e Inclusão (NAI), UTFPR-CP de 2018 a 2022 e coordenador da avaliação biopsicossocial da UTFPR (2021-2022). Avaliador do Banco Nacional de Avaliadores do Sinaes - BASis Mec/Inep (reconhecimento e avalição de cursos de graduação e instituições de educação superior), Portaria de n. 546, de 19 de novembro 2021.Pós-doutorando em Educação pela USP. Doutor e Mestre em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar; Especialista em Surdez: Libras, Educação Especial Inclusiva e Docência da Educação Superior; Licenciatura Plena em Matemática, Pedagogia e bacharel em Letras-Libras.

Rosângela Gavioli Prieto, Universidade de São Paulo - Faculdade de Educação

Universidade de São Paulo - Faculdade de Educação

Rubens Rodrigues da Silva, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Bandeirante de São Paulo (2004) e especialização em Educação Especial com Ênfase em Deficiência Auditiva/Surdez pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2017). Tem experiência na área de Educação. Atua na Diretoria Regional de Educação de Campo Limpo como Professor de Apoio e Acompanhamento à Inclusão, membro da equipe do Centro de Formação e Acompanhamento à Inclusão da Diretoria Regional de Educação Campo Limpo da Secretaria Municipal de Educação de São Paulo. É colaborador na pesquisa intitulada Inclusão escolar no ensino médio: estudo sobre trajetórias de estudantes, com matrícula na educação especial, egressos do ensino fundamental paulistano, coordenada por pesquisadora da FE-USP.

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Published

2024-07-12

How to Cite

Rocha, L. R. M. da, Prieto, R. G., & Silva, R. R. da. (2024). Right to education of students of special education graduates of elementary education paulistano. Revista Videre, 16(35), 201–222. https://doi.org/10.30612/videre.v16i35.17627