Cyberculture and the use of Information and Communication Technologies (ICT) by indigenous leadership as tools for the recognition of cultural identity: other territories and spaces of resistance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30612/riet.v1i1.12958

Keywords:

Indigenous peoples. Identity. Cyberculture.

Abstract

This paper aims to discuss the use of ICT, especially social media, by indigenous leaders as tools for the recognition of cultural identity. In intercultural processes, ICT reveal themselves as important tools, which aim to strengthen educational, political, social and cultural relations within the scope of indigenous communities, with the potential to go beyond this context, although many still do not have access in the current Brazilian society, mainly ethnic minorities, as many villages are located in distant cities and generally without access to the Internet. From the study, reading and fi eldwork on the relation of the theme proposed here, which involves ICT, interculturality and the identity of indigenous peoples, the following questions arose: how ICT is used by indigenous leaders in order to recognize the culture of peoples originating? What tools or platforms do they use for this recognition of their ethnic identity? What is the role of ICT in the work developed by these indigenous people? For the development of the investigation, we concentrated the theoretical basis, mainly in the readings of the following thinkers: Hall (2005), Freire (1979/1983), Fleuri (2005), Levy (1999) and Castells (1999). The methodology adopted was ethnographic research, bibliographic and documentary research, with a qualitative approach. An interview was also conducted with a young indigenous student, leader of the Pitaguary community. The results and conclusions lead us to refl ect on interculturality with positive data, since the indigenous people appropriate and use ICT knowledge to recognize their own culture, their origins, their history and native heritage.

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Author Biography

Maria Veirislene Lavor Sousa, Universidade de Salamanca (USAL)

Doutoranda do Curso de Ciências Sociais da Universidade de Salamanca - USAL/Espanha, possui graduação em CIÊNCIAS SOCIAIS pela Universidade de Fortaleza (2003), Pós-graduação (especialização) em Organização e Gestão de Instituições do Ensino Superior, Especialização no Ensino da Sociologia pela FFB (2007) e Mestrado em Gestão de Sistemas de e-Learning pela Universidade Nova de Lisboa - PT. Tem experiência em docência, gestão e tutoria em cursos online, com exercício desde o ano de 2007 até o momento atual, desenvolvidos através das Universidades UNB, UFC e UECE, além de trabalhos como Professora Pesquisadora I dos cursos de Especialização em Gestão Pública e de Graduação em Gestão Pública da Universidade Estadual do Ceará/ UAB, Professora Orientadora do Curso de Graduação em Administração, com foco em Gestão Pública da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB e Professora dos Cursos de Graduação e Pós-graduação do Instituto de Formação Superior do Ceará - IFESC e da ISEFOR/Universidade Anne Sulivan. Exerceu cargos de ouvidora, articuladora da Coordenadoria de Desenvolvimento do Esporte (CODESP) e orientadora da Célula Assessoria Técnica na Secretaria do Esporte do Estado do Ceará - SESPORTE-Ce e de Assessora Técnica na Secretaria do Planejamento do Estado do Ceará, SEPLAG/FECOP . Atualmente é professora mestra do Governo do Estado do Ceará/SEDUC.  

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Published

2020-12-15

How to Cite

Sousa, M. V. L. (2020). Cyberculture and the use of Information and Communication Technologies (ICT) by indigenous leadership as tools for the recognition of cultural identity: other territories and spaces of resistance. Revista Interdisciplinar Em Educação E Territorialidade – RIET, 1(1), 189–205. https://doi.org/10.30612/riet.v1i1.12958

Issue

Section

Dossier 1- Territories / Territorialities of the Populations of the Countryside, Waters and Forests: Advances and Challe